Dampspærre ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 09:49

Hej NG.

I forbindelse med renoveringen af vores nye hus har vi besluttet at isolere
en ydervæg indvendigt.
Det er en massiv mur uden hulrum, så vi vil have sat ca. 50 mm isolering op.
Opbygningen skal være sådan her (læst udefra og ind):

- massiv mur
- puds (resterne af den gamle puds, nødtørftigt repareret)
- trælægter med isolering (trælægterne skal have tagpap mellem mur og træ
for at undgå at der suges fugt fra muren)
- dampspærre ?? (det er dette vi er i tvivl om)
- 2 lag gipsplader

Jeg går ud fra at der skal dampspærre på ?
Den skal jo så være på den varme side, som så vil være mellem isoleringen og
gipspladerne.

Kan man bruge al slags plastfolie bare det er tykt nok ?

Der kan ses en skitse enten i dk.binaer (indtil piratsoftwareen har skubbet
den ud) eller her (hvor den ikke bliver fjernet af piratsoftware):
http://bolig.012.dk/rum/sove/mur1.jpg

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : anders majland

Dato : 20-12-04 10:27

> - trælægter med isolering (trælægterne skal have tagpap mellem mur og træ
> for at undgå at der suges fugt fra muren)

I beklæder vel kun træet med tagpap, ikke hele væggen ?
Hvorfor ikke bare bruge stållægter når de nu er udsatte for fugt fra muren ?

> - dampspærre ?? (det er dette vi er i tvivl om)
> Kan man bruge al slags plastfolie bare det er tykt nok ?

Ja - jeg vil mene der skal damspærre på - men det er der vist lidt
forskellige holdninger til når det er ved renovering af et gammelt hus ...

Mhs til typen af plastfolie så ved jeg ikke hvad det er for en man plejer at
bruge. Jeg gik bare på trælasten efter en - og valgte en der var noget
kraftigere end min. tykkelsen da den skulle være nemmere at arbejde med på
en mine skråvægge. Men den skal ju bare være tæt - og det er storst set alt
platik vel ?

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 11:20

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41c69d82$1$74686$14726298@news.sunsite.dk...

> I beklæder vel kun træet med tagpap, ikke hele væggen ?

Ja

> Hvorfor ikke bare bruge stållægter når de nu er udsatte for fugt fra muren
?

Fordi de sandsynligvis vil kunne virke som kuldebroer og de vil måske kunne
ses gennem væggen.

> Ja - jeg vil mene der skal damspærre på - men det er der vist lidt
> forskellige holdninger til når det er ved renovering af et gammelt hus ...

Hvis der havde være dobbelt mur (så var det slet ikke aktuelt) så havde jeg
sikkert ikke lavet dampspærre, men på enkeltmur er jeg næsten helt sikker på
at der skal en dampspærre på.

> [...]
> en mine skråvægge. Men den skal ju bare være tæt - og det er storst set

Det er fordi jeg har en stor rulle af noget ret kraftigt noget, mon ikke man
kunne bruge det ?
Kan man tæpe samlingerne med noget gaffelign. tape ?

Fra : anders majland

Dato : 20-12-04 11:38

> Fordi de sandsynligvis vil kunne virke som kuldebroer og de vil måske
> kunne
> ses gennem væggen.

Så kunne du overveje den lette løsning med danogips isoleringsvæg - der er
godtnok "kun" ~40mm uld men de tilhørende stålægter er også isolerede. Jeg
har brugt dem med tilfredsstillende resultat på ydervægge i en lejlighed.
Der virker limmen mellem plade og uld også som dampspærre så det er hurtigt
at sætte op i en arbejdsgang.

> Det er fordi jeg har en stor rulle af noget ret kraftigt noget, mon ikke
> man
> kunne bruge det ?
> Kan man tæpe samlingerne med noget gaffelign. tape ?

Der fåes en speciel tape til formålet - gaffa mf. holder ikke længe nok.
Tapen skulle jo gerne holder lige sålænge som væggen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 11:54

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41c6abd2$0$74681$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> har brugt dem med tilfredsstillende resultat på ydervægge i en lejlighed.
> Der virker limmen mellem plade og uld også som dampspærre så det er

Jeg kender dem godt, men er de ikke alt for dyre ?

Det vil jeg så købe.

Mange tak for rådene.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 13:29

> [...]
> en mine skråvægge. Men den skal ju bare være tæt - og det er storst set

NEJ....

Det skal være min. 0,15 mm i følge bygningsreglementet.

De fleste bruger 0,20 mm da dette er nemmere at arbejde med.

VH Henrik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 13:36

"H. Johansen" <henrik-snabel-a-duls-punktum-dk> wrote in message

> [...]

> Det skal være min. 0,15 mm i følge bygningsreglementet.
>
> De fleste bruger 0,20 mm da dette er nemmere at arbejde med.

Men hvad hvis den er tykkere ?

Fra : anders majland

Dato : 20-12-04 15:59

> alt plastik vel ?
>
> NEJ....

Typisk betaler man da vist ekstra for at få en diffusionsåben folie.

> Det skal være min. 0,15 mm i følge bygningsreglementet.
> De fleste bruger 0,20 mm da dette er nemmere at arbejde med.

Også ca. det jeg skrev - altså at en tykkere folie end min. tykkelsen skulle
være nemmere at arbejde med. Jeg kan ikke huske om den jeg brugte var 0,20,
men jeg tror at den var endnu kraftigere. Prisforskellen var ikke ret stor.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-12-04 08:12

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41c6ea21$0$74688$14726298@news.sunsite.dk...

> Typisk betaler man da vist ekstra for at få en diffusionsåben folie.

Ødelægger det ikke idéen med en dampspærre ?

> [...]
0,20,
> men jeg tror at den var endnu kraftigere. Prisforskellen var ikke ret

Så tyder det ikke på at der skulle være noget problem med en tykkere folie.

Fra : anders majland

Dato : 21-12-04 08:52

> Ødelægger det ikke idéen med en dampspærre ?

Christian, Læs lige argumenterne herover igen - selvfølgelig skal den være
tæt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-12-04 09:01

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41c7d6e6$0$74684$14726298@news.sunsite.dk...

> Christian, Læs lige argumenterne herover igen - selvfølgelig skal den være
> tæt

Så jeg kan godt risikere at den plastfolie jeg har liggende er
diffutionsåben ?
Så vil jeg hellere bruge penge på en ny for at være på den sikre side.

Fra : Niels

Dato : 20-12-04 12:15

> [...]
> op.
> Opbygningen skal være sådan her (læst udefra og ind):

Jeg har et hus af samme type, som jeg efterisolerede for 18 år siden med
stål og 2xgips uden at have haft de fjerneste problemer med striber fra
kuldebroer.

Du sætter et 45 mm stålskelet 75-100 mm fra muren og anbringer først et lag
isolering mellem muren og skelettet. Dvs ingen kuldebroer og samtidig
slipper du for at skulle lave opretning af en trælægterne. Murene er
garanteret skæve og ude af lod. Dit forslag med 50 mm isolering giver for
lidt i forhold til arbejdet. Stållægterne fastgøres i loft og gulv og er
nemme at få linet op. Og så er de altid lige.

Dampspærren kan være alucraft eller plast, byggemarkedet ved hvor kraftig
den skal være. Den kan enten monteres før det første lag gips eller mellem
de 2 lag gips.

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 12:27

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote in message

> [...]
> kuldebroer.
>
> Du sætter et 45 mm stålskelet 75-100 mm fra muren og anbringer først et

Kan man lokke dig til at tegne en tegning med må på og som viser mur,
isolering, stållægter, dampspærre og gipsplader ??

> [...]

> lidt i forhold til arbejdet. Stållægterne fastgøres i loft og gulv og er
> nemme at få linet op. Og så er de altid lige.

OK, interessant ny vinkel på opgaven.

Vil skelettet være stabilt nok ?
Der er to vinduer, skal man så bare lave lysninger bagefter, af noget plade
eller lign ?

Vil det sige at der ikke er nogen fysisk forbindelse mellem muren og
gipspladevæggen ?

Det er vel så derfor der ikke er nogen striber fra evt. kuldebroer.

> Dampspærren kan være alucraft eller plast, byggemarkedet ved hvor kraftig
> den skal være. Den kan enten monteres før det første lag gips eller mellem
> de 2 lag gips.

Betyder det egentligt noget med en dampspærre når man tænker på at fugetn jo
kan rende forbi enten øverst, nederst eller i siderne ?

Fra : Niels

Dato : 20-12-04 13:42

> Kan man lokke dig til at tegne en tegning med må på og som viser mur,
> isolering, stållægter, dampspærre og gipsplader ??

Se på:
http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docLinks/100253CF2E0B8FBBC2256DC000297B3F?OpenDocument&m=mjmima

> Vil skelettet være stabilt nok ?

Absolut! Jeg har uden problemer hængt tunge skabe op på væggene med dertil
beregnede plugs.

Jeg har efterisoleret hele mit hus årg 1885 på den vis og det er perfekt.

> Der er to vinduer, skal man så bare lave lysninger bagefter, af noget
> plade
> eller lign ?

Kig her:
http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/CB634F01FD93B72AC1256DD7002A6169/$File/Indervaegge.pdf

> Vil det sige at der ikke er nogen fysisk forbindelse mellem muren og
> gipspladevæggen ?

Netop! Du skal selvfølgelig bare sørge for for at filtskinnerne i loftet
bliver skruet fornuftigt fast. Hvis du har det oprindelige pudsede loft er
der over pudset brædder på langs af huset.

> Det er vel så derfor der ikke er nogen striber fra evt. kuldebroer.

Jo.

> Betyder det egentligt noget med en dampspærre når man tænker på at fugetn
> jo
> kan rende forbi enten øverst, nederst eller i siderne ?

Formålet med dampspærren er at fugtig luft indefra huset ikke skal trænge ud
i konstruktionen og kondensere derude når den bliver afkølet. Derfor kan man
lægge en akrylfuge langs loft, gulv og mellem vindueslysningerne og vinduet.

> Det er fordi jeg har en stor rulle af noget ret kraftigt noget, mon ikke
> man
> kunne bruge det ?

Muligvis, men kig først i byggemarkedet og se om deres ligner dit.

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 14:27

> [...]
>
> Absolut! Jeg har uden problemer hængt tunge skabe op på væggene med dertil

Kan man ikke montere en enkelt eller 2 afstivere på væggen mellem væg og
lægte ?

> Kig her:

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/CB634F01FD93B72AC1256DD7002A6169/$File/Indervaegge.pdf

Mange tak, det ser fint ud.

> [...]
man
> lægge en akrylfuge langs loft, gulv og mellem vindueslysningerne og

Tak.

> Muligvis, men kig først i byggemarkedet og se om deres ligner dit.

Det vil jeg gøre.

Fra : Niels

Dato : 20-12-04 14:37

> Kan man ikke montere en enkelt eller 2 afstivere på væggen mellem væg og
> lægte ?

Sikkert, men det er helt unødvendigt. Væggen bliver rigelig stabil med de 2
lag gips. Med mindre du da inviterer elefanter indenfor?????

Du kan lave lysningerne af gips eller evt af MDF-plade.

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 14:46

> [...]
2
> lag gips. Med mindre du da inviterer elefanter indenfor?????

OK, mange tak.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 13:42

> [...]
>
> Jeg har et hus af samme type, som jeg efterisolerede for 18 år siden med
> stål og 2xgips uden at have haft de fjerneste problemer med striber fra

Vil det være bedste for muren, som jo kommer ud på den kolde side af
isoleringen, at pudse den løseligt op igen der hvor pudset er skallet af ?
Se evt. billede: http://bolig.012.dk/pics/midt/Img_1345.jpg og
http://bolig.012.dk/pics/midt/Img_1346.jpg

Fra : Niels

Dato : 20-12-04 13:55

> Vil det være bedste for muren, som jo kommer ud på den kolde side af
> isoleringen, at pudse den løseligt op igen der hvor pudset er skallet af ?
> [...]
Jeg har ikke gjort noget ved pudsen, mit så også sådan ud. Jeg tror det er
ligegyldigt, men det kan andre måske svare på.

Og du har et problem med tykkelsen af din nye væg, hvis du ikke ligefrem
flytter døren eller i det mindste tager lidt af indfatningen
Hvor er det hyggeligt at se billederne. Man får næsten kløe i fingrene for
at komme i gang. Når det nu SKAL være, er det et morsomt job, hvor man kan
se, at der sker noget i en fart.

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 14:00

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke gjort noget ved pudsen, mit så også sådan ud. Jeg tror det er
> ligegyldigt, men det kan andre måske svare på.

Det ser værre ud nu, vi har banket det løse puds af så meget er bart
murværk.

> Og du har et problem med tykkelsen af din nye væg, hvis du ikke ligefrem
> flytter døren eller i det mindste tager lidt af indfatningen

Det har jeg slet ikke tænkt på
Nå det må vi se på. Det er for træls at flytte døren.

> Hvor er det hyggeligt at se billederne. Man får næsten kløe i fingrene for
> at komme i gang. Når det nu SKAL være, er det et morsomt job, hvor man kan
> se, at der sker noget i en fart.

Vil du have adressen og en nøgle ))

Fra : Niels

Dato : 20-12-04 14:08

> Det ser værre ud nu, vi har banket det løse puds af så meget er bart
> murværk.

Kender det. Jeg fjernede bare det, som var ved at ryge ned af sig selv, så
det ikke senere ville dratte ned og trykke isoleringen.

> Vil du have adressen og en nøgle ))

Naaah, jeg kan vist nok dy mig. ))

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 14:35

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Kender det. Jeg fjernede bare det, som var ved at ryge ned af sig selv,

> det ikke senere ville dratte ned og trykke isoleringen.

Men ikke noget nyt på for at holde på mørtlen ?

> Naaah, jeg kan vist nok dy mig. ))

Hvorfor

Fra : Niels

Dato : 20-12-04 14:45

> Men ikke noget nyt på for at holde på mørtlen ?

Næææh....

> Hvorfor

Fordi jeg er medlem af "Foreningen af bevidst arbejdssky Elementer" )

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 14:53

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Næææh....

> Fordi jeg er medlem af "Foreningen af bevidst arbejdssky Elementer" )

Så du nøjes bare med at drømme om det

Men du må finde dig i at jeg vil vende tilbage hvis jeg har nogle ting som
jeg vil have råd om.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-12-04 21:13

> Men du må finde dig i at jeg vil vende tilbage hvis jeg har nogle ting som
> jeg vil have råd om.

Vi har lavet en tilsvarende løsning med ydervæg, og en "ny" væg indvendigt
med isolering imellem. Der er 5 vinduer, så vi har også lært at lave
inddækninger (vindueskarme). Så spørg bare løs.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-12-04 08:15

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Vi har lavet en tilsvarende løsning med ydervæg, og en "ny" væg indvendigt
> med isolering imellem. Der er 5 vinduer, så vi har også lært at lave
> inddækninger (vindueskarme). Så spørg bare løs.

Klar...parat....spørg:

Har I brugt krydsfinérplade til inddækningerne ?
Hvor tyk har I lavet isoleringen ?
Lægger isoleringen helt tæt til muren på den kolde side ?
Har I brugt stållægter ?
Har de forbindelse til muren på nogen måde ?

Fra : John Smith

Dato : 20-12-04 12:24

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> Det er en massiv mur uden hulrum, så vi vil have sat ca. 50 mm isolering op.
> Opbygningen skal være sådan her (læst udefra og ind):

For at svare på dit spørgsmål... Dampspærren skal sidde imod den varme
side, dvs. lige under gibsen eller max 1/3 inde i isoleringen se fra den
varme side. Du kan bruge Alukraft eller alm. plastik. Man kan få special
tape til begge ting.

Men egentligt... Er 50 mm ikke meget meget lidt isolering at putte i en
massiv væg?
Vi er ved at efterisolere vores kampestens hus, som jo også er massive
mure, og vi sætter 150 mm isolering op...

Mvh
John Smith

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 12:28

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message

> [...]
> Vi er ved at efterisolere vores kampestens hus, som jo også er massive
> mure, og vi sætter 150 mm isolering op...

Det er et soveværelse, hvor man vel alligevel ikke har så meget varme på,
men det bliver nok ændret til 100 mm.

Fra : .Kody

Dato : 20-12-04 13:35

> Hej NG.
>
> I forbindelse med renoveringen af vores nye hus har vi besluttet at
> isolere
> en ydervæg indvendigt.

-klip

Jeg har en artikel i pdf format om emnet, den fylder 2,9MB, skriv hvis du
vil have den mailet

..Kody

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 13:37

".Kody" <mgs@email.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> -klip
>

> Jeg har en artikel i pdf format om emnet, den fylder 2,9MB, skriv hvis du
> vil have den mailet

Jo tak, trav_SNABELA_tiscali_DOT_dk

Fra : Steen Christensen

Dato : 21-12-04 12:29

Den Mon, 20 Dec 2004 13:34:52 +0100. skrev .Kody:

> Jeg har en artikel i pdf format om emnet, den fylder 2,9MB, skriv hvis du
> vil have den mailet
>
> .Kody

Den er jeg også meget interesseret i

reg2SNABELAdaniumPRIKnet

Steen Christensen
Tourinnes la Grosse, Belgien
fjern katten ved direkte mail

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 15:49

> [...]
> isolering op.
> Opbygningen skal være sådan her (læst udefra og ind):

Vi har netop haft gang i samme projekt

> [...]
> træ
> for at undgå at der suges fugt fra muren)
> - dampspærre ?? (det er dette vi er i tvivl om)

Vi har gjort det samme her i huset. Et gammelt utæt hus, med mere eller
mindre mangelfuld hulmursisolering. Kan nærmest blæse igennem. Vi har
også opsat et trækskillet. Lægterne har fået en gang gori 22. Vi har
skruet en lægte fast i gulvet, og en i loftet, og ellers sat lægter op
der imellem. Vi isoleer kun med 50mm, men kan ske du har behov for mere,
når du ingen hulmur har.

Du skal også lige have med i betragtning hvor meget rummet bliver mindre,
plus du får nogle ordentlige lysninger, som efter min mening ikke altid
er pæne.

> Jeg går ud fra at der skal dampspærre på ?
> Den skal jo så være på den varme side, som så vil være mellem
> isoleringen og
> gipspladerne.

ja

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-12-04 08:18

"CS" <askmeforanaddress> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Vi har netop haft gang i samme projekt

Det er åbentbart et meget almindeligt projekt

> Vi har gjort det samme her i huset. Et gammelt utæt hus, med mere eller
> mindre mangelfuld hulmursisolering. Kan nærmest blæse igennem.

Det meste er hulmursisoleret, dog ikke de sidste rum. Det er vist en gammel
ladedel som for mange år siden er taget med i beboelsen.

> [...]
> skruet en lægte fast i gulvet, og en i loftet, og ellers sat lægter op
> der imellem. Vi isoleer kun med 50mm, men kan ske du har behov for mere,

Jeg vil lave så meget som muligt, det er dog begrænset af denne dørkarm:
> [...]

> Du skal også lige have med i betragtning hvor meget rummet bliver mindre,
> plus du får nogle ordentlige lysninger, som efter min mening ikke altid

Det med pladsen betyder ikke noget, det er et soveværelse og det er stort
nok.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 17:30

> Jeg vil lave så meget som muligt, det er dog begrænset af denne
> dørkarm:
> http://bolig.012.dk/pics/midt/Img_1345.jpg

Ja det sætter jo en naturlig begrænsning, med mindre du elsker at flytte
døre

> Det med pladsen betyder ikke noget, det er et soveværelse og det er
> stort
> nok.

Okay vores rum er/var meget smalt.