Brunt kalk i toilettet....???
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 19-12-04 23:54

Hej i gruppen

Vi har netop overtaget hus (3 måneder siden), og har fået det sat pænt i
stand efterhånden. Toiletterne irriterer os en smule, da vi sagtens kan få
dem til at skinne alle andre steder end nede i bundet hvor vandet står.

Der er 2 brune striber (en i hver side). Jeg har fået forklaret at det er
gammel kalk, som ikke er fjernet i tide.

Så er spørgsmålet: Hvordan i alverden får jeg det fjernet nu?. Og allerhelst
uden at skulle skifte toilettet ud.....

Mvh

/LC

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-12-04 00:02

Lars Christoffersen - dsl179955FJERNVENLIGSTdette@post.cybercity.dk
cq50pp$ubu$1@news.cybercity.dk
skrev følgende:

> [...]
>
> Så er spørgsmålet: Hvordan i alverden får jeg det fjernet nu?. Og
> allerhelst uden at skulle skifte toilettet ud.....

Er det undervandet? Hæld lidt eddikesyre i, vent natten over og skrub.

Er det over vandet, kan du fore toilettet med køkkenrulle/toiletrulle og
væde det godt igennem med eddikesyre.

I begge tilfælde er det en fordel at dække toilettet af med f.eks. film.

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-12-04 00:02

"Lars Christoffersen" <dsl179955FJERNVENLIGSTdette@post.cybercity.dk> skrev
i en meddelelse news:cq50pp$ubu$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> gammel kalk, som ikke er fjernet i tide.
>
> Så er spørgsmålet: Hvordan i alverden får jeg det fjernet nu?. Og

Saltsyre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-04 00:02

Lars Christoffersen wrote:

> [...]
>
> Så er spørgsmålet: Hvordan i alverden får jeg det fjernet nu?. Og
> allerhelst uden at skulle skifte toilettet ud.....

Brug toiletbørsten til at skubbe vandet ud af kummen (videre ud gennem
vandlåsen). Derefter smører du noget kalkopløser (fås hos materialister og i
supermarkeder) på kalkpletterne og dækker med noget plastfolie. Næste dag
skulle du kunne skrubbe kalken af med en børste med skurepulver på.

Det kan være en ide også at dække hele toiletskålen til med plastik, så
kloakstanken ikke breder sig i hele huset.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Søren

Dato : 02-01-05 22:43

Enviro Sur Samson Stærk tager det 100%

bruger det selv på arbejdet.

http://www.samsonenviro.dk/sw319_fr_content.asp?StoreId=17269

Venligst

Søren

Fra : aw

Dato : 18-01-05 22:58

Glem alt om diverse syrer (specielt saltsyre !!!). Kalkfjernere, eddikesyre
o.lign. kan i mange tilfælde fjerne nogle af randene, men det er langt fra
alle rande som består af ren kalk.

--Min egen erfaring er, at det ofte er mineraler der bliver aflejret sammen
med kalk--
Kalken kan opløses af syre, men nogle syrer (og for høj koncentrationer af
syrer) kan skade overfladerne på f.eks. emalje, stål, aluminium og til dels
på sanitet som f.eks. dit toilet.

Mineralerne derimod, kan sammenlignes med væsentligere hårdere materialer
som f.eks. sten, granit o.lign., hvorpå syrer kun har ringe eller ingen
virkning.

Skån i stedet DIG SELV og dine OMGIVELSER!

Vi forhandler en skure/slibesvampe, som du kan fjerne kalkstriber o.lign.
med på under 2 minutter. Svampen er hård nok til at slibe i den porøse kalk,
men ikke hård nok til at ridse i porcelænet. Den findes i flere hårdheder,
og du skal bruge den fineste (til porcelæn, sanitet m.m.). Svampen kan
genbruges, og burde i private husholdninger, have en holdbarhed på
adskillige år. Pris kr. 38,00

www.woods.dk
Tlf. 98511919
---

Fra : Mads

Dato : 19-01-05 00:40

On Tue, 18 Jan 2005 22:58:11 +0100, "aw" <hobro@jyde.dk> wrote:

>Vi forhandler . . . . . . .

Klage afsendt til din udbyder.

Fra : aw

Dato : 27-01-05 23:11

??
Klage over hvad?
Forklar venligst nærmere !

Jeg kan kun gætte på at det du mener at jeg nævner et produkt og en pris,
....og at det så skulle tjene for "egen vindings skyld".
Men prøv så lige at lave en beregning på hvor mange enheder der skal sælges
før end der bare kan tænkes at være den mindste "guldgrube" i sådan et salg!

LC spurgte:" Så er spørgsmålet: Hvordan i alverden får jeg det fjernet nu?.
Og
allerhelst uden at skulle skifte toilettet"

Jeg svarede min egen menig om hvorfor problemet opstår, og giver samtidig
MIT svar på løsningen! ( forhandles af ...)

Er det virkelig sådan at NG-brugere kun skal/må fortælle om erfaringerne og
så iøvrigt, lidt skadefro, beholde de evt. løsninger der måtte være, for
sig selv?

Ønsker du virkelig at når der er spørgsmål om maling
-så må malermestre ALDRIG svare!

.... eller om husbyggeri, så må tømmerlærlingen ALDRIG give sit besyv med!

--- Når alt kommer til alt, så er stort set alt hvad du, jeg og i andre
laver, en opnåelse af erfaring, som oftes opnået på baggrund af en naturlig
arbejdsindsats, evt. kombineret med en mere eller mindre lidenskabelig
hobby. ---

--- min erfaring ligger inden for rengøring, og det var hvad jeg svarede på!

SU.

(Og hvis du tilhører gruppen af hardcore NG-kvæulanter:
"drop evt. mavesyre spydigheder og andet indavlet NG-smal-talk" ...)

Fra : Mads

Dato : 28-01-05 00:10

On Thu, 27 Jan 2005 23:10:37 +0100, "aw" <hobro@jyde.dk> wrote:

>??
>Klage over hvad?
>Forklar venligst nærmere !

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.hus-og-have
Se især punkt 3.2

>Jeg kan kun gætte på at det du mener at jeg nævner et produkt og en pris,
>...og at det så skulle tjene for "egen vindings skyld".

Korrekt.

>Men prøv så lige at lave en beregning på hvor mange enheder der skal sælges
>før end der bare kan tænkes at være den mindste "guldgrube" i sådan et salg!

Det er ikke min opgave at regne på om du kan tjene på det eller ej.
Du prøver at sælge et produkt i en gruppe hvor al handel er uønsket.

EOD.

mvh Mads

Fra : aw

Dato : 29-01-05 11:14

> [...]
>
> Det er ikke min opgave at regne på om du kan tjene på det eller ej.
> Du prøver at sælge et produkt i en gruppe hvor al handel er uønsket.

Tak for dit seriøse svar.

Jeg var inde på http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.hus-og-have,
og kan godt se sammenhængen i at det ikke ønskes at lave denne NG om til en
"køb og salg", da det helt klart vil forringe stilen og
erfaringsudvekslingen.

Men ved at skimme igennem, samme NG, er det adskillige steder hvor der
nævnes *navngivne* byggemarkeder, planteskoler, supermarkeder, den lokale
smed, diverse web-sider på firmaer og fra tid til anden priser o.lign. - og
tilsyneladende findes det ok - og det må være svært at påstå at det ikke er
salgsfremmende, at dette bliver nævnt.

Men hvor om alting er. Mit bidrag havde ikke ønsket om mersalg i tankerne,
men udelukkende at jeg dagligt bliver konfronteret med kunders og bekendtes
lettere fortvivlelse over problemet kalk i toiletter og vaske, og at alle
har prøvet de mange "forkromede løsninger" fra reklamerne (i øjeblikket
hedder det eneste saliggørende "Cilli Bang" jf. TV2). Fælles for dem alle er
at de udelukkende har til hensigt at få forbrugerne til at lægge et lille
beløb (kr. 20-30,00) og vupti så bliver det hele som nyt. -og som de fleste
godt ved, er det sjældent at skidtet virker - og *alligevel* hopper de på
den igen og igen.

Spørgsmål til dig og til resten af NG:
Hvordan kunne i have tænkt jer at jeg skulle havde kommet med mit bidrag -
uden at bryde "Fundats´et for gruppen" - og samtidig havde givet spørgeren
det rette svar?

Håber på et par beskedne holder fra jer.

God weekend
-