Ønskes brændeovnskursus! (Ny morsø med man~
Fra : Sven

Dato : 19-12-04 21:09

Hej.
Efter at have haft brændeovn i 15 år har vi nu købt en ny. En Morsø,
med glas i lågerne (desværre), men i stedet for et spjæld at
åbne/lukke er der nu 3. Et foroven og 2 forneden. Efter at have snuset
lidt rundt i denne gruppe har jeg fundet ud af, at noget kaldes
primær luft og noget sekundær luft. Jeg ved dog ikke hvad der er hvad,
og jeg ved heller ikke om der er forskel på at bruge det øverste
spjæld eller om jeg helst skal bruge de nederste som i en rigtig
koksovn (har fyret med koks/energikoks tidligere, og der var slet ikke
noget "øverste spjæld", da koks og især energikoks SKAL have luft
nedefra)? Jeg ha også kigget (kikket? hvilken stavemåde er den
korrekte??) på Morsø'es hjemmeside, men der står kun om brænde, om
optænding og om skorsten og placering, men intet om alle disse spjæld.
Er her en der vil dele lidt viden ud, modtages det med kyshånd.
Jeg fyrer 100% med 1½-2 år gammel bøgebrænde (har lidt uheldig
erfaring med egebrænde i den tidligere ovn).

Sven

Fra : John Smith

Dato : 19-12-04 21:37

Sven wrote:
> [...]
> Jeg fyrer 100% med 1½-2 år gammel bøgebrænde (har lidt uheldig
> erfaring med egebrænde i den tidligere ovn).

Det er ret enkelt at bruge en ovn med primær og sekundær luft. Det
øverste spjæld er sekundær og det nederste er primær...

Når du fyre med træ (brænde), skal du åbne begge spjæld helt når du
tænder op. Når der virkelig er "knald på", dvs. at træet brænder
overalt, skruer du ned for primærspjældet til der er 2-3 mm åbent.
Sekundær spjældet skal være helt åbent.

Primærspjældet er så at sige "gashåndtaget" og det er her du regulere
hvor meget varme du vil producere. Sekundærspjældet sikre at du får en
ordentlig forbrænding af alle gasserne (i træ er 80% af brændværdien
gasser fra forbrændingen).

Grunden til at der er to spjæld for neden og et for oven, er ikke som
man skulle tro, at der skal mere luft til for neden. Men at man kan fyre
med koks i ovnen også.

Hvis du vil fyre med koks, skal du tænde op med alle spjæld åbne, og
derefter lukke helt for sekundærluften. Det er forskellen.

Hvis det er ekstremt stormvejr og du ikke kan styre forbrændingen (af
brænde) alene ved at regulere på primærluften (og fuldt åbent sekundær),
så kan du lukke primær helt og regulere ned med sekundær - men det er
kun i ekstreme situationer at det er nødvendigt. Og ovenen har både en
ringere virkningsgrad og forurener mere med reduceret sekundær spjæld.
Så det skal man altså ikke dyrke!

Hvis ovnen ikke brænder ordentligt med ovenstående forklaring, skyldes
det tit at brændet er fugtigt... Bare for at forebygge dem der vil
brokke sig nu

Med venlig hilsen

John Smith

Fra : Sven

Dato : 19-12-04 23:01

> [...]
> regulere hvor meget varme du vil producere. Sekundærspjældet sikre
> at du får en ordentlig forbrænding af alle gasserne (i træ er 80% af

Mange tak for svaret. Altså kort fortalt, helt åbent for det øverste
spjæld,
og varemregulering vha de nederste spjæld ved fyring med brænde. Det
er da
enkelt og ligetil Efter min "oplevelse" med egebrænde, er jeg
rimelig
hysterisk med, at mit brænde er tørt, så det skulle ikke være et
problem,
det var snarere "fyrmesteren" der ikke havde styr på det. Har også
fumlet
rundt med træbriketter (presset savsmuld), men fik ikke andet ud af
det, end
en masse røg og næsten ingen varme, nok pga forkert spjældåbning.
Jeg har dog tidligere prøvet med helt åbent "topspjæld" og helt
lukkede "bundspjæld", og ovnen brænder så lige rigeligt meget, kan man
så evt lukke topspjæld f.eks 25%, og så åbne "bundspjæld" lidt, så den
samlede luftmængde mindskes, men til gengæld kommer fra de rigtige
steder?

> Hvis du vil fyre med koks, skal du tænde op med alle spjæld åbne, og
> derefter lukke helt for sekundærluften. Det er forskellen.

Ja, så er den jo også som jeg beskrev min koksovn fra mit tidligere
hjem,
kun regulering UNDER brændstedet. Energikoks var dog ret hård ved
kakkelovnen, da de brænder ved en højere temp. end rigtige koks, så
jeg ved
ikke rigtig om jeg tør eksperimentere med energikoks, selvom det er
langt
det billigste at fyre med, eller rettere det var langt det billigste
for ca
15 år siden, jeg kender ikke prisen på energikoks nu.

> [...]
> nødvendigt. Og ovenen har både en ringere virkningsgrad og forurener
> mere med reduceret sekundær spjæld. Så det skal man altså ikke

Se, DET er en ret vigtig oplysning for mig, da jeg har haft en masse
kvaler
i stormvejr med at for meget skorstenssug, så nu glæder jeg mig til
næste
storm, så jeg kan prøve dette af!

Mvh
Sven

Fra : Armand

Dato : 20-12-04 00:51

Sven wrote:

> [...]
> langt det billigste at fyre med, eller rettere det var langt det billigste
> for ca 15 år siden, jeg kender ikke prisen på energikoks nu.

2.400,- kr/ton ved selvhent syd for grænsen!

Kilde: Fleggård á: www.dandiscount.dk

--
Armand.

Fra : ...

Dato : 19-12-04 22:45

Jeg kører med de 2 nederste spjæld ca. 1/4 til 1/2 omgang åbne, det øverste
1 til 2 omgange åbent.
Når jeg fyrer op, åbner jeg bare lågen på klem.