Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom/billedvinkel
Fra : Lars Christensen

Dato : 12-02-05 11:13

Hej

Er der et sted hvor man kan se, hvor meget f.eks. 300mm er på et billed.
Jeg savner at kunne se hvor meget tele man egentlig får for pengene og det
må man lettest kunne se på en masse billedsammenligninger.
DVS. Fra supervidvinkel til supertele.

Kan man evt. også se hvordan billedvinklen ændre sig.

Lars C

Fra : HKJ

Dato : 12-02-05 11:26

"Lars Christensen" <clc@besked.com> wrote in message
> [...]
> DVS. Fra supervidvinkel til supertele.
>
> Kan man evt. også se hvordan billedvinklen ændre sig.

Jeg har på et tidspunk lavet et program der kan regne på det, men ikke vise
det.

Selve programmet er absolut ikke beregnet til foto brug, men havde et
"framework", som gjorde det let at putte foto beregninger ind.

Programmet ligger her http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html og hvis du
downloader det, finder du beregningerne under "Miscellaneous, Photo lens".

Der optræder nogle D, W og H i resultaterne, der er diagonal, bredde og
højde ved landscape format.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 12-02-05 11:59

Hej Lars,
jeg sidder netop og læser Tom Ang's, Digital Photografers Handbook på side
34/35 er der en rækker objektiver og et billede for hver. Bogen virker
gennemført, er nået til side 78 og glæder mig til at læse resten. Bestillte
den på www.bibliotek.dk og kunne hente den 3 dage senere, det kalder jeg
service. Der er kø på den danske oversættelse, jeg tror jeg står nr. 9!

På Nikons hjemmeside (support, kræver registrering) er der en afbildning af
vinkler for en given brændvidde.
Choosing the right lenses - Picture Angle
http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=xnSlwUxh&p_lva=&p_faqid=3619&p_created=1054916090&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTE4JnBfc2VhcmNoX3RleHQ9Zm9jYWwgbGVuZ3RoJnBfc2VhcmNoX3R5cGU9MyZwX3Byb2RfbHZsMT0xOSZwX3Byb2RfbHZsMj1_YW55fiZwX2NhdF9sdmwxPX5hbnl_JnBfcGFnZT0x&p_li=

Choosing the right lenses - Perspective
http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3620&&p_sid=xnSlwUxh&p_lva=3619&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTE4JnBfc2VhcmNoX3RleHQ9Zm9jYWwgbGVuZ3RoJnBfc2VhcmNoX3R5cGU9MyZwX3Byb2RfbHZsMT0xOSZwX3Byb2RfbHZsMj1_YW55fiZwX2NhdF9sdmwxPX5hbnl_JnBfcGFnZT0x&p_li=

Jeg mener også at huske at der på www.dpreview.com er en good forklaring på
brændvidde. http://www.dpreview.com/learn/?/key=picture+angle (lidt meget
bladren frem og tilbage, men det er enkelt forklaret).

Al tekst er på engelsk, men billederne er heldigvis multi-sproget.

Håber det hjælper, god weekend

Henrik

Fra : Lars Christensen

Dato : 12-02-05 12:50

Hej

¨Mange tak.

Det var lige det jeg eftersøgte.
Det giver et godt billede på hvad man kan forvente af en tele og også en
vidvinkel.

MVH

Lars C.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-02-05 17:34

In article <420dd696$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars Christensen wrote:
> [...]
> DVS. Fra supervidvinkel til supertele.
>
> Kan man evt. også se hvordan billedvinklen ændre sig.

Her kan du sammenligne fra 10mm -> 28mm på Canon 20D.
http://www.canon-20d.com/wide-angle-lens-compare.php

Canon havde på et tidspunkt en lille flash-film som kunne vise
noget tilsvarende ud til 1200mm, kan desværre ikke lige finde den.