Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til at konvertere fra Adobe RGB ti~
Fra : Darksaint

Dato : 11-02-05 12:46

Hejsa
Jeg vil høre om der er nogle af jer der kender et program til at
"batch" konvertere billeder fra Adobe RGB til sRGB?

Jeg skyder alle mine billeder i Adobe RGB og det har jeg det
sådan set fint med :) Men problemet er når jeg deler mine billeder
med venner og bekendte - så ser min billeder af og til noget sløje ud.

Jeg ved at jeg kan konvertere dem enkeltvis i Adobe Photoshop.
Men jeg syntes det er lidt besværligt :/ - så det ville være mere
handy med et program der kan klare arbejdet :)

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-05 13:05

Darksaint wrote:

> Jeg vil høre om der er nogle af jer der kender et program til at
> "batch" konvertere billeder fra Adobe RGB til sRGB?

> Jeg ved at jeg kan konvertere dem enkeltvis i Adobe Photoshop.

Du kan også automatisere det. Du skal lave en action/handling, der foretager
konverteringen. F9, hvis ikke du har handlingsværktøjet fremme. Indspil ny
handling (læs action, hvis din PS er engelsk). Du skal have indlæst et
billede, før du kan foretage dig en konvertering. Udfør konverteringen. Stop
indspildningen.

Dernæst laver du en batch-funktion på en hel mappe, hvori du smider de
billeder, der skal konverteres. Du finder kommandoen 'Batch' under
Filer->Automatiser. Den er selvindlysende.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Darksaint

Dato : 11-02-05 13:15

On Fri, 11 Feb 2005 13:05:13 +0100, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>billeder, der skal konverteres. Du finder kommandoen 'Batch' under
>Filer->Automatiser. Den er selvindlysende.

Hej Jan
Tusind tak - det vil jeg prøve med det samme.

Hilsen
Thomas

Fra : Ole

Dato : 11-02-05 13:31

Jan Bøgh wrote:

> Dernæst laver du en batch-funktion på en hel mappe, hvori du smider de
> billeder, der skal konverteres. Du finder kommandoen 'Batch' under
> Filer->Automatiser. Den er selvindlysende.

Men hvad er lige problemstillingen - Adobe RGB skulle have større
omfang (gamut?), men skulle til visse anvendelser konverteres til sRGB ?
Har lige sat dimsen op til A RGB og skal da have lavet det om i en fart,
hvis altså...

Og ang. den tidligere snak om raw - workflow:
Prøvede i går aftes at hente fra læser til mappe. Når jeg så åbner i PS,
konverteres i åbningen (?) det tager tid. Så gemmer jeg i tiff.
Det ser ud til at virke, og er der ingen fejl i den procedure (?), laver
jeg da bare en action og batch-konverterer.

Bær over med mig - jeg har kun haft den i 40 timer og har aldrig rodet
med raw før
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Darksaint

Dato : 11-02-05 13:50

> [...]
>omfang (gamut?), men skulle til visse anvendelser konverteres til sRGB ?
>Har lige sat dimsen op til A RGB og skal da have lavet det om i en fart,

Mit problem var at de venner jeg deler mine billeder med ikke lige går
meget op i color management etc. - og når deres skærme bare er sat
standard op - eller de kigger på billederne i ACDSee - så virker det
ikke som om at farverne bliver vist korrekt (mangler saturation)- men
på min skærm ser de ok ud. Men jeg har også sat min monitor/grafikkort
op til at bruge Adobe RGB .

Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-05 14:03

Ole wrote:

> Men hvad er lige problemstillingen - Adobe RGB skulle have større
> omfang (gamut?), men skulle til visse anvendelser konverteres til
> sRGB ?

Præcis. Webbrowsere forventer normalt sRGB, ligesom nogle printere. Jeg ved
ikke hvordan det ser ud, hvis man får sine billeder 'fremkaldt' kommercielt.

> Har lige sat dimsen op til A RGB og skal da have lavet det om
> i en fart, hvis altså...

Rolig nu . Min dims kører også med A RGB (1998) - og det går fint for
mig.

> Og ang. den tidligere snak om raw - workflow:

Gør det relativt ligegyldigt, hvad du har stillet 'dimsen' til.

> Prøvede i går aftes at hente fra læser til mappe. Når jeg så åbner i
> PS, konverteres i åbningen (?) det tager tid. Så gemmer jeg i tiff.

Hvorfor gemmer du i TIFF og ikke PSD?
(ikke polemiserende - jeg aner simpelt hen ikke hvorfor man skulle
foretrække den ene frem for den anden, med mindre, man SKAL bruge billedet i
et program, der ikke kan snakke PS propritære format.

> Bær over med mig - jeg har kun haft den i 40 timer og har aldrig rodet
> med raw før

Pas på, man kan blive afhængig. Men det koster et mere besværligt workflow.

vh
Jan

Fra : Ole

Dato : 11-02-05 15:14

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> foretrække den ene frem for den anden, med mindre, man SKAL bruge billedet i
> et program, der ikke kan snakke PS propritære format.

Fordi da jeg rodede med det 1 aften (med Steven King, remember) gemte
jeg i PSD som jeg plejer, og pist var nogle væk !?X? Men ejg prøver da
igen, s´føli

> Pas på, man kan blive afhængig. Men det koster et mere besværligt workflow.

Hvis min skitserede måde er ok (ikke kvali.forringer) er det såmænd ikke
så besværligt: Hente til mappe/batch (åbne/konvertere/gemme i ny mappe
mens jeg laver kaffe)batchrename/slette i gamle mappe. Med lidt Keith
Jarrett i ørerne til kaffen går det fint

Fra : michael bs

Dato : 12-02-05 23:50

"Ole" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mens jeg laver kaffe)batchrename/slette i gamle mappe. Med lidt Keith
> Jarrett i ørerne til kaffen går det fint

Med Jarrett i ørerne går det mere end bare fint.

michael

Fra : Ole

Dato : 13-02-05 05:39

michael bs wrote:

> Med Jarrett i ørerne går det mere end bare fint.

Jah, men min batch går ikke, eller jeg kan ikke få den til at køre. Men
efter at have opdateret min Camera Raw Plug-in til er det nok godt det
samme. I den alene er den halve PS.