Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For dem af jer der anvender Unix/Linux og ~
Fra : Steen Suder

Dato : 08-02-05 21:26

Pudsig lille ting...

Jeg sad idag og var i tvivl om hvordan fordelingen af anvendte
brændvidder på mine digitalbilleder egentlig var, da jeg overvejer at
supplere min objektivsamling.

Så jeg konstruerede denne oneliner:

# exiftags -c *.jpg | grep Focal | sort | uniq -c | sort

Den giver et output som dette:

1 Focal Length (35mm Equiv): 69 mm
1 Focal Length (35mm Equiv): 72 mm
1 Focal Length (35mm Equiv): 93 mm
2 Focal Length (35mm Equiv): 90 mm
3 Focal Length (35mm Equiv): 60 mm
3 Focal Length (35mm Equiv): 66 mm
3 Focal Length (35mm Equiv): 78 mm
3 Focal Length (35mm Equiv): 97 mm
4 Focal Length (35mm Equiv): 46 mm
4 Focal Length (35mm Equiv): 51 mm
5 Focal Length (35mm Equiv): 75 mm
6 Focal Length (35mm Equiv): 33 mm
6 Focal Length (35mm Equiv): 52 mm
6 Focal Length (35mm Equiv): 84 mm
7 Focal Length (35mm Equiv): 43 mm
7 Focal Length (35mm Equiv): 57 mm
7 Focal Length (35mm Equiv): 82 mm
8 Focal Length (35mm Equiv): 36 mm
8 Focal Length (35mm Equiv): 37 mm
8 Focal Length (35mm Equiv): 40 mm
105 Focal Length (35mm Equiv): 105 mm
245 Focal Length (35mm Equiv): 27 mm

Første felt er antallet af forekomster af den anvendte brænvidde.
F.eks. har jeg taget 245 billeder på brændvidden 27 mm.

NB
Billederne er taget med et Nikon D70 og exif-informationen for
brændvidde indeholder ordet 'Focal'.

FUT: dk.edb.system.unix

--
Steen Suder

Fra : Villum Sejersen

Dato : 09-02-05 07:08

Steen Suder skrev:

> [...]
> supplere min objektivsamling.
>
> Så jeg konstruerede denne oneliner:
>
> # exiftags -c *.jpg | grep Focal | sort | uniq -c | sort

Endnu et eksempel på de rigtig mange unix-applikationer som man henter,
fordi de 'ser spændende ud', men ofte alligevel bagefter glemmer
eksistensen af...

Jeg havde den allerede installeret på min debian unstable/testing, og
skulle lige prøve på mine 132 billeder fra december 2004.

Exif-informationerne fra mit Canon S60 indeholder ikke 35 mm Equiv.
(zoomen angives at spænde svarende til 28 - 100 mm). Så resultatet af:

# exiftags -i *.jpg | grep Focal | sort | uniq -c | sort

bliver lidt mere rodet (exiftags -i eller grep "Focal Lenght", for ikke
at få et par andre resultater med, som også indeholder "Focal"):

2 Focal Length: 11.41 mm
4 Focal Length: 17.47 mm
5 Focal Length: 7.28 mm
6 Focal Length: 8.56 mm
7 Focal Length: 15.16 mm
9 Focal Length: 9.91 mm
11 Focal Length: 13.16 mm
17 Focal Length: 20.69 mm
71 Focal Length: 5.81 mm

Ligesom du har jeg flest forekomster af yderværdierne, men ikke nogen
klar tendens derimellem. Og jeg mangler at købe både kamerahus og
objektiver, hvis jeg vil udvide sortimentet af brændvidder...

Hvordan er det forresten, søgningen skal skrives mere universelt, så den
foruden *.jpg også fanger *.JPG eller evt. også *.jpeg, *.JPEG ?

One-liners synes jeg forresten er nemmest at implementere som aliaser
til bash. Hvis de er uaktuelle til daglig brug, kan de bare
udkommenteres i ~/.bashrc bagefter. Og så er der ikke at forglemme kun
ét sted at lede efter dem igen! Hvad siger I?

--
med venlig hilsen Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-02-05 00:56

On 2005-02-09, Villum Sejersen wrote:
> Hvordan er det forresten, søgningen skal skrives mere universelt, så den
> foruden *.jpg også fanger *.JPG eller evt. også *.jpeg, *.JPEG ?

Det er ligetil. Regex + shell expansion:

   $ ls *.[jJ][pP]{[eE],}[gG]

Hvis du kun skal fange varianten uden e bliver det noget simplere, da du
noejes med regex:

   $ ls *.[jJ][pP][gG]

Shell expansion er enormt smart, naar man lige skal aendre extension paa
fil:

   $ mv langtlamtfilnavnvikunvilskriveeengang.{foer,efter}

> [...]
> udkommenteres i ~/.bashrc bagefter. Og så er der ikke at forglemme kun
> ét sted at lede efter dem igen! Hvad siger I?

Jeg har vist defineret eet alias/een funktion i min shell. Det hedder
`bash' og slaar et nummer op paa bash.org. Jeg synes, at det er for meget
besvaer at vedligeholde den slags i forhold til indsatsen for at skrive
det hele, naar man har brug for det.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Flemming Gram Christ~

Dato : 09-02-05 11:17

Smart.