Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma vs. Kit
Fra : JesperS

Dato : 08-02-05 11:17

Hejsa

Ville lige høre om nogen har erfaring med følgende objektiv og Nikon
D70.

Sigma AF 18/50 f/2.8 EX DC

Hvordan er denne linse sammenlignet med kit-linsen (Nikon AF-S DX
18-70mm f/3.5-4.5G ED)?

Kan det betale sig at give de ca.1000 kr. mere for sigma linsen?

Mvh
Jesper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-02-05 11:39

"JesperS" <schultz_dk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 18-70mm f/3.5-4.5G ED)?
>
> Kan det betale sig at give de ca.1000 kr. mere for sigma linsen?

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke kender Sigma linsen.
Derimod kender jeg kitoptikken, og den er rigtigt god, om end ikke lige så
lysstærk som sigma'en
Den tegner meget fint med god kontrast.
Til gengæld mangler den jo lige lidt i hastighed i forhold til Sigma'en.

Men lur mig, om jeg ikke ville bruge de ekstra 1000 kr på et Nikkor Af 50/,18
eller AF 85/1,8. (her skal der dog lige spyttes lidt ekstra i bøssen)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-02-05 11:43

JesperS wrote:

> [...]
> D70.

> Sigma AF 18/50 f/2.8 EX DC
>
> Hvordan er denne linse sammenlignet med kit-linsen (Nikon AF-S DX

Jeg har desværre ikke direkte erfaringer, men har selv være lidt
interesseret og derfor søgt lidt rundt, da jeg godt kunne tænke mig at have
lidt mere lys end der er til rådighed i 18-70. Desuden har en af mine venner
et, og ved en test, kom vi frem til at ved samme blænder var der ikke den
store forskel. Desværre har jeg slettet de testfotos, vi tog (hvem gemmer
billeder af en murstensmur?)Så, det er mit indtryk, at man nok skal vente
omkring samme billedkvalitet, så det, der står for mig som afgørende er:

Pro Sigmaen: Den højere lysstyrke
Contra: Større og tungere.

Pro Nikon 18-70: Lavere pris, længere zoom, rigtig god kontrast.
Contra: Ikke så lysstærkt.

> Kan det betale sig at give de ca.1000 kr. mere for sigma linsen?

Det må stå og falde med om man har brug for den større lysstyrke.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre layout kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 14:23

"JesperS" <schultz_dk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er denne linse sammenlignet med kit-linsen (Nikon AF-S DX
> 18-70mm f/3.5-4.5G ED)?

Jeg kender ikke Sigmaen, men har endnu ikke set en eneste Sigma, der matcher
Nikon's i farve - kontrast og skarphed.
Jeg har selv købt D70 med 50mm 1,4 som start, men fik en 18-70 med på
prøve - og beholdt den!
18-70'eren har jeg testet mod 50mm. Men en arbejdsblænde på 8-11 tegner den
perfekt i området 18-35, helt sammenligneligt med 50mm (dog allerede fra
f/4,5!).
Fra 35-70 er den blød og mangler det sidste i skarphed, men er abs. brugbar.
Min er faktisk dårligst ved 50mm.
Konklusion:
Perfekt obj. til ferie, dækker det hele.
Perfekt vidvinkel zoom til det krævende. Til det længere bruger jeg så 50mm
og en Tamron macro 90'er.

> Kan det betale sig at give de ca.1000 kr. mere for sigma linsen?
Nej, men brug rådet fra Frodo og køb en 50mm. Det vil du ikke fortryde.
Gert