Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
valg af billede størrelse.
Fra : chrsof

Dato : 07-02-05 18:05

hej.

Jeg har et Sony DSC-W1 kamera.

har jeg fårstået det rigtigt, at hvis jeg vælger det format der
hedder 3:2 i selve kameraet, får jeg fremkaldt billeder i 10x15
uden der er skåret i dem. altså ikke (10x13.3)

Jeg har indtil videre optaget billeder i 3M format. Så har jeg
forstået på et af mine tidligere indlæg her i gruppen.,at jeg
bare kan lave dem om så de bliver til 3:2? Er det rigtig
forstået.

MVH
Lene

Ps takker for alle svarene i det andet spørgsmål jeg har i
gruppen.

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Anders F

Dato : 07-02-05 18:39

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> wrote in message
> [...]
> forstået på et af mine tidligere indlæg her i gruppen.,at jeg
> bare kan lave dem om så de bliver til 3:2? Er det rigtig

Naturligvis kan du beskære (croppe) dine billeder til det ønskede format -
uanset opløsningen (forudsat der er noget at sære af ...
Hvad har jeg misforstået?

Mvh.
Anders

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-02-05 20:54

chrsof wrote:

> har jeg fårstået det rigtigt, at hvis jeg vælger det format der
> hedder 3:2 i selve kameraet, får jeg fremkaldt billeder i 10x15
> uden der er skåret i dem. altså ikke (10x13.3)

Ja. Kameraet fjerner lidt af toppen og lidt af bunden, så man kan sige
at du ikke udnytter dets muligheder fuldt ud ved at sætte det til 3:2.

Men værre er det så heller ikke. Hvis du fortrinsvis bruger billederne
til 10x15cm papirudgaver og hvis du ikke gider bruge tid på efter-
behandling, er 3:2-indstillingen fin nok.

> Jeg har indtil videre optaget billeder i 3M format. Så har jeg
> forstået på et af mine tidligere indlæg her i gruppen.,at jeg
> bare kan lave dem om så de bliver til 3:2? Er det rigtig
> forstået.

Du kan altid ændre formatet senere vha. software. Eneste fordel ved at
gøre det i kameraet er at det er nemmere.