Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon ST-E2 og andre mærker flash
Fra : Peter Holm

Dato : 07-02-05 12:55

hejsa

jeg forsøgte forleden at bruge min ST-E2 transmitter sammen med de store
flash de har på Huset i Århus.
Burde det ikke fungere? Eller skal det være et bestemt mærke der passer til
de flash?
ST-E2 kunne sagtens skyde flashene af, men jeg kunne ikke få dem
synkroniseret.

Nogen råd?

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-05 13:08

Peter Holm wrote:
> Burde det ikke fungere? Eller skal det være et bestemt mærke der passer til
> de flash?
> ST-E2 kunne sagtens skyde flashene af, men jeg kunne ikke få dem
> synkroniseret.

Den skulle virke fint med Sigma's flashes, så længe de er E-TTL
kompatible.. men jeg har så ikke prøvet.

// Hans, ST-E2 og 550EX.
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-02-05 14:27

Det virker ikke - sorte billeder ikke Peter ???

Sjovt nok så har jeg haft mit flashanlæg stående hvor det har virket, men
det gør det ikke længere. Mystisk.

Dog tror jeg måske det er en indstilling - har dog ikke leget med det siden
jeg opdagede det var galt.

Smid lige en besked hvis du selv finder en løsning - i will do the same.

Claus Stensgaard

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-02-05 15:23

Jeg har nu gennemført nogle test, og desværre må jeg nok konkludere at det
bare ikke fungerer.

Hverken på highspeed eller almindelig sync.

Det ser ud til at flashhovederne skyder af ligefør selv eksponeringen finder
sted - og det er jo ikke vildt smart.

Men jeg er ved at prøve at finde en løsning - hvis den findes. Ellers er der
nok ikke anden udvej end radiostyring af flashhovederne - eller den gode
gamle med synckabel. Det virker sgda i det mindste.

Stensgaard

Fra : Peter Holm

Dato : 07-02-05 16:10

> [...]
> er der nok ikke anden udvej end radiostyring af flashhovederne -
> eller den gode gamle med synckabel. Det virker sgda i det mindste.

er det mon radiostyring der er på de transmitters der bruges på Huset?
Eller er det bare det rigtige mærke der passer til flashene? De ser ikke
specielt avancerede ud - en on/off knap er alt hvar der er på dem.

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-02-05 16:21

Nej det er det ikke, men ved radiostyring sætter man en receiver i een af
flashhovederne - den trigger så de andre flash - hvis der i setuppet er
flere hoveder!

En anden løsning er at anvende en flash på kameraet - sætte den på 1/128
udladning (hvilket har meget ringe indflydelse på eksponering - dette vil
også trigge flashhovederne.

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-05 19:55

In article <42078745$0$29281$14726298@news.sunsite.dk>, C. Stensgaard wrote:
> [...]
> udladning (hvilket har meget ringe indflydelse på eksponering - dette vil

Der er dog den ulempe, at på Canon med E-TTL affyres først et pre-flash
der fyrer dine slaver når du trykker halvt ned. Man skal så vente indtil
flash er genopladet. Du kan muligvis bruge * til at låse eksponering,
udløse pre-flash og så tage billeder. Mit 20D låser eksponeringen
længe, men kun 3 sekunder efter et billede er taget.

Nå ja - Det var dig jeg svarede Claus, men det skulle have været Peter Holm,
for du ved det nok i forvejen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-05 20:09

> [...]
> udløse pre-flash og så tage billeder. Mit 20D låser eksponeringen
> længe, men kun 3 sekunder efter et billede er taget.

Pre-flash kan disables med ekstern blitz i manuel (ikke TTL) mode,

Fra : Peter Holm

Dato : 07-02-05 16:11

C. Stensgaard wrote:
> Det virker ikke - sorte billeder ikke Peter ???

sorte ja.
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-02-05 18:45

Hej Peter

Jeg har nu fundet ud af hvis du dækker de 4 kontakter på ST-E2 med tape - så
virker skidtet. Dog uden E-TTL

Men det virker - og er okay hvis blot du har en lysmåler.

Fra : Peter Holm

Dato : 07-02-05 20:50

C. Stensgaard wrote:
> Hej Peter
>
> Jeg har nu fundet ud af hvis du dækker de 4 kontakter på ST-E2 med
> tape - så virker skidtet. Dog uden E-TTL
>
> Men det virker - og er okay hvis blot du har en lysmåler.

Tak for tippet - jeg prøver det af næste gang på Husets flash.
og med kameraet på manuel og skulen til histogrammet, kan man vel også klare
den uden lysmåler.

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-02-05 20:57

Helt sikkert

God fornøjelse næste gang du skal i studiet med model

Fra : Peter Holm

Dato : 07-02-05 21:14

C. Stensgaard wrote:
> Helt sikkert
>
> God fornøjelse næste gang du skal i studiet med model

takker...

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-05 21:49

In article <4207bfbd$0$357$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Peter Holm wrote:

> Tak for tippet - jeg prøver det af næste gang på Husets flash.
> og med kameraet på manuel og skulen til histogrammet, kan man vel også klare
> den uden lysmåler.

Hvilken blitz brugte du ? Og var den sat til manuel (ikke-TTL) ?

Fra : Peter Holm

Dato : 07-02-05 22:46

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvilken blitz brugte du ? Og var den sat til manuel (ikke-TTL) ?

jeg kan ikke huske mærket på deres flashanlæg dernede - og ved ikke om det
er TTL eller not.

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-02-05 23:00

Det er næppe TTL (Through the lens

Iøvrigt er det Multiblitz

Fra : Peter Holm

Dato : 08-02-05 12:45

C. Stensgaard wrote:
> Det er næppe TTL (Through the lens

ja, ok :) så forstår jeg end ikke Pouls spørgsmål - men måske havde han ikke
læst tråden helt igennem. Eller måske er jeg ikke den eneste der ikke lige
vidste hvad TTL betyder.

> Iøvrigt er det Multiblitz

oki.

Mvh
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : C. Stensgaard

Dato : 08-02-05 13:13

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

så forstår jeg end ikke Pouls spørgsmål - men måske havde han ikke
> læst tråden helt igennem.

Jeg tror at Poul henviste til at, hvis du havde deaktiveret TTL funktionen
på din flash eller ST-E2, så havde det ikke haft de beregninger der foregår
med E-TTL før eksponering - og deraf at du opnåede korrekte eksponeringer
med kombinationen af Huset´s Multiblitz anlæg samt din Speedlite / ST-E2

Men det er ikke tilfældet - og virker altså ikke

Med mindre man altså taper de 4 kontakter til midlertidigt og lurer
histogram /måler lys

Jeg mener nu de har en lysmåler dernede ! Den kan du da med fordel anvende -
hvis jeg altså husker rigtigt.

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-05 19:17

In article <4208acd8$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>, C. Stensgaard wrote:

> [...]
> med kombinationen af Huset´s Multiblitz anlæg samt din Speedlite / ST-E2

Korrekt. E-TTL skal disables for ikke at fortælle flashanlægget at det
skal fyre pre-flash (til lysmåling). En god måde at teste det på er:

Objektivedæksel på. Manuel fokus.
Langsom lukketid, eks. 1 sekund. 2nd curtain.

Hvis der kommer 2 blink med et sekunds mellemrum, så kører du i E-TTL
mode, og der laves lysmålinger med et hurtigt pre-flash inden den
rigtige affyring kommer lidt senere.