Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fastelavn
Fra : Michael Bothager

Dato : 06-02-05 09:54

Hej alle

Jeg har lagt lidt fastelavns billeder fra Kultorvet op på min side.

Som altid, så er kritik, kommentarer, meninger, spørgmål og generel
hyggesnak altid velkommen.

http://www.michaelbothager.dk/da/shrovetide05/index.html

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 10:26

> http://www.michaelbothager.dk/da/shrovetide05/index.html
>
> --
> Med venlig hilsen / Kindest regards
> Michael Bothager

Det er godt nok nogle fine billeder du har på din side. Kan godt lide
farverne og atmosfæren der er i de fleste af dine billeder. Bruger du en
speciel teknik til at lave dine billeder så stemningsfyldte?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-02-05 18:58

Thomas Schreiber wrote:

> Det er godt nok nogle fine billeder du har på din side. Kan godt lide
> farverne og atmosfæren der er i de fleste af dine billeder. Bruger du en
> speciel teknik til at lave dine billeder så stemningsfyldte?

Hej Thomas.

Tak for det.

Mht. til teknik, så er det at gå tæt på og få en "forbindelse" med dem
man tager billedet af. De fleste af dem fik jeg også talt en lille smule
med, og det plejer at falde i god jord.

Ellers så gik jeg efter at undereksponere baggrunden lidt, da der er så
meget der sker omkring en det meste af tiden. På den måde kan man
isolere selve motivet lidt. Denne effekt er så blevet forstærket lidt i
efterbehandlingen i form af dodge/burn.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-05 12:01

Michael Bothager wrote:

> Som altid, så er kritik, kommentarer, meninger, spørgmål og generel
> hyggesnak altid velkommen.

Jeg synes det er synd, at du har brugt blitz, det giver overbelyste
forgrunde, og alt for mørke baggrunde, jeg ville ha' brugt en højere
ISO, for hellere lidt grove korn, og noget bevægelsesuskarphed hist
og her...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 12:54

> Jeg synes det er synd, at du har brugt blitz, det giver overbelyste
> forgrunde, og alt for mørke baggrunde,
>
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Jeg synes netop det er det der gør billedernen så stemningfyldte. Godt at
smag er så forskellig

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-02-05 19:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> forgrunde, og alt for mørke baggrunde, jeg ville ha' brugt en højere
> ISO, for hellere lidt grove korn, og noget bevægelsesuskarphed hist og

Hej Niels, tak for kritikken.

At lade flashen være det bærende, og baggrunden blive undereksponeret er
helt sikkert ikke alles smag, men det er den effekt jeg gik efter. For
at tage billeder uden flash var det ikke nødvendigt at øge følsomheden,
der var såmænd lys nok.

Jeg er ikke sikker på om du med overbelysning mener at der større flader
der er udbrændte, eller om du mener at balancen er skæv, f.eks. mellem
nogle af tønderne. Gider du uddybe det lidt, gerne med reference til et
af billederne, så jeg forstår præcis hvad du mener.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-05 19:39

Michael Bothager wrote:

> [...]
> nogle af tønderne. Gider du uddybe det lidt, gerne med reference til et
> af billederne, så jeg forstår præcis hvad du mener.

Jeg mener, at forgrunden er meget kraftigt oplyst på grænsen til det
udbrændte, og at baggrunden virker rodet, grumset og undbelyst
p.g.a. blitz'ens begrænsede styrke/rækkevidde.

Og det er da helt ok, at ubalancen i belysning er tilsigtet, jeg må
dog lige bemærke, at på 9 ud af 10 amatør knipserier er kameraet
indbyggede blitz brugt på den nøjagtig samme måde, og der er
ubalancen bestemt ikke tilsigtet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-02-05 19:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> lige bemærke, at på 9 ud af 10 amatør knipserier er kameraet indbyggede
> blitz brugt på den nøjagtig samme måde, og der er ubalancen bestemt ikke

Ok, tak for svaret.

Fra : Ole

Dato : 06-02-05 20:52

Hej Michael. Jeg ser ikke det problem NRE ser. Men et andet: Det er som
om den sidste skarphed mangler, også på hovedmotivet i nogle af
billederne. Der var også lidt i 1-2 fra skudeløbet ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-02-05 21:01

Ole wrote:

> Hej Michael. Jeg ser ikke det problem NRE ser. Men et andet: Det er som
> om den sidste skarphed mangler, også på hovedmotivet i nogle af
> billederne. Der var også lidt i 1-2 fra skudeløbet ?

Hej Ole

Jeg har givet dem (fastelavn og sluseholmen) noget mere usm, du har ret
i at de stadig var lidt for bløde. Jeg har det dog med usm at det også
kan misbruges, jeg hader den der glorie der nogen gange kommer i
kontrastområderne.

Fra : Ole

Dato : 07-02-05 22:33

Michael Bothager wrote:

> [...]
> i at de stadig var lidt for bløde. Jeg har det dog med usm at det også
> kan misbruges, jeg hader den der glorie der nogen gange kommer i

Har du prøvet at usm´e i lab color-mode i kun grå (lightness?) kanal?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Fra :

Dato : 08-02-05 00:37

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> 15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Hvorledes gøres det?
Hilsen Henrik

Fra : Ole

Dato : 08-02-05 02:11

HØ wrote:

> Hvorledes gøres det?
> Hilsen Henrik

Åben billede. I image/mode, laves om fra rgb til lab-color. Vælg
window/channels. I paletten vælg lightness (vælg de andre fra) og lav
usm i den. Slå øvride channels til igen og vurder. Når tilfreds laves
mode om fra L C til rgb igen.