Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af kompaktkamera
Fra : Joe Sandøe

Dato : 04-02-05 23:10

Hej
Jeg har i den sidste tid, klikket mig igennem div. testsider, for at få
overblik over den dyre ende af kompaktkameraer. Jeg har tidligere haft et
Coolpix 4500, som jeg har været glad for, blandt andet for den suveræne
makro-muligheder, men det er nu gået i stykker. Jeg vil gerne have noget med
mere zoom, drejelig LCD-skærm, stadig god makro, god reaktionstid og
selvfølgelig god billedkvalitet. Umiddelbart syntes Olympus C-8080 at stikke
noget ud på div test-sider, på trods af at det ikke er den dyreste model.

Hvis der er nogle der har nogle erfaringer med kameraer i den prisklasse,
eller andre der kan bidrage med nogle vinkler jeg ikke har tænkt over,
hilses det velkomment

Vh Joe

Fra : ain

Dato : 04-02-05 23:52

"Joe Sandøe" <joe@FJERNDETTEtv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis der er nogle der har nogle erfaringer med kameraer i den prisklasse,
> eller andre der kan bidrage med nogle vinkler jeg ikke har tænkt over,

det er ikke helt forkert set, Olympus C-8080 er et fremragende camera.
sublim billedkvalitet, skarphed og ingen fortegninger i hele området fra
28mm og op. hurtig opstarts tid.
det har selvfølgelig også visse svagheder (mangler), som alle andre
produkter
i denne genre. det optimale er ikke lavet endnu.
mit er gået videre til min datter, selv har jeg idag Olympus E1.
//ain

Fra : Joe Sandøe

Dato : 05-02-05 10:10

"ain" <c_caldera@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> i denne genre. det optimale er ikke lavet endnu.
> mit er gået videre til min datter, selv har jeg idag Olympus E1.

Hvilke konkrete svagheder vil du mene at det har?
Er skiftet til digitalt spejrefleks bare så stort? Som jeg ser det kommer
det at fotografere, på et helt andet plan når man skal til at gå rundt med
en fototaske med flere opjektiver. Det jeg godt kan lide ved kompaktkameraer
er netop at det funker alround og spontant. Eks. at jeg er oppe i
sommerhuset og er nede ved stranden og tage havbilleder, men pludselig får
øje på nogle myre eller lignende, og kan hurtigt omstille mit kamera til
makro.

Vh Joe

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-02-05 12:10

Joe Sandøe wrote:
> [...]
> øje på nogle myre eller lignende, og kan hurtigt omstille mit kamera til

Hvis jeg må blande mig lidt, så er jeg meget enig i at C-8080 har mange
stærke sider, men også nogle svagheder.

Sammenlignet med flere andre digicams cirka samme klasse:
+ god optik
+ lavt billedstøjniveau ved lave ISO-værdier
+ lav CA
+ hurtig opstartstid
+ lang batterilevetid
+ godt display som kan anvendes i direkte solskin
+ rigtig god ergonomisk udformning
+ god billedbuffer til fem billeder i rap
+ god minimum brændvidde på 28 mm, visse andre starter på 35
+ bruger Compact-Flash memory
- knap så meget brændvidde med 140 mm (ækvivalent) som maks.
- betjeningen og placering af knapper er lidt alternativ
- dårlig video-funktion (15 fps)
- kræver en stor lomme for at kunne kaldes et lommekamera
- ingen billedstabilisering

Sammenlignet med dSLR
+ mere handy
+ display er godt som søger på svært tilgængelige steder
+ god macro-funktion
? pris kan holdes på cirka samme niveau (300D med lidt optik)
- langt mere billedstøj ved højere ISO
- ingen udskiftelig optik
- meget begrænset maks brændvidde 140 mm vs. mindst 5-600 mm
- manuel focus er nærmest umuligt
- dårlig hastighed ved RAW

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-02-05 20:57

Kurt Kjær Jensen wrote:

> Hvis jeg må blande mig lidt, så er jeg meget enig i at C-8080 har
> mange stærke sider, men også nogle svagheder.

> - betjeningen og placering af knapper er lidt alternativ

Jeg skal tage nogen billeder ved et fastelavnsarrangement i morgen og
har lånt et C-8080 af en ven. Jeg må sige at jeg er meget enig i
ovenstående. Knapplaceringen og det spøjse drejehjul kunne jeg måske
vænne mig til, men menusystemet finder jeg meget omstændigt.

Mens vi er ved det kamera: Kan det lade sig gøre at sætte SHQ JPEG til
at være default billedformat? Som det er nu, skal jeg skifte til det
hver gang jeg tænder kameraet.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-02-05 21:30

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>
> Mens vi er ved det kamera: Kan det lade sig gøre at sætte SHQ JPEG til
> at være default billedformat? Som det er nu, skal jeg skifte til det

Drejehjulet ligner vist drejehjulet på andre kameraer, men opbygningen
er sikkert også lidt anderledes

Problemet med billedformatet dækker over en irriterende designbøf, som
går ud på at kameraet som standard laver en komplet reset ved hver
opstart !! Det kan slås fra under Setup -> værktøjssymbolet -> All Reset
-> Off. Derefter husker den generelt de opsætninger, man laver. SHQ kan
vist kun vælges ved de to store billedformater, men det virker rimeligt...

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-02-05 22:27

Kurt Kjær Jensen wrote:

> [...]
> som går ud på at kameraet som standard laver en komplet reset ved
> hver opstart !! Det kan slås fra under Setup -> værktøjssymbolet

Nu blev jeg pludselig gladere for kameraet. Takker.