Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz fra Analog til Digital SLR
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-02-05 18:44

Hej

Jeg står vil gerne investere i et DSLR. Jeg har en blitz til ca. 2500,- som
kun er 1½ år, som jeg jo gerne ville kunne bruge på det nye DSLR. Så jeg
regnede med at jeg blot kunne købe et DSLR af samme fabrikat som mit
analoge. Men har nu fået at vide at syncro tiderne er anderledes med
digitalt kamera, og det dermed kræver en ny blitz. Hvad menes der med
"anderledes"?
Udløser blitzen tidligere eller senere. Eller er det blot fordi at jeg ikke
kan udnytte de hurtigere lukketider som der er på DSLR (1/180, med blitz) i
forhold til mit analoge (1/100). For det kan jeg leve med....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-02-05 19:01

Henrik Nielsen <xng@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> kun er 1? ?r, som jeg jo gerne ville kunne bruge p? det nye DSLR. S? jeg
> regnede med at jeg blot kunne k?be et DSLR af samme fabrikat som mit
> analoge. Men har nu f?et at vide at syncro tiderne er anderledes med
> digitalt kamera, og det dermed kr?ver en ny blitz. Hvad menes der med
> "anderledes"?
> Udl?ser blitzen tidligere eller senere. Eller er det blot fordi at jeg ikke
> kan udnytte de hurtigere lukketider som der er p? DSLR (1/180, med blitz) i
> forhold til mit analoge (1/100). For det kan jeg leve med....

Hvilken flash, og hvilket mærke kamera er det du har?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-02-05 20:32

Pentax Z-20 og flashen er SIGMA EF-500 SUPER.r

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-05 23:30

In article <42027c47$0$29848$14726298@news.sunsite.dk>, Henrik Nielsen wrote:
> Pentax Z-20 og flashen er SIGMA EF-500 SUPER.r

Den skulle virke på nye Pentax også. Det er kun Nikon hvor man
skal have Mk II af blitzen for iTTL.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-02-05 00:29

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Pentax Z-20 og flashen er SIGMA EF-500 SUPER.r

Alle EF-500 modeller fra sigma virker på digitale. Ved Canon og Nikon skal
man købe deres TTL versioner blandt andet DG EF-500 Super i-TTL som er til
Nikons i-TTL system, for at få den fulde udnyttelse, jeg har selv en DG
EF-500 Super på mit D1 som virker udemærket, men nogle gange savner jeg
i-TTL så jeg køber nok snart en ny.

Mvh
Simon

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-02-05 15:37

Henrik Nielsen wrote:
> Pentax Z-20 og flashen er SIGMA EF-500 SUPER.r

Der er vel ikke noget forgjort ved at lade det komme an på en prøve -
måske kan den det, du vil mest.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-05 19:07

In article <420262cb$0$29853$14726298@news.sunsite.dk>, Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> kan udnytte de hurtigere lukketider som der er på DSLR (1/180, med blitz) i
> forhold til mit analoge (1/100). For det kan jeg leve med....

Nogle moderne dSLR understøtter ikke de ældre blitz med automatisk
lysmåling. I worst case kan du bruge fjernudløsning.