Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
I tvivl !
Fra : Jack Nielsen

Dato : 01-02-05 20:36

Jeg vil godt have et kamera, det skal ikke være for stort men skal kunne det
hele :)

Har overvejet:

Canon Ixus 40
Canon Ixus 500
Sony DSC T1
Sony DSC T2
Canon Powershot A95
>--http://reviews.cnet.com/Canon_PowerShot_A95/4505-6501_7-30994105-2.html?tag=glance

Hvad er bedst ?? Eller er der andre forslag ?

Mvh

Jack

Fra : Jack Nielsen

Dato : 01-02-05 23:06

Eller måske den med 10x zoom fra olympus, det må være bedste optiske zoom i
den størrelse eller ?

Olympus C-770 Ultra Zoom
http://reviews.cnet.com/4505-6501_7-30723898.html?tag=also

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-05 06:11

Jack Nielsen wrote:

> Jeg vil godt have et kamera, det skal ikke være for stort men skal
> kunne det hele :)

Det er nemt: Ixus 40 eller DCS T3 (eller T1).

Din liste opdelt efter størrelse er:
-----
-----
> Canon Ixus 500
> Canon Powershot A95

Jo mindre kamera, jo mindre CCD, jo mere støj ved svag belysning.

A95: 1/1.8"
Ixus 500: 1/1.8"
DCS T1/T3: 1/2.4"
Ixus 40: 1/2.5"

Desuden har de små kameraer blitzen så tæt på optikken at de giver røde
øjne. Og anti-rødøje funktioner er en middelmådig løsning på problemet.

Til gengæld opfylder de nævnte små kameraer dine behov ("det hele")
bedre. De er hurtige til at fokusere, gode til macro (jeg mener Ixus
40 er og ved at T1/T3 er) og tager filmklip i god kvalitet. Det er kun
dig selv der kan afgøre om du kan acceptere de dårligere resultater ved
svag belysning.

Jeg har selv et T1 og er glad for det. Jeg ville nok vælge et Ixus 40,
hvis jeg skulle købe i dag. Men nu har jeg også for vane at have
kameraet i min bukselomme.

Fra : Jack Nielsen

Dato : 02-02-05 10:55

Problemet med Sonyes t1 og t3 skulle være indendørsbilleder, og med det
danske vejr er det jo nok mest indendørs der bliver taget.

Har set at nogle er glade for Ixus 500 fordi den har god blitz, er Ixus 40
ligeså god ?

Eller er der alternativer ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-05 12:03

Jack Nielsen wrote:

> Problemet med Sonyes t1 og t3 skulle være indendørsbilleder, og
> med det danske vejr er det jo nok mest indendørs der bliver taget.

Jeps, det er også min erfaring. Det er også derfor jeg selv ville vælge
Ixus 40. Ikke at det er godt til indendørsbilleder sammenlignet med
større kameraer, men den er lige lidt bedre end T1/T3.

Hvis du gider kan du kaste et blik på http://ekot.dk/dagbog/ - alle
billederne siden sidste sommer er taget med et Sony DCS T1. De giver
nok et meget godt overblik over amatørbrug af det kamera. Jeg har
manuelt fjernet røde øjne på nogen af billederne.

> Har set at nogle er glade for Ixus 500 fordi den har god blitz, er
> Ixus 40 ligeså god ?

Jeg har ingen erfaring med det. Specifikationerne er ens, så det kunne
godt se ud til at det er samme blitz:

Ixus 500: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s400.html
Ixus 40: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/sd300.html

Men Ixus 500 har større CCD, så den burde give bedre billeder ved
dårlig belysning, når nu kameraerne ellers minder så meget om hinanden.

(hvorfor fan' kan Canon ikke finde ud af at kalde deres kameraer en
ting i stedet for at navngive dem forskelligt alt efter verdensdel?)

> Eller er der alternativer ?

Pentax Optio serie? Deres S40 er et udmærket ultrakompakt kamera,
selvom den ikke er helt så hurtig til at fokusere, så måske deres
kommende WP er en mulighed? Det kommer dog først i handlen til april.
Det er vandtæt til 1½ meter og specifikationerne ser generelt fine ud.
Desværre med ringe filmmulighed.

Fra : Jack Nielsen

Dato : 02-02-05 13:50

Jeg har også set på HP R707, der får gode anmeldelser og ikke koster så
meget, desuden benytter den SD card som er billigere end Sonys og kan bruges
i min tlf. samt ipaq !

Sku en jungle at købe kamera !

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-05 17:05

Jack Nielsen wrote:

> Jeg har også set på HP R707, der får gode anmeldelser og ikke
> koster så meget, [...]

Jeg synes det er lidt tykt: 36mm. Det har ringe film, men til gengæld
en relativt stor CCD (1/1.8"). Lidt for tykt til min smag, men ellers
interessant.

> desuden benytter den SD card som er billigere end Sonys [...]

Køb SanDisk i stedet. Men du har ret i at de er dyrere og det er
irriterende at Sony insisterer på at lave en ny standard, når SD ville
virke lige så godt.

> og kan bruges i min tlf. samt ipaq !

Vil du reelt det? Jeg har svært ved at se det gode i at skifte rundt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 12:16

Hvad skal du bruge dit kamera til?

Hvis du er til ren automatic har jeg netop set et Nikon 5400 - lille, nemt
og tager gode billeder. Prisen for kamera, undervandshus og 128 mb er
omkring 4000 kr hos www.technikdirekt.de.

/Henrik

Fra : Jack Nielsen

Dato : 02-02-05 15:05

Det skal generelt være et allround kamera, festlige lejligheder, ferier m.m.

Men ikke for klodset til at man ikke gider slæbe det med !