Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvad er forskellen på et G & D optik
Fra : Henrik

Dato : 01-02-05 19:51

Hejsa

Hvad er forskellen på et Nikon G & D optik, i fohold til et D70 hus ?

mvh
Vejgaard

Fra : Kenneth K

Dato : 01-02-05 20:14

On Tue, 1 Feb 2005 19:50:51 +0100, Henrik <Henrik@vejgaard.com> wrote:

> Hejsa
>
> Hvad er forskellen på et Nikon G & D optik, i fohold til et D70 hus ?

Se her: http://www.bythom.com/lensacronyms.htm - i højre side er der en
oversigt.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Henrik

Dato : 01-02-05 21:17

> Se her: http://www.bythom.com/lensacronyms.htm - i højre side er der en
> oversigt.
>
> vh,
> Kenneth
Skal det læses sådan at uanset om jeg vælger G eller D optikker, får jeg
samme resultat på et D70 hus ?

Fra : Kenneth K

Dato : 01-02-05 21:59

On Tue, 1 Feb 2005 21:17:18 +0100, Henrik <Henrik@vejgaard.com> wrote:

> Skal det læses sådan at uanset om jeg vælger G eller D optikker, får jeg
> samme resultat på et D70 hus ?

Jep. På et D70 kan jeg ikke se hvad forskellen skulle være, da man sætter
blænden på huset uanset om objektivet har blændering eller ej.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Reidar Solberg

Dato : 02-02-05 09:11

> Skal det læses sådan at uanset om jeg vælger G eller D optikker, får jeg
> samme resultat på et D70 hus ?

Ja - det stemmer med tanke på om der er blænderring eller ikke. MEN noen
ganger er G-objektivene av dårligere kvalitet både optisk og fysisk - noe
som visstnok er tilfelle med 70-300 som finnes i disse utgavene. Har lest
(på denne NG og tilsv. i Norge) at G-utgaven har langt dårligere optiske
egenskaper enn D-utgaven.

Det kan derfor lønne seg å undersøke på reviews etc før man bruker sine
penger.

Reidar

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-02-05 13:08

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> wrote in message

> [...]
> (på denne NG og tilsv. i Norge) at G-utgaven har langt dårligere optiske

Ja men det er fordi at 70-300 zoom området er så atraktivt for amtør
fotografer der bare skal have en ordentligt zoom. Så laver men flere
modeller, og D el. G betegnelse ahr ikke noget med den optiske kvalitet at
gøre. Der sidder gerne et lille logo hvor der står ED på hvis det er et godt
objektiv og så har blændeåbningen også en lidt lavere faktor end
billigmodellerne.

Mvh
Simon

Fra : AS

Dato : 04-02-05 17:23

> [...]
noe
> som visstnok er tilfelle med 70-300 som finnes i disse utgavene.

Men nogen gang G kan være unik og god, som 70-200 VR G eller 200-400 VR G
.
Desuden 28-200 G er meget bedre optisk og betydeligt mindre fysisk end D.
Jeg tror, det samme gælder for 24-120 VR G, ikke mindre, men skarpere.

Fra : Henrik

Dato : 02-02-05 18:02

> Hejsa
>
> Hvad er forskellen på et Nikon G & D optik, i fohold til et D70 hus ?
>
> mvh
> Vejgaard
Så det i kloge hoveder her siger er at uanset om jeg vælger et G eller et D
optik får jeg samme billed kbvalitet, og D70 huset får samme informationer
fra optikken.

Jeg har overvejet at købe D70 huset i DK, og dermed opnå dansk Nikon support
og garanti. Men herefter købe en 28~300 eller hvad jeg nu kan finde, i
Tyskland., hvor tingene er billigere. Er det en go idé ?

jeg er ikke nogen super fotograf, men har taget en del billeder hen over de
sidste 15 år, men nu er tiden altså kommet til at jeg må skifte min aldrende
F601'er ud med noget moderne, og min Canon Ixus er ikke helt godt nok til at
fotografere racerbiler.

mvh
Vejgaard