Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af DSLR kamera
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 28-01-05 01:08

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-01-05 00:34

Lav en Google søgning i denne NG og du vil se rigtigt mange svar på samme
spørgsmål.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> wrote in message
Hejsa,

Jeg er helt ny mht dslr kameraer (og slr for den sags skyld) - har netop
købt et eos 20d. Desværre var der støv på ccd'en fra dag 1. Fik
kameraet byttet i tirsdags - desværre var der bare endnu mere støv på det
nye + støv i viewfinderen.

Vil forbi fotohandleren og se hvad de kan stille op.

Men alt disse problemmer med støv har fået mig til at google lidt på
emnet, og har erfaret at det åbenbart er et meget udbredt problem med dslr
kameraer. Saa uanset hvad der sker mht. mit nye kammera, maa jeg jo nok
sande at foer eller siden dukker der stoev op igen. Synes ogsaa at have
laest at eos 20d skulle vaere slem til at tiltraekke stoev :(

Og jeg synes at jeg har fundet en milliard forskellige metoder
på nettet til rengoering, og en milliard forskellige holdninger. Nogle
siger at luft fra en rocket blower kan holde kameraet rent, mens andrer
siger at luft bare gør det være. Så lyder
det nogle steder at det at rense ccd'en via en eller anden propertiær
børst (sensor brush, sensor sensor swab, etc) er super let og uden risiko,
mens de andre steder faar det til at lyde som om man skal passe rigtigt
rigtigt meget paa.

Saa er rigtigt meget i tvivl om hvad der er praktisk.

Er der nogen der har nogle erfaringer?

Og hvad med at faa canon til at goere det - er der nogen der ved hvad det
koster, og om de rent faktisk renser det ordentligt?

--
Michael Birkmose

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:56

Hej Michael

Jeg 2 eller 3 gange bare brugt "luft" til at rense mit CCD med. Du kan evt.
gå ned på apotheket og købe sådanne en bold man bruger til ører.

Du kan evt. kigge her:
http://www.photoworkshop.com/canon/markII/mainpage.html

Klik på view the tutorial og der vil være et punkt der omhandler censor
cleaning.

I det heletaget indeholder http://www.photoworkshop.com mange tips til Canon
ejere.

VH