Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro til fisk ??
Fra : fb

Dato : 27-01-05 17:11

hey alle....

jeg har et Canon EOS 300D, og kunne godt tænke mig at fotografere fisk -
smaa fisk 2-4 cm ....

hvad vil fagkundskaben foreslaa ????
evt. sammenligninger/rewiews ???

/f

Fra : Jan F.

Dato : 27-01-05 18:09

"fb" <fb@y.com> skrev i en meddelelse news:ctb3m8$hdo$1@news.cybercity.dk...
> hey alle....
>
> jeg har et Canon EOS 300D, og kunne godt tænke mig at fotografere fisk -
> smaa fisk 2-4 cm ....
>
> hvad vil fagkundskaben foreslaa ????
> evt. sammenligninger/rewiews ???

Et makroobjektiv, Tamron 90 / Canon 100 mm
eller et sæt mellemringe.

... og vigtigst af alt en ekstern blitz

--

Jan F.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 18:52

> .. og vigtigst af alt en ekstern blitz
>
> --
>
> Jan F.

Det ofte ikke nødvendigt med blitz. Uden blitz, og såfremt at rummet er
kulsort foruden lys fra akvariet, får man efter min mening meget
stemningsfyldte billeder. Det er min erfaring.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-01-05 18:16

"fb" <fb@y.com> wrote in message news:ctb3m8$hdo$1@news.cybercity.dk...
> hey alle....
>
> jeg har et Canon EOS 300D, og kunne godt tænke mig at fotografere fisk -
> smaa fisk 2-4 cm ....

Er det ved et koralrev og varmt vand, på et stykke rugbrød eller i et
akvarium ?

Hvis det er i et akvarium, er min erfaring at et makro objektiv er godt.
Blixt med forlængerledning og spreder, så du får et behageligt lys

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-01-05 19:14

> [...]
> hey alle....
>
> jeg har et Canon EOS 300D, og kunne godt tænke mig at fotografere fisk -

Jeg har selv haft gode erfaringer med et kort macro-objektiv (55mm) og
ekstern blitz, så du har muligheden for at styre lyset. Jeg vil give Bo ret
i, at lyset fra akvariet kan give stemningsfyldte billeder, men ofte er der
ikke lys nok til at få en fornuftig lukker ud af det.

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-01-05 19:45

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> der
> ikke lys nok til at få en fornuftig lukker ud af det.

Den Bo, du giver ret hedder faktisk Thomas. Men jeg er enig med ham
alligevel )

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-01-05 20:23

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Den Bo, du giver ret hedder faktisk Thomas. Men jeg er enig med ham
> alligevel )

Nå for søren, ja så må jeg jo hellere lige sige undskyld til både dig og
Thomas. Tror det er min influenza der spiller et puds med mig

Fra : Rene Krogh

Dato : 27-01-05 23:32

> [...]
> hey alle....
>
> jeg har et Canon EOS 300D, og kunne godt tænke mig at fotografere fisk -

Jeg har fotograferet meget akvarie gennem tiden med bla. olympus 220z og
2020z. Jeg har nu opgraderet til en 300D også.

Du kan faktisk få rimelig resultat med kit linsen. Den er tilmed hurtig til
at fokusere. Følgende billede er tage med 18-55 objektiv, og en extern flash
forfra gennem en meget beskidt og ridset forrude. Men det kan gøre meget
bedre...

http://www.ikola.dk/foto/tmp/IMG_0888-2.jpg
(large)

Jeg har pt lånt en 50 mm f2.5 macro, og det det gør et meget godt job.
nedenstående taget med dette objektiv, og ligeledes belyst forfra med extern
flash.

http://www.ikola.dk/foto/tmp/IMG_2337.JPG
(large)

Billedet er taget på f3.5, men mangler stadig en del dybde skarped for at få
hele fisken skarp.

Men du skal have lys, og masser af det. Her har dSLR et minus iforhold til
digicams, nemlig den store sensor, med store brændevidder tilfølge. Så for
at få bare en rimelig dybde skarphed, skal du ned omkring f8 eller mindre i
blænde, hvilket selvsagt kræver noget lys.

Hovedlyset må gerne komme ovenfra, og evt suplerende lys skråt ind forfra,
for at få noget dybde i billedet. Billedet skal normalt tages 90 grader
forfra, for ikke at få forvrængninger gennem forruden. Men er alternativet
som ovenstående for at undgå reflekser fra blitzen kan er dog bedre en en
stor flash reflekteret direkt fra forruden. Flashene stilles manuelt på fuld
udladning, og belysningen styres stå vha. blænden.

Når du skal ud og købe flash (mange), er der ingen grund til at købe dyre
E-TTL flashes. Køb istedet en række gamle * analoge flash. De kan som regel
fåes brugt for ca. 100 kr / stk.

Jeg bruger idag:

3 stk cullman C28
1 stk cullman MD34s
1 stk sigma 500DG-ST

* Hvis du vælger gamle analoge flash, skal du sikre dig at de ikke trigger
med mere en 6V, da de ellers kan skade dit kamera. se mere på
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html hvor der også er listet
hvilke flash, der kan benyttes.

Jeg venter stadig på en extern flash adapter, så jeg for alvor kan komme ud
og lege med kameraet.

mvh
René