Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flashanlæg til newbie
Fra : Kenneth

Dato : 27-01-05 15:02

Jeg er blevet fascineret at portrætter og dets lige i et studio, så jeg
kunne godt tænke mig at investere i et par "lygter". Men hvad skal man købe?
Jeg vil gerne give lidt mere for kvalitet, og de skal kunne bruges ikke kun
til "hoved-portrætter", men også til "full-size" person senere. Har I nogen
gode forslag, hvad man evt. skulle kigge på? Af kamera har jeg 20D.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-01-05 15:23

"Kenneth" <hondast1100_SLET_@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen
> gode forslag, hvad man evt. skulle kigge på? Af kamera har jeg 20D.

Hvor meget plads har du til rådighed?

Mvh Per

Fra : Kenneth

Dato : 27-01-05 16:01

> Hvor meget plads har du til rådighed?

Hej Per

Hehe. Indtil videre har jeg kun et hjørne i stuen, men det bliver til mere,
når vi flytter om et stykke tid. Er det, det afgørende for, hvor meget
plads, jeg har?

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-01-05 18:16

> [...]
mere,
> når vi flytter om et stykke tid. Er det, det afgørende for, hvor meget

ja, det fylder jo, at du får jo ikke megen glæde af et 1000W/s anlæg, hvis
ikke du har højden eller mulighed for at trække det baglæns.

men nogle herinde har købt det her sæt, og har haft gode erfaringer med det.

http://www.jimsfoto.dk/dorr.htm

Der er en tråd om det, der startede den 8/1 og hedder Dörr studio sæt! af
[HCS] 4000, der kan du læse lidt om andre der også vil starte med flash.

mvh Per

Fra : Kenneth

Dato : 27-01-05 18:17

> ja, det fylder jo, at du får jo ikke megen glæde af et 1000W/s anlæg, hvis
> ikke du har højden eller mulighed for at trække det baglæns.

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men 1000W/s er nok også i overkanten.

> [...]
> [HCS] 4000, der kan du læse lidt om andre der også vil starte med flash.

Det har jeg læst, men Dörr virker som lidt discount. Men det er det måske
ikke?

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-01-05 20:27

> Det har jeg læst, men Dörr virker som lidt discount. Men det er det måske
> [...]
det ved jeg ikke, da jeg ikke kender det, men det er vel et ok starter sæt
til en begynder

Mvh Per

Fra : Ole

Dato : 27-01-05 23:28

Hej Kenneth

Jeg har været igennem de samme tanker inden for de sidste 8 måneder.

Jeg synes selv Dörr virker for billigt, selvom det sikkert er ok for de
fleste.

Jeg endte med at købe nogle Vivitarflash (285hv), slaveudløsere,
lampestativer og nogle 120cm paraplyer.

Total pris for 3 stativer, 3 flash, 2 paraplyer og 3 udløsere ca. 3500,-
hvoraf nogle blev brugt over EBAY i USA til flashene. Dette sæt er meget
tranportabelt, let og rimeligt lysstærkt.

Senere på året købte jeg så alligevel et Bowen Elite 500 flashanlæg til
10.000, med en stor softbox og en paraply, og der er altså de 6.500 kr til
forskel (og mere) lyset er bare mere lækkert og udlysningen til store
opstillinger bare bedre. Jeg synes ikke der fandtes noget imellem dörr og de
der 10K, andet end mine vivitar flashe.

Mvh

Ole

Fra : Kenneth

Dato : 28-01-05 08:50

> [...]
> forskel (og mere) lyset er bare mere lækkert og udlysningen til store
> opstillinger bare bedre. Jeg synes ikke der fandtes noget imellem dörr og

Tak for info.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Steen L. Frederiksen

Dato : 27-01-05 23:55

> [...]
nogen
> gode forslag, hvad man evt. skulle kigge på? Af kamera har jeg 20D.

Fra én newbie til en anden:
Nu ved jeg ikke, hvor meget du har tænkt dig at investere, men jeg synes da
lige at jeg vil nævne, at Kamerahuset (Kim Skovsby) netop har produeret en
Fotoskole på DVD (se http://www.kamerahuset.dk/).
Her beskriver Kim Skovsby på sin underfundige facon, hvorledes du kan
opbygge dit eget fotostudie med lamper mm. indkøbt hos Silvan for ganske
billige penge.
Hvor godt resultatet bliver vil jeg lade stå hen i det uvisse - jeg aner det
ikke. Men det er måske en meget god start?

Steen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-01-05 01:32

Steen L. Frederiksen wrote:

> Nu ved jeg ikke, hvor meget du har tænkt dig at investere, men jeg synes da
> lige at jeg vil nævne, at Kamerahuset (Kim Skovsby) netop har produeret en
> Fotoskole på DVD (se http://www.kamerahuset.dk/).

Lad mig med det samme sige, at jeg ikke har set den pågældne DVD, så
det er en umidelbar bedømmelse, når jeg siger, at jeg synes det
lyder meget dyrt med 295 kroner for denne DVD.

Jeg er på den anden side godt klar over, at for en nybegynder, som
ikke har 20-30 års erfaring i rygsækken, der virker det tillokkende
at kunne købe sig til noget viden, og for ham er 295 kroner måske
ikke så meget.

Problemet er bare, at man ikke kan putte know-how og erfaring på
dåse og sælge det, det er noget den enkelte skal slide sig til.

Men der findes naturlig nogle genveje, for det er jo ikke sådan, at
enhver nybegynder fra bunden af skal "opfinde", hvordan man laver et
fotostudio.

Et godt udgangspunkt vil være, hvis man går på biblioteket og låner
en stribe bøger om fotografi, og det gør ikke noget, at det er ældre
bøger, for arbejdsmetoderne med kunst- og blitzlys er pricipielt de
samme ved analog og digital fotografering.

Og det sværeste er sådanset ikke at købe nogle lamper, det er
derimod selve lyslægningen der er den vanskelige kunst, og den
dygtige og erfarne fotograf vil sagtens kunne lave noget lækker
lyslægning med en 300 kroners halogen arbejdslampe, hvorimod
nybegynderen måske har svært ved at styre et stort dyrt flashanlæg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth

Dato : 28-01-05 08:49

> Lad mig med det samme sige, at jeg ikke har set den pågældne DVD, så
> det er en umidelbar bedømmelse, når jeg siger, at jeg synes det
> lyder meget dyrt med 295 kroner for denne DVD.

Synes jeg også.

> [...]
> bøger, for arbejdsmetoderne med kunst- og blitzlys er pricipielt de
> samme ved analog og digital fotografering.

Yes, jeg har allerede været der, men min afdeling havde begrænset udvalg den
dag, så de skal først skaffes hjem.

> [...]
> lyslægning med en 300 kroners halogen arbejdslampe, hvorimod
> nybegynderen måske har svært ved at styre et stort dyrt flashanlæg...

Enig! Men jeg har ikke lyst til at købe noget billigt, hvorefter hvis/når
jeg bliver bedre, skal udskifte det. Min erfaring siger at så kan jeg lige
så godt købe noget lidt bedre. Det lønner sig hen af vejen.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Kenneth

Dato : 28-01-05 08:47

> [...]
det
> ikke. Men det er måske en meget god start?

Har set at de sælger sådan en DVD, men kr. 295,- lyder meget i mine ører. Og
det med almindelig lamper, kan man finde masse af tutorials rundt på nettet.
Faktisk mange gode med et godt resultat.

--
Kenneth
www.ziax.dk