Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
FP High Speed Sunc Mode SB-600 / D70 ?
Fra : AlekS

Dato : 27-01-05 08:27

Hej alle,

jeg har lige fundet dette på nettet i en artikel om SB-600 :

"New Auto FP High Speed Sync Mode provides ample fill-in flash when shooting
in bright light with fast aperture lenses to achieve effective blur in the
background. When the mode is active, the camera automatically uses
high-speed flash synchronization to make shutter speeds available that
exceed the camera's own flash sync speed. "

Wau! Det lyder kanon godt! Skal det sige, at flash-sync speed kan komme
længere ned end 1/500s og måske helt ned til 1/8000s på f.ex. D70? Eller det
kun gælder nogle andre ( mere dyre ?) Nikon modeler?

Nogle, der kan sige lidt mere om dette?

Pft

AlekS

Fra : KNL DtP

Dato : 27-01-05 17:12

"AlekS" <vrisca_dupetariaXXX@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Wau! Det lyder kanon godt! Skal det sige, at flash-sync speed kan komme
> længere ned end 1/500s og måske helt ned til 1/8000s på f.ex. D70?

Hvis det fungerer som på Canon-kameraer, så fungerer det ved, at flashen
udsender lyset over en længere periode, under hvilken kameraet så taget
billedet med f.eks. 1/2000 sek. lukkertid. Det fungerer perfekt i fuld
dagslys, hvor man, som nævnt i dit udklip, kan fotografere på fuld
blændeåbning og bibeholde en uskarp baggrund - fremfor at skulle fotografere
på 1/250 sek. og f/11. Ulempen ved High Speed Sync er, at flashens rækkevidde
nedsættes gevaldigt, da den anvender sin lysmængde over en længere periode -
fremfor at skyde det hele af på én gang.

Jeg er næsten sikker på, at D70 understøtter dette. Det er vist nok blot et
spørgsmål om flashen understøtter teknologien. På min Canon 550EX skal man
holde + og - knapperne inde, hvorefter den hopper over i HP-mode. Så kører
kameraet gladelig ned på de hurtige lukkertider.

MVH

Kristian

Fra : Preben Holm

Dato : 27-01-05 17:49

> [...]
> holde + og - knapperne inde, hvorefter den hopper over i HP-mode. Så kører
> kameraet gladelig ned på de hurtige lukkertider.

Well, hvorfor denne hurtige lukkertid - er 1/500 ikke godt nok til det
meste?
Ladetiden på blitzen forlænges også, da du fyrer hele blitzen af på en
gang selvom det måske ikke var nødvendigt!

Men hvis du vil vide mere teknologien så se dette link:
http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm#fp

Håber du finder ud af det du har brug for!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-05 22:21

In article <41f91b6e$0$48328$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:
> [...]
> Ladetiden på blitzen forlænges også, da du fyrer hele blitzen af på en
> gang selvom det måske ikke var nødvendigt!

Udendørs er det muligt du allerede står i ISO 100, og vil køre
med f/2.8, og der er så meget lys at 1/500 ikke er hurtigt nok.
Så kører man FP.

Dog fryser blitzen ikke action til 1/8000s, da den lyser mens
en sprække melllem de blade i lukkeren bevæger sig ned over
sensoren/filmen. Så den ene del af sensoren belyses senere end
den anden.