Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indscanning af gamle sort/hvide fotos.
Fra : Jesper

Dato : 26-01-05 07:25

Hej.

Jeg en masse gamle sort/hvide fotos som jeg skal til at indscanne på min
Canon 9900F scanner.

Hvilke indstillinger skal jeg vælge?

1) Skal jeg vælge sort/hvide fotos, Grayscale eller farvefotos (det er altså
som anført sort/hvide fotos, som skal indscannes).

2) Hvor mange dpi skal jeg vælge - scanneren kan umiddelbart på til 1600
dpi. Mener at have hørt, at det ikke burde være nødvendigt at anvende "alt
for mange dpi".

3) Er der andet som jeg skal være opmærksom på?

Håber på mange indlæg - det er en kæmpe projekt, som jeg skal i gang med, så
det skal bare være i orden inden jeg for alvor begynder....

På forhånd tak for mange gode forslag.

mvh

Jesper.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-01-05 08:58

Jesper wrote:
> [...]
>
> Håber på mange indlæg - det er en kæmpe projekt, som jeg skal i gang med, så
> det skal bare være i orden inden jeg for alvor begynder....

Der er en anvisning i dette review:
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Canon_9950F/page_1.htm

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Nora Grøndal

Dato : 26-01-05 16:18

Der er et skandinavisk prosjekt som har laget en felles standard for
innscanning av gamle fotos

prosjektet heter ABM.

Standarden kan jeg røpe:
TIFF
2000x3000 pixler på vnlige små bilder, mere på større
AdobeRGB, ikke svarthvit
justere histogrammene manuelt til like utenfor der det er informasjon,
ikke auto adjust (det skal være littegrann hvitt i det svarte og det
hvite skal være litt grått)

nora

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i melding

Fra : Per F Andersen

Dato : 26-01-05 23:31

Jesper wrote:

> 3) Er der andet som jeg skal være opmærksom på?

Når du ikke skriver hvormange billede, motiver og hvad de skal bruges synes
jeg ikke man kan råde til noget som helst!
Og hvordan skal billederne lagres?

mvh per

Fra : Jesper

Dato : 26-01-05 23:56

> [...]
> synes
> jeg ikke man kan råde til noget som helst!

Jeg ved ikke hvor mange billeder der er - men er gæt er ca. 250. Der er tale
om "familie" fotos.

De skal ligge på min computer og med backup på CD-R. Eventuelt anskaffer jeg
mig en ekstern harddisk for også der at have en backup, da det er hele min
nære familie som er på billederne og de er alle døde.

mvh

Jesper.