Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 85 1,8 eller 100 2,0
Fra : TAS

Dato : 22-01-05 03:08

Jeg har kik på Canon 85 1,8 eller 100 2,0 til portræt foto mm.
Er der nogle det har disse objektiver ?
Hvordan er kvaliteten ift 135 2,0 L ?

Skal bruges på 20d

TS

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-01-05 04:11

TAS wrote:
> Jeg har kik på Canon 85 1,8 eller 100 2,0 til portræt foto mm.

Jeg har lige modtaget en 85 f1.8 for ca. en uges tid siden, og det
virker ihvertfald meget herligt, skarpheden er fantastisk,
focus-hastigheden er glimrende og DoF kan blive ca. så smal som
man selv vil have det.

Faktisk kan man ikke skyde wide open inden for et par meters
afstand fordi DoF er ekstremt smal, hvilket man lige skal vænne
sig til

Den fuldender i øvrigt et kit bestående af EF 28 f1.8, EF 50 f1.4 og
naturligvis 85'eren.. og alle 3 objektiver kan klart anbefales.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-01-05 09:14

TAS wrote:
> Jeg har kik på Canon 85 1,8 eller 100 2,0 til portræt foto mm.
> Er der nogle det har disse objektiver ?
> Hvordan er kvaliteten ift 135 2,0 L ?
>
> Skal bruges på 20d

Det hele er afhængigt af hvilket pespektiv du vil have, samt om det er
helt tætte headshosts eller om det er head-and-shoulders du går efter.
Og hvor lanbgt væk vil du gerne stå fra modellen.

85/100 til headshots er helt fine, 135'eren er nok kun anvendelig til
det (når vi taler portrætter), du skal rimeligt langt væk fra modellen,
og har derfor svært ved at kommunikere direkte og se ansigtsudtryk uden
at have kameraet foran øjnene, og så kan modellen ikke se dig.

En 50 kan anvendes til begge former for portrætter.

Til andre motivvalg kan man ikke udtale sig generelt udover at
perspektivet (altså din afstand til motivet) er forskelligt.

Rent tekniskt, så er tror jeg ikke du kan se forskel på 85/1.8 og
100/2.0. 135/2L har en kult status mange steder, skulle være et a
Canon's bedst tegnende objektiver.

Mit forslag til portrætter er start med en 50mm (1.8 er billig, 1.4 er
suveræn) og behersk den først, herefter så 85'eren.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : michael bs

Dato : 22-01-05 22:10

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mit forslag til portrætter er start med en 50mm (1.8 er billig, 1.4 er
> suveræn) og behersk den først, herefter så 85'eren.

De billeder jeg har set, taget af 135L f/2 har udmærket sig ved den mest
cremede lækre gengivelse af dybdeuskarpheden (bokeh). Det der står i focus
er til gengæld meget skarpt, kontrastfyldt og med en fantastisk
farvegengivelse. Disse billeder har bragt denne linse højt op på min
indkøbsønskeseddel. Jeg har indtryk af at man tager mange "wow" billeder med
135L. Men jeg er naturligvis også bekymret for om 1.6 cropfaktoren begrænser
det for meget i anvendelsesmuloighederne indenfor portrætkategorien og
scenebilleder (teater).
Hvad er jeres tanker om det?

mvh Michael

Fra : CS \(ô¿ô\)

Dato : 23-01-05 12:11

Jeg kan varmt anbefale 100/2.0 som har en vidunderlig bokeh og som på et 1.6
crop DSLR er fantastisk til headshots. Den er forholdsvis hurtig.

135/2.0 er dog en helt anden kategori - den udmanøvrerer snildt stort set
alle andre korte tele - skarphed, hastighed, bokeh, AF hastighed

En sand perle.

CS

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-01-05 19:24

"TAS" <ts@jubiipost.dk> wrote in message
> Jeg har kik på Canon 85 1,8 eller 100 2,0 til portræt foto mm.
> Er der nogle det har disse objektiver ?
> Hvordan er kvaliteten ift 135 2,0 L ?

Kig på www.pressefotografforbundet.dk.
Der er en brugt 85 1.8 som angiveligt er praktisk taget ny til kr. 2.000.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

PS.
Jeg har ingen relationer eller kendskab til sælger

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-01-05 08:17

Mogens Hansen wrote:
> Kig på www.pressefotografforbundet.dk.
> Der er en brugt 85 1.8 som angiveligt er praktisk taget ny til kr. 2.000.

+moms, men det er stadig en ok pris :)

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk