Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Videokamera-kran
Fra : Jacob

Dato : 20-01-05 21:11

Er der nogen, der har en idé om hvordan man kan bygge en videokamera-kran
til et lille DV-kamera?

Jeg har et kraftigt stativ, som jeg forestiller mig at man kan bygge videre
på med ballast og det hele...

Jeg forestiller jeg en max højde på kranen på omkring 4 meter. Måske for
optimistisk...

Hilsen
Jacob

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-01-05 23:42

"Jacob" <ngt@gjoefswe.dk> skrev i melding
> [...]
> videre
> på med ballast og det hele...
>
> Jeg forestiller jeg en max højde på kranen på omkring 4 meter. Måske for

Slik ser en professionell jib arm ut:
http://www.studio1productions.com/dv_jib.htm
Det hele for USD 329. Det spørs om det kan svare seg å lage noe selv..
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-01-05 01:10

"Jacob" <ngt@gjoefswe.dk> wrote in message
> [...]
> til et lille DV-kamera?
>
> Jeg har et kraftigt stativ, som jeg forestiller mig at man kan bygge

Jep, men det vil være bedre at bygge det selv.

> Jeg forestiller jeg en max højde på kranen på omkring 4 meter. Måske for
> optimistisk...

Du er ikke optimistisk men måske har du en stor pung

Det du skal laver er en kraftig 3 fod, enten aluminum eller stål. Det
egentlige vigtige er at det kan holde til noget og så desto mere man betaler
for materialet desto lettere bliver det.

Tre kraftige aluminiums stolper/rør der spændes/skrues/boltes fast til en
rund plade, på den runde plade laver du en rille der passer med nogle
stålkugler du køber og lægger en plade af samme størrelse ovenpå ligeså med
en dyb nok rille. De skal skrues sammen med nogler skiver og bolte sådan at
den stadig kan dreje rundt, rimeligt let. ovenpå den øverste plade skal du
enten svejse eller skrues et vippe system på. Det skal i al sin enkelhed
bestå at to kraftige trefødder som du ligeledes selv laver og skruer eller
svejser på topladen, sørg endelig for at den stadig kan reje runde. Imellem
treføderne sætter du et rigtigt kraftigt rør (med på-svjesede kraftige
plader i hver side så de stikker nok op over trefødderne til at man kan
skrue endnu et rør på disse plader de ligger helt ned til det andet rør) som
sættes på med en bolt og med skiver der er smurt ind i fedt imellem rør og
trefødder. Det rør er din vippe og skiverne der sættes på den store trefod
der er beskrevet før er dit drejeleje.
Røret der bruges til vippen må gerne være firkantet det gør det lettere at
montere pladerne på siderne af det. Røret SKAL være samme tykkelse som kran
røreret er.

Det er første process og nok det der tager længst tid at lave. På dreje
røret skal sidde en kraftig plade i hver side som stikker ovenover
trefødderne som sidder på drejelejet, de plader skal være meget kraftige og
have to huller på hver plade. Ovenpå vipperøreret skal din kran placeres og
skrues fast. Du skal have ca. 3-4 meter kraftig alumiums rør, helst i en
tykkelse der hedder 7-9 cm og skal have en masse tykkelse på minimum 6 mm
altså der skal være 6 mm rundt i røret som er 7 cm tykt for eksempel. Det
letteste at styre vil nok være 3 meter og du vil kunne nå op i 2,5 til 2,7
Meter, med 4 meter rør vil du kunne når op i 3,5 meter ca. men der skal
røret være minimum 9 cm tykt og have en masse tykkelse på minimum 8 mm.

Du skal have sat et hoved på systemet og det skal kunne styres. Der skal du
lave et wire system i hvert fald til at styre tipningen, sådan at når du
hæver kranen op at det så stadig står lige, og den anden wire skal kune
vippe kameraet det vil være smartest at lave med nogle håndtag ned ved
styringen af kranen, det ene håndtag skal bare kunne vippe kamerahovedet op
ned men det andet skal wires rundt oppe ved hovedet ved hjælp af nogle
trisse sådan at når du hiver tilbage i håndtaget vipper det nedad og
ligeledes opad når du vipper det opad. Ellers kan du købe et elektrisk hoved
og montere det ved hjælp af et stykketræ rundstok, det skal der nok være
fantasi til. Det kan styres af fjernbetjening nede ved håndtaget og du skal
også lige have et lille fjernsyn du slutter AV udgangen til så du kan se
hvad kameraet ser, du skal også kunne styre kameraets zoom ved hjælp af
fjernkontrol samt at den i hvert fald nok skal have auto fokus sat til.

Din kran skal kunne skilles ad fordi 3 meter rør er meget og 4 er endnu
mere så det skal kunne skilles ad i meter størrelse, de kan godt klares
med trærundstokke eller hvis du kan finde aluminiums stokke (massive
alumiums profiler der passer i røret) de skal bare boltes igennem så stangen
holder sig sammen.

Du kan sikkert købe nogle komprimerede trærundstokke i tykkelse der passer
med dit rør, eller hvis du er heldig så få fat i nogle rå alumiums profiler
til 3 meter rør skal du bare hav 2 samlere som vi kalder disse rundstokke af
enten bøgetræ eller alumium. Det 3 meters rør er beregnet på at det skal
skrues fast med ca 2 cm stikkende ud i enden nede ved dig selv. Du skal også
have et styrehåndtag, der skal du have et alu-rør der passer ind i det andet
rør, det skal boltes fast med en eller to bolte ca. 15 cm oppe i kranen, så
har du et håndtag der er tyndt nok til at holde på og på det skal du lave
nogle hakker der skal gøres bløde hvor du kan hænge jern/bly/sand vægte på
så det er let at kører op og ned, det skal helst have ligevægt med kamera
monteret på. men gerne lidt mere vægt i kameraets ende så det er til at få
ned rimeligt let.

Husk at din vippe og dit drejeleje altid er smurt godt ind i fedt for at det
kører så let som muligt og husk at rense det ind i mellem så der ikke kommer
sand og skidt i. Du kan evt. afskærme med noget plastik i første omgang bare
noget stærkt plastik/gummi presening. så det er helt dækket af og det gør
ikke noget det hænger ned over den store trefod

Det du faktisk skal bruge er:
3 x 1 meter Alurør i en 10 cm størrelse med 10 mm masse tykkelse til foden
3/4 x 1 meter alurør til kranen (er beskrevet hvad kravende er)
Kraftigt komprimerede trærundstokke der passer i røret eller aluprofiler der
ligeledes passer
1 meter alurør der passer ind i kran røret til håndtag og vægt
Mange kraftige bolte i assorterede længder, skiver(til boltene når der skal
spændes sammen og til vippen) og stålkugler(til drejelejet)
to runde plader i ca 40 cm diamter og 2 cm tykkelse hvor der fræses riller i
en perfekt rundt cirkel til kuglerne til drejelejet.
videohovede (bedst hvis det er automatisk)
To firkantede plader ca 20 x 15 cm ca.
et rundt/firkantet rør på 20 cm længde, samme tykkelse som kranrøret, evt
tag et stykke af kranrøret og brug det.

Hvis der er nu er noget der magler må du bære over med mig.

Når du så har fået bygget din kran så sender lige et billede så vi kan se
det Det er nok ikke en billig affære fordi alumium er ikke det billigste
materiale.

Jeg håber min beskrivelse virker, den kan også bygges af massivt træ som gør
det noget billigere men også tungere og mere uhandy, derfor er de lavet
alumium.

Du kan jo også bare købe en brugt kran til omtrent 20.000,-

Mvh
Simon

Fra : max[dk]

Dato : 21-01-05 09:43

> [...]
at
> den stadig kan dreje rundt, rimeligt let.

Hvordan vil du bolte det samme så det stadig kan dreje rundt(uden at lave
den øverste plade med noget uprofil som griber fast i den nederste?

> [...]
> Meter, med 4 meter rør vil du kunne når op i 3,5 meter ca. men der skal
> røret være minimum 9 cm tykt og have en masse tykkelse på minimum 8 mm.

Hvad har du beregnet dimensionerne ud fra? Jeg forstår ikke helt at du vil
have så kraftig alu. rør når du bagefter vil samle det med træstokke?

> [...]

> To firkantede plader ca 20 x 15 cm ca.
> et rundt/firkantet rør på 20 cm længde, samme tykkelse som kranrøret, evt

Jeg tror nu at jeg ville vælge at bruge noget alu. profil rør i stedet for
at bruge de store dimensioner du nævner, derved er det også nemmere hvis
kranen skal kunne skilles ad.(Hvilket jeg nok ville se om jeg ikke kunne
undgå for at holde konstruktionen så simpel som mulig.

/Max

Fra : Jacob

Dato : 21-01-05 13:35

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <ngt@gjoefswe.dk> wrote in message

> videre
>
> Jep, men det vil være bedre at bygge det selv.

Oki.

> Du er ikke optimistisk men måske har du en stor pung

Tja, kan man mon komme langt for 1500 kr.?

> Det du skal laver er en kraftig 3 fod, enten aluminum eller stål. Det
> egentlige vigtige er at det kan holde til noget og så desto mere man
betaler
> for materialet desto lettere bliver det.

Aluminium er jeg nok mest tændt på. Er meget fascineret af
http://homebuiltstabilizers.com/jasonhunspergercrane.html
hvor kontrollen af kamerahovedet foregår med trykluft.

Mange tak for din lange beskrivelse. Jeg vil bruge den som udgangspunkt for
forårets store håndværksmæssige opgave

Hilsen
Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-01-05 10:36

> [...]
> hvor kontrollen af kamerahovedet foregår med trykluft.
>
> Mange tak for din lange beskrivelse. Jeg vil bruge den som udgangspunkt

Jeg har lige regnet lidt og der har være nogle enkle fejl, du må ikke bruge
træ til at samle rørerne med, men hvor stort er det kamera der skal bruges?
Du kan sagtens bruge meget mindre rør som du ser her og så smide det på et
kraftigt nok stativ. Jeg troede måske bare at du skulle have et rigtigt TV
kamera op og hænge og så holder små rør ikke

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-01-05 01:11

> [...]
videre
> på med ballast og det hele...
>
> Jeg forestiller jeg en max højde på kranen på omkring 4 meter. Måske for

En ting mere. I danmark er de meget dyre hvis du skal have en
professionel udgave.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-01-05 09:30

Jacob wrote:

> Jeg forestiller jeg en max højde på kranen på omkring 4 meter. Måske for
> optimistisk...

Køb et manfrotte lampestativ med hjul og bom, de kan bære en kæmpe
stor bouncer, så med noget ballast kan de med garanti udbygges med
et par meter...

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=229&itemid=1568

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen