Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kortlæser til CompactFlash
Fra : Jay-S

Dato : 20-01-05 11:41

Hej

Jeg har lige købt et Nikon D70 kamera med et Sandisk 1 GB Compact
Flash - Ultra II og Kingston 512 MB Compact Flash - Elite Pro kort
som reserve. Men jeg har ikke en kortlæser til CompactFlash-kort - nu
er mit spørgsmål: Hvad skal jeg købe?

Er der forskel på de forskellige USB2-readere? Er Scandisk's readere
bedre end de andre? Er readers til PCCards dårligere end almindelige
læsere?

Jeg tænker på at købe Sandisk PCMCIA Card Reader for Ultra Compact
Flash Card (http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=10583)
- kan den også læse Kingstons Elite Pro kort?

Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken
reader jeg køber?

På forhånd tak for hjælpen

Jean

Fra : "Carsten Riis

Dato : 20-01-05 11:48

Jay-S skrev den 20-01-2005 11:40:

> Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken
> reader jeg køber?

Tja, jeg har en billig en (100 kroner) fra Bilka og er ganske tilfreds.

Data bliver transporteret sikkert og præcist til de biblioteker som jeg
vil have dem i.

I Kvickly har de vist en læser til 70 kroner i øjeblikket.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Børge Larsen

Dato : 20-01-05 12:19

Jeg har en kortlæser i overskud, den tager mange forskellige korttyper og er
selvfølgelig til USB2. Du kan få den for Kr. 50,00
Befinder sig i Århus området.
Børge
bl-dk(fjern)@post.tele.dk

Fra : ain

Dato : 20-01-05 12:33

> [...]
> - kan den også læse Kingstons Elite Pro kort?
>
> Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken

kig på en Firewire ImageMate for compactflash fra Sandisk
hvis du har firewire på din pc.
så går det faktisk hurtigt, skulle jeg hilse at sige..
//ain

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 13:16

Jay-S wrote:

> Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken
> reader jeg køber?

Netto har en multilæser med USB2.0-hub til 150,-

Jesper G. Poulsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-05 16:48

In article <bcba08cb.0501200240.7168b265@posting.google.com>, Jay-S wrote:
> Jeg tænker på at købe Sandisk PCMCIA Card Reader for Ultra Compact
> Flash Card (http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=10583)
> - kan den også læse Kingstons Elite Pro kort?

PCMCIA adaptere indeholder ingen elektronik, men fører bare
benene igennem. Så her kan du købe den billigste du vil. Der
er ingen forskel.

> Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken
> reader jeg køber?

Dem til firewire er hurtigere end dem til USB 2.0, men de hurtigste
er vist stadig PCMCIA / PCCard versionerne.

Fra : emj

Dato : 20-01-05 17:06

On Thu, 20 Jan 2005 15:47:36 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Dem til firewire er hurtigere end dem til USB 2.0

øøøøøh, det er vist ikke korrekt.
Hilsen emj

Fra : HKJ

Dato : 20-01-05 17:25

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> øøøøøh, det er vist ikke korrekt.

Så simpelt er det heller ikke, selvom firewire normalt er hurtigst, så er
der mange faktore der har indflydelse.

Ham her har testet lidt:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6133

Og hvis du tror at fordi USB er specificeret til 480 og Firewire til 400
betyder at USB er hurtigst, så er du forkert på den. Der skal mere end rå
datahastighed til, for at sikre at data kommer hurtigst over. Firewire har
væsentlig bedre udnyttelse af hastigheden end USB, så derfor vil den tit
være hurtige end USB.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-05 18:06

In article <csom1c$2v4t$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> [...]
> væsentlig bedre udnyttelse af hastigheden end USB, så derfor vil den tit

USB skal vel bremse ned til 4 og 12 Mbps ind imellem for at se om'der er kommet sådan nogle langsomme USB 2.0 ting på.

Hi-Speed USB 2.0 er 480 mbit/s signalling rate (ikke data rate), og
USB 2.0 er 4 / 12 / 480 mbit/s - så din 4 mbit/s mus er også USB 2.0.
Bare langsom USB 2.0 (12 mbis/s kales full rate)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 22:57

Povl H. Pedersen wrote:

> PCMCIA adaptere indeholder ingen elektronik, men fører bare
> benene igennem. Så her kan du købe den billigste du vil. Der

Samt at der findes PCMCIA-IDE-adaptere, så et CF-kort kan sættes
direkte på IDE-comtrolleren

Jesper G. Poulsen

Fra : Richard

Dato : 20-01-05 17:37

Jay-S wrote:

> Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken
> reader jeg køber?

Der kan være endog stor forskel på USB2-læseres hastighed - se ekempler
på hurtige og langsomme læsere i mit indlæg i tråden "Hurtigste CF
kortlæser til USB 2.0?" den 20. dec. 2004

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-01-05 17:49

Jay-S wrote:
> [...]
> - kan den også læse Kingstons Elite Pro kort?
>
> Kan I anbefale en reader - Eller er det total ligemeget, hvilken

I praksis, så bare vælg den USB2 eller FW læser du syntes ser fedest
ud/er billigst/var til salg i butikken. Der er i praksis så mange
variable i form af korttype, kabel, computer m.m. så du kan ikke lave en
generel sammenligning.

For at få en ide om hvad der kan anvendes rundt omkring, så kig evt. hos
Rob Galbraith:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6422

Selv har jeg både en Sandisk USB2 læser og den "billige" fra Netto, og
ingen af dem har fejlet mig, og begge kan anvendes både på Mac og PC.

Der findes producenter der laver læsere kun til deres egne kort, men de
"plejer" at dokumentere det (men nogen gange godt skjult).
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager