Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kromatisk abberation, Was: Stormskader....
Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-05 08:25

Den udtalte k. a. (purple fringe) overrasker mig. G5 er et velrenomeret
kamera (overvejer selv en G6 der har samme optik), jeg mindes ikke
fænomenet så tydeligt fra min analoge tid, og jeg synes ikke at min A70
er så slem på området.
Er det, vi ser på billedet, dagens standard, er der sandeligt givet køb
på den optiske kvalitet. Eller er det at betragte som en isoleret fejl -
eller noget helt andet ?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-01-05 11:56

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> skrev:

> [...]
> givet køb på den optiske kvalitet. Eller er det at betragte som en
> isoleret fejl - eller noget helt andet ?

Det er et problem der ofte opstår i højkontrastområder specielt, hvis
man er på grænserne af det kameraet kan brændviddemæssigt mv. Det sker
også på mit Panasonic med Leica optik når der bruges fuld zoom (432mm)
ved f:2,8

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 19-01-05 16:36

On Wed, 19 Jan 2005 08:25:06 +0100, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>Er det, vi ser på billedet, dagens standard, er der sandeligt givet køb
>på den optiske kvalitet. Eller er det at betragte som en isoleret fejl -

Det er nu svært rigtigt at se det på billederne der er 'pløre'
uskarpe, men det kan da godt se ud som om at der er et blåt skær
omkring trækronerne.

Lige præsis G5-modellen var berygtet for at være den værste hvad angår
KA. G3 og G6 skulle være lidt bedre, men det er nu et generelt
problem med de korte zoomobjektiver sammen med de små billedsensorer.
Det fremkommer især omkring nøgne grene mod en lys himmel.

Det er for øvrigt nemt at fjerne med 'svampen' (genvejstast: "o") i
Photoshop. Indstil den til: "Dæmp farvemætning" og stryg henover
grenene nogle gange.

Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-05 16:50

Jens Olsen wrote:

> Det er for øvrigt nemt at fjerne med 'svampen' (genvejstast: "o") i
> Photoshop. Indstil den til: "Dæmp farvemætning" og stryg henover
> grenene nogle gange.

Godt fif, takker

Fra : .J.S...

Dato : 19-01-05 17:31

> [...]
> Er det, vi ser på billedet, dagens standard, er der sandeligt givet køb på
> den optiske kvalitet. Eller er det at betragte som en isoleret fejl -

Tror ikke det er traditionelt KA i optikken men mere noget som sker nede i
noget glas på selve CCD'en.
Min S50, med samme sensor, er også plaget en del af problemet.

mvh/JS

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-01-05 16:25

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Tror ikke det er traditionelt KA i optikken men mere noget som sker nede i
> noget glas på selve CCD'en.
> Min S50, med samme sensor, er også plaget en del af problemet.
>

> mvh/JS

Ja, og mit

--
Mvh. Jørgen Nielsen.