Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
objektiver 4/3 system
Fra : Morten Bennedsen

Dato : 17-01-05 19:15

1000 tak for nogle vidende svar, det var lige hvad jeg havde brug for.
Nu har jeg læst lidt om Olympus (og Panasonic's) nye 4/3 system for
objektiverne. Er der nogen der kan forklarer mig hvad det går ud på på
"plain" dansk. Hvorfor er der et behov for det nye format og er det
noget der vil forbedre ens fotografering når man er en seriøs
begynder?

Fra : Thor

Dato : 17-01-05 20:49

4/3 er en ny standard af mindre, lettere, optiker specielt beregnet til
digitale (Olympus) spejlreflekskameraer.
Et digital kamera behøver jo ikke så meget lys som et analogt kamera.
4/3 objektiverne henvender - endnu - primært til det professionelle
segment - det er dyre sager.

mvh Thomas Riedel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-05 21:08

In article <csh4qh$tnj$1@news.cybercity.dk>, Thor wrote:
> 4/3 er en ny standard af mindre, lettere, optiker specielt beregnet til
> digitale (Olympus) spejlreflekskameraer.
> Et digital kamera behøver jo ikke så meget lys som et analogt kamera.

Hvem siger det ? ISO 100 er ISO 100 på både film og digicam.

> 4/3 objektiverne henvender - endnu - primært til det professionelle
> segment - det er dyre sager.

Men standarden henvender sig til de billige digicams med sensor
der ikke er full-frame.

Fra : AS

Dato : 17-01-05 21:12

"Thor" <thor@thor.thor> wrote in message
> 4/3 er en ny standard af mindre, lettere, optiker specielt beregnet til
> digitale (Olympus) spejlreflekskameraer.

Der var ideen, men hvis man kaster et blik på E-1 og tilsvarende objektiver,
kan man godt se ingen forskel i størrelsen og vægt. Prisen er heller ikke
lavere, end andre DSLR. Men sensor er mindre, som resultere i mere støj.

> Et digital kamera behøver jo ikke så meget lys som et analogt kamera.

Jeg tror ikke det passer.

> 4/3 objektiverne henvender - endnu - primært til det professionelle
> segment - det er dyre sager.

Nu kommer også nogle til amatør segment fra Olympus og Sigma, muligvis også
andre.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-05 21:02

In article <eb0eca49.0501171014.66332e64@posting.google.com>, Morten Bennedsen wrote:
> [...]
> "plain" dansk. Hvorfor er der et behov for det nye format og er det
> noget der vil forbedre ens fotografering når man er en seriøs

De kalder det en standard, og der er hele 2 der understøtter det,
og Sigma laver objektiver til alt.

Fordelen ved den nye standard (Der svarer til DC/DG/EF-S) er,
at objektiverne kan laves mindre da de skal belyse en mindre
sensor.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-01-05 21:59

Povl H. Pedersen wrote:
> Fordelen ved den nye standard (Der svarer til DC/DG/EF-S) er,
> at objektiverne kan laves mindre da de skal belyse en mindre
> sensor.

Og bagdelen er at den mindre sensor laver mere støj (ved iso400 og
derover) og at udvalget af lysstærk optik er forholdsvist mangelfuldt.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk