Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tests af Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG Macro
Fra : Christian Grüner

Dato : 15-01-05 18:17

Hey, jeg står overvejer dette stykke glas, men kan ingen rigtige
anmeldelser finde af den, har fundet en god del brugeranmeldelser, men
det er for den gamle version af 24-70...

http://www.ephotozine.com/news/fullnews.cfm?NewsID=1783 <- sådan ser den
ud, og skulle være bedre end den ældre udgave, men kan ikke finde noget
specifikt på det?

Er der nogle her der har erfaringer med den nye af dem ? Eller kender
til tests?

MVH Christian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-01-05 00:41

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> specifikt på det?
>
> Er der nogle her der har erfaringer med den nye af dem ? Eller kender

Der er ikke den store forskel jeg købte selv den gamle model og er fuldt ud
tilfreds med den. Den er jo lidt nyere og der ligger jo en ny udvikling bag
den, den er hurtigere ved fokusering, men det er stort set de samme stykker
glas der sidder i den.

Mvh
Simon

Fra : Christian Grüner

Dato : 16-01-05 14:15

Takker for svaret,
Iflg de gængse reviews jeg har læst af den, virker den blud ved f/2,8
specielt omkring de 24 mm ? Er det korrekt?

MVH Christian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-01-05 15:26

> Takker for svaret,
> Iflg de gængse reviews jeg har læst af den, virker den blud ved f/2,8
> specielt omkring de 24 mm ? Er det korrekt?

Ja men det er mest på grund af den skarphedsdybde objektivet har, f.eks. kan
et ansigt virke blødt hvis der er fokuseret på næsen. Men ellers så tegner
den rigtig skarpt.

Mvh
Simon

Fra : Christian Grüner

Dato : 16-01-05 15:34

Hehe DOF'en er jo hvad man selv beder om når man skyder på 2,8....
Tænkte mere på hvis der blev skudt et fladt motiv med filmplanet
parallelt med. :)

MVH Christian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-01-05 00:36

> Hehe DOF'en er jo hvad man selv beder om når man skyder på 2,8....
> Tænkte mere på hvis der blev skudt et fladt motiv med filmplanet
> parallelt med. :)

Ja men det er rigtigt, det gør Macro modellen nu også men det er så lidt at
det er til at leve med. Men når man ser hvilken skarphed det kan præstere
ved 3.5-5.6 og 8 og opefter så kan man godt blive irriteret over at billedet
er lidt uskarpt på 2.8, men dog ikke så meget at det ikke kan rettes med
lidt USM. Generelt har alle objektiver nogle blændetrin de er uskarpe ved,
det skal man regne med når man køber objektiver og skal man op og have nogle
der er skarpe på alle blændetrin, ja så skal man punge ud.

De største forskelle på Macro og den almindelige som før nævnt:
Macro'en har:
Hurtige og mere lydløs motor
nyere type coating
lidt tungere

Bare fordi den hedder makro betyder altså ikke at den kan gå tættere på ting
det er stadigvæk 42 cm.

Mvh
Simon

Fra : Alex W

Dato : 17-01-05 17:59

så kan man godt blive irriteret over at billedet er lidt uskarpt på 2.8,
men dog ikke så meget at det ikke kan rettes med lidt USM.

Tjaa, mit er ikke uskarpt ved f 2.8, men det er jo også den ældre model.

/Alex W

Fra : Kenneth K

Dato : 16-01-05 14:53

On Sat, 15 Jan 2005 18:17:07 +0100, Christian Grüner
<wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote:

> Hey, jeg står overvejer dette stykke glas, men kan ingen rigtige
> anmeldelser finde af den, har fundet en god del brugeranmeldelser, men
> det er for den gamle version af 24-70...

Hej Christian

OT, men inden du køber bør du tage Tamrons 28-75mm 2.8 med i dine
overvejelser. Jeg har fra dag 1 brugt den sammen med mit D70 med rigtig
godt resultat. Inden jeg købte søgte jeg intents på nettet og i dvs.
forums på en medium zoom som var til at betale. Mange gange blev Tamronen
nævnt som bedste i klassen, så mit valg faldt på den. Jeg har ikke prøvet
Sigma'en, men jeg kan sige god for Tamron'en.

http://www.tamron.com/lenses/prod/2875mm.asp

http://www.nikonians.org/html/resources/non-nikon_articles/tamron/2875-f28/2875-1.html
http://www.photo.net/equipment/tamron/28_75_Di/
http://www.shutterbug.net/test_reports/1103sb_tamron/
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=7522535 -
Sigma 24-70mm f/2.8 EX vs. Tamron 28-75mm f/2.8

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Christian Grüner

Dato : 16-01-05 15:32

Hey, jeg har også haft et stort kig på tamrons... og den var favoritten
indtil sigma leverede deres nye glas her. Den tråd du henviser til er
omkring den gamle linse, som efter hvad jeg kan forstå, har været ret
udskældt.
Desuden er den den ulempe at tamrons linse roterer under focus, hvilket
jo besværliggør f.eks. brug polfiltre... (mener i hvert fald den
roterede da jeg prøvede den hos den lokale fotopusher)..

Takker for linkene, de vil lige blive kigget gennem...

MVH Christian

Fra : Jan F.

Dato : 16-01-05 16:12

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> skrev i en meddelelse

Som Kenneth er jeg enig i at Tamron 28-75 er et fremragende objektiv, jeg
bruger den næsten altid, min Canon 17-40 og 50 mm bliver liggende i skabet.

> Desuden er den den ulempe at tamrons linse roterer under focus, hvilket jo
> besværliggør f.eks. brug polfiltre... (mener i hvert fald den roterede da
> jeg prøvede den hos den lokale fotopusher)..

Nix, min roterer ikke....

--

Jan F.

Fra : Kenneth K

Dato : 16-01-05 16:15

On Sun, 16 Jan 2005 15:32:11 +0100, Christian Grüner
> [...]

> roterede da jeg prøvede den hos den lokale fotopusher)..
>
> Takker for linkene, de vil lige blive kigget gennem...

Anytime :)

På mit objektiv roterer frontlinsen ikke under fokusering, men gør
fokusringen. Objektivet fokuserer internt så roterer frontlinsen er der
vist noget galt... :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Alex W

Dato : 16-01-05 20:09

> anmeldelser finde af den, har fundet en god del brugeranmeldelser, men
> det er for den gamle version af 24-70...

Foto og fritid havde en test som Sigma 24-70ex vandt også over tamron.

Jeg har også selv den gamle version.
Den tegner ganske skarpt! Også ved fuld blændeåbning.
Dens svaghed er modlysbilleder og den store vægt/størrelse 500gr.
Jeg har sammenlignet den med 17-40L som er klassen bedre.

Til prisen skal du lede længe for at finde et objektiv der kan konkurrere.

/Alex W

Fra : Christian Grüner

Dato : 21-01-05 14:17

Et lille tillægsspørgsmål... Jeg er klar over at frontlinsen ikke
roteret under fokusering. Men hvad med fokusringen der sidder yderst ?
Roterer den under fokus ? Eller fungerer det (jeg håber) lige som på
Nikons AF-S og på Canons USM ?