KNL DtP wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> news:41e8e9a8$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>>Som altid, så er kommentarer velkomne, diskussioner for og imod
>>teknikker, motivvalg og ideer ligeledes
>
>
> Der er mange flotte motiver blandt billederne, som er præget af en ret enkel
> stil. Du udnytter lys og skygge på en fin måde, og opnår derigennem ofte en
> grafisk virkning.
>
Hej Kristian, tak for orderne.
> Nu skriver du godt nok ikke med hvilket udstyr disse "gamle" billeder er
> taget, men for mig ser det ud til at være diasfilm og indscanning Jeg
> genkender kun alt for godt de total lukkede skygger uden nogen form for
> tegning:
>
http://www.michaelbothager.dk/da/places/200402CS00731.html
>
Det er 35mm Provia 100F dias, som jeg syntes bedst om en anelse tæt i
skyggerne. På dias'et er der lige en anelse tegning i træets grene, men
meningen er at det skal være næsten heldt mørkt. Det vigtigste var at
højlysene ikke blokkede totalt, så sneen og skyerne har tilstrækkelig
med struktur og tonalitet.
Billedet er scannet med Minolta SD-II, som ikke har så stor et
dynamik-område. Burde egentlig scanne det om med Nikon LS-50, men det må
blive en anden dag, men så kan man jo også tromlescanne det, og blive
ved hver gang der kommer noget nyt på scanner fronten
> Det kan naturligvis udnyttes, men i mange tilfælde synes jeg det er ærgerligt.
> Det er især her, at et dSLR overhaler film-mediet, for med dets kæmpe
> toneomfang (12-bit i RAW), kan man hive masser af detaljer ud af skyggerne:
>
http://www.michaelbothager.dk/da/malta/200412DA00366.html
>
Det er også min erfaring, at det er lettere at hive detaljer frem i
skyggerne på et digital-billede frem for et indscannet dias. Om det er
ligeså med farvenegativ-film (her er det så godt nok højlysene), det ved
jeg ikke.
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk