Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad hedder gevindet til montering af Niko~
Fra : Preben Virkus

Dato : 13-01-05 20:55

Hvad hedder gevindet til montering af Nikon kamera på stativ?

Jeg formoder at det er et specialgevind der kun anvendes til kamera og at
man derfor ikke kan købe skruer/møtrikker i alm. handel!?

Mvh. Preben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-05 21:35

"Preben Virkus" <virkus@mailme.dk> wrote in message
> Hvad hedder gevindet til montering af Nikon kamera på stativ?
>
> Jeg formoder at det er et specialgevind der kun anvendes til kamera og at
> man derfor ikke kan købe skruer/møtrikker i alm. handel!?

Det er IKKE specielt. Alle kameraer bruger enten 1/4" eller 3/8" gevind.
99.9% af småbilledkameraerne bruger 1/4". Det store gevind er til tungere
ting, f.x. min 600mm eller til storformat kameraer.

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-01-05 22:05

> [...]
>
> Jeg formoder at det er et specialgevind der kun anvendes til kamera og at
> man derfor ikke kan købe skruer/møtrikker i alm. handel!?

Langt de fleste og faktisk alle kameraer bruge samme gevind (1/4" gevind).
Det er kun storformat kameraer og de tunge objektiver der bruger et lidt
større gevind (3/8" gevind)

Mvh
Simon

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-01-05 18:26

In news:41e6d3ce$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Preben Virkus <virkus@mailme.dk> wrote:
> Hvad hedder gevindet til montering af Nikon kamera på stativ?

1/4" Withwort (efter den sikøre amerikaner der opfandt det) gevind

> Jeg formoder at det er et specialgevind der kun anvendes til kamera
> og at man derfor ikke kan købe skruer/møtrikker i alm. handel!?

Et værktøjshus med respekt for sig selv og sine kunder kan skaffe 1/4"
Withworth skruer og møtrikker, lige så mange du ønsker, men vær
forberedt på at skulle afhænde mindst 100 stk.

Hvis det kun er nogle få du skal bruge, har jeg lidt liggende...
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg