Vitamindirektiv:
Fra : Bjarne Krog

Dato : 23-05-01 09:38

Alm. info.

klippet fra netdoktoren:

Vitamindirektiv: Der er tvivl om, hvorvidt EU må udstede et
direktiv om vitaminer og mineraler. Derfor skal fødevareminister,
Ritt Bjerregaard i samråd i Folketingets Europaudvalg i dag,
onsdag, for at forklare sig om direktivet, der er vedtaget af
EU-kommissionen, og som skal behandles på Ministerråds-mødet
den 30-31. maj. Samrådet skal afklare, om EU overhovedet må
harmonisere det område, fordi kosttilskud, som der er tale om,
hører under sundhed, hvor EU ikke har overstatslig kompetence.
Ritzau, Politiken, 1. sektion, 5
____________________________
Venlig hilsen, Akupunktør
Bjarne Krog
www.blivrask.dk
Denne her fra nyhedsgruppen

Fra : /arcana

Dato : 25-05-01 22:19

"Bjarne Krog" <b.krog@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> harmonisere det område, fordi kosttilskud, som der er tale om,
> hører under sundhed, hvor EU ikke har overstatslig kompetence.

Tak! Jeg supplerer her lige med oplægget til EU-udvalgsmødet, som jeg netop
har modtaget fra Dr. jur. Ole Krarup (Juni-bevægelsen) via email.

Denne mail er X-posted til news:dk.helbred,
news:dk.helbred.behandling.alternativ, news:dk.videnskab.sundhed
og der er sat FUT til news:dk.helbred.
(Dvs at dette svar kan ses i alle tre grupper, og at besvarelser vil havne i

<quote>
Til Folketingets Europa Udvalg ved mødet den 23. maj, 2001

EUs Kosttilskudsdirektiv vil fastsætte "maksimumgrænser/øvre sikre
grænser/lægemiddelgrænser" - et loft for vitaminer og mineraler. En del af
disse grænser (8) er fastsat af EUs videnskabelige kommité for
Levnedsmidler, The Scientific Committe on Foods (SCF) - dog uden at al
dokumentation for disse grænser er blevet offentliggjort. SCF mangler stadig
at sætte maksimumgrænser for en snes vitaminer og mineraler. SCF har ingen
appelret.

Nogle af disse grænser er sat meget lavt; eksempelvis er loftet for
B6-vitamin sat til 25 mg dagligt, selvom mange videnskabelige undersøgelser
har vist, at man uden problemer kan tage doser fra 100-300 mg dagligt i
længere perioder og op til 500 mg dagligt i kortere perioder uden
bivirkninger.

Konsekvensen af grænserne bliver, at vi europæere ikke vil kunne købe
vitaminer og mineraler i større doser end disse grænser, da øvre sikre
grænser netop skal betragtes
som et loft, som for øvrigt sender signaler om, at doser over dette loft
er "farlige", hvilket ikke er korrekt.

Direktivforslaget indeholder desuden en "Positivliste", hvor omkring ca. 295
vitamin- og mineralstoffer ikke er opført. Dvs. at disse automatisk kommer
på en "Negativliste" og bliver forbudt at producere - og derfor bliver
umulige at få (i Europa) - hvis direktivet bliver vedtaget.

Konsekvensen bliver, at ca. 295 vitamin- og mineralstoffer vil udgå af det
europæiske marked. Af disse stoffer kan nævnes vigtige indholdstoffer i
kosttilskud: Bioflavonoider (som bl.a. gør at man optager C-vitamin bedre),
calcium ascorbat (syreneutral C-vitamin, som især tages af personer med
sarte maver samt rygere), dolomitkalk (som bl.a. kvinder i overgangsalderen
bruger), silica (et grundstof, der bruges for at styrke hud, hår og negle)
og de letoptagelige (kelerede) mineraler (hvilket vil betyde at mange
mineralprodukter i fremtidens Europa vil være sværere at optage).

Mange vitaminer og mineraler bruges til at afgifte, udrense, forebygge og
behandle forskellige belastninger og lidelser. Mange tusinde internationale
videnskabelige forsøg peger på gavnlige virkninger af vitaminer og mineraler
brugt forebyggende og behandlende ved sygdom. (Se de vedlagte 1000
videnskabelige referencer).

Kosttilskud har derfor med sundhed at gøre, selvom kosttilskud som vitaminer
og mineraler jo er næringsstoffer - og derfor mad. Selvom de bruges
forebyggende - ønsker vi ikke at de skal høre under medicinsk lovgivning,
for vi ønsker ikke kosttilskud på recept. Det åbner direktivet desværre for,
da doser som overstiger de nye grænser vil skulle udskrives på recept - af
læger, som desværre kun sjældent har nok viden om næringsstoffer.

I EUs Miljøudvalg stemte man den 24. januar 2001 for direktivet (21 for, 1
imod og 27 stemte ikke). Direktivet var til afstemning i Europa Parlamentet
12. - 15. februar, hvor der igen var et flertal for direktivet. Direktivet
skulle have været behandlet i marts, men mødet blev udsat pga. uenighed
blandt medlemslandene. Nu skal direktivet behandles i EU's Ministerråd i
slutningen af maj 2001.

Vi forbrugere af vitaminer og mineraler:

- kan ikke se nogen grund til at blive beskyttet mod gavnlige
næringsstoffer, som vi har brug for bl.a., fordi vi lever i et fortravlet,
industrielt og forurenet samfund, hvor giftfri og nærende mad og rent vand
ofte er mangelvarer.
- er afhængige af at kunne indtage disse næringsstoffer - ofte i større
doser - også kaldet Optimale Doser (ODT) eller Terapeutiske Doser (TD).
- mener ikke, at EU kan have ret til at diktere sundhedsbevidste borgere,
hvilke næringsstoffer de må købe. Vi har erfaret gennem mange år, at disse
tilskud er gavnlige og vigtige for vores sundhed, livskvalitet og
arbejdsduelighed.
- betaler for disse kosttilskud ud af egen lomme - uden tilskud.
- mener, at vi sparer samfundet for mange udgifter, fordi vi på denne måde
holder os mere raske.
- forbeholder os ret til selv at vælge, hvordan vi passer på vores helbred.
- ønsker at bevare vores selvbestemmelsesret - individets frie valg - som vi
anser for grundlaget for et demokratisk samfund.
- hvis der absolut skal reguleres, ser vi andre områder, hvor myndigheder
hellere måtte regulere, for at beskytte forbrugerne mod oplagte risici. Vi
kan fx nævne den stigende kemisk forurening af luft vand og mad,
tungmetallerne og de genmodificerede organismer.
- finder det paradoksalt, at vi ikke må købe bivirkningsfrie, lavallergene
og kropsvenlige næringsstoffer, medens ingen forhindrer os i at indtage
alkohol, tobak, bivirkningsdannende og afhængighedsskabende medicin.
- finder at dette harmoniseringsdirektiv er hastet igennem - uden borgernes
vidende, uden nogen særlig folkelig debat og uden de ansvarlige politikere
er blevet ordentligt informeret .
- opfordrer den danske regering til, at stemme imod EUs Kosttilskudsdirektiv
den 30.- 31. maj 2001.

MayDay og jeg er uafhængige af økonomiske interesser. Jeg bruger stort set
al min fritid på disse spørgsmål - uden betaling - fordi mit helbred er
vigtigt for mig, og fordi jeg anser menneskets frie ret til at vælge for en
menneskeret.

På forbrugernes vegne,

Tamara Thérèsa Mosegaard
Borgerrettighedsbevægelsen MayDay