Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafet uge 2 (Familierelationer): Indk~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-01-05 10:47

Emnet er - Familierelationer -

Emenet spænder bredt, så der burde have været mulighed for at tage gode
billeder, der harmonerer med emnet.

Jeg er spændt på at se, hvad I har at byde på!
Husk at skrive dit navn ind i subject/emnelinien istedet for "skriv navn her"

Husk at skrive kritik til alle billederne, der deltager i stafetten inden for
den angivne tidsfrist.

Og husk: Det er vigtigere at lære, end at vinde stafetten!

Regelsættet for stafetten er her:

Regler:

Vinderen af konkurrencen for uge 1 vælger temaet for uge 3, og så
fremdeles.
Af hensyn til at folk skal have fornøden tid til at jage, bliver det således.
Derfor vælger jeg osse temaet for uge 2.
Herefter er det så vinderen af forrige uges stafet, der udvælger temaet og er
dommer for stafetten.

Den bundne opgave skal løses i den kommende uge, og jeg vil oprette en
"resultattråd" torsdag d.13/1 2005 inden midnat med emnelinien
"Fotostafet -Bunden opgave i uge 02. Indkomne billeder",
hvor I bedes offentliggøre et link til, hvor
jeres løsningsforslag til den bundne opgave kan beses.

Billeder kan lægges online hos www.fotokritik.dk eller lign. steder.

Hvis der er nogen, der gerne vil lægge serverplads og båndbredde til
fotostafetten, skal de være velkomne.
Ellers er det folks eget problem at poste billedet.

Reglerne for indsendte løsningsforslag er simple:

- Et billede pr. deltager
- Billedet kan været taget med analogt hhv. digitalt kamera
- Billedet _skal_ være taget i ugens løb - altså ingen brug af billeder fra
jeres gemmer
- Billede skal offentliggøres under fuldt navn
- Billedet skal være et løsningsforslag på den bundne opgave, og bør ikke
kunne være genstand for fortolkning i forhold til tema/emne
- Billedet må kun manipuleres som en helhed, dvs. beskæring og regulering af
farver, kontrast, lys, skarphed osv. er tilladt; kloning, sammenkopiering
osv. er ikke tilladt
- Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres i
JPEG-format
- EXIF-data må meget gerne være tilgængelige i billedfilen, men det er ikke
et krav
- Teknik skal på opfordring oplyses
- Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag

Fra midnat mellem fredag og lørdag skal billederne bedømmes og kommenteres.
De indkomne løsningsforslag kommenteres og debatteres i den oprettede
"resultattråd". Alle er velkomne til at kommentere/debattere - også jer,
der ikke har egne billeder "i ilden". Idéen med debatten er, at vi hjælper
hinanden til at rette fejl, blive bedre næste gang, rose gode
løsningsforslag, skose de mindre gode og muligvis blive enige om,
hvilket billede der bedst løser opgaven.

Den officielle debat afsluttes søndag kl. 20.

Da jeg har valgt denne uges tema/emne, vælger jeg suverænt, hvilket billede
der imo bedst løser opgaven. Mit valg vil - efter bedste evne - afspejle
gruppens holdning som jeg tolker den i debattråden. Fotografen bag det af
mig valgte billede overtager stafetten, vælger næste uges tema/emne,
opretter et indlæg med dette senest midnat mellem mandag og tirsdag og en
"resultattråd" torsdag aften. Herefter kører rouletten igen. Ugens
tema/emne-vælger afgør suverænt, hvilke parametre vedkommende vil lægge vægt
på, når vedkommende efterfølgende vælger "ugens billede". Dog skal valget
begrundes og det anbefales, at opgaven går på tur mellem så mange
forskellige deltagere som muligt.

Vinderen af enhver given uges stafet og dermed dommer af den næstkommende uges
stafet kan ikke overdrages stafetten i de tre efterfølgende uger. Bidrager
deltageren og vinderen af en tidligere stafet i spærreperioden med et billede,
som er bedre end de andre deltageres bidrag, hædres billedet som værende det
bedste, men stafetten overdrages til anden deltager, hvis billede findes bedst
næstefter det vindende billede.

Denne regel skal dog ikke være uden undtagelser!
Hvis en tidligere vinder (indenfor den tre ugers spærretid) præsterer et
billede, der er analogt med et Mona Lisa maleri, hvor vi andre indleverer
tændstikmændtegninger, altså et uovertruffent foto, alle andre ville ønske at
have taget, kan stafetten overdrages vinderen, selvom stafetten er inden for
de tre ugers spærretid.
At få overdraget stafetten indenfor spærreperioden er en ganske særlig hæder,
der kun skal uddeles særligt varsomt og kun såfremt vinderfotoet er af en
aldeles pletfri og perfekt og unik karaktér.

Når tema/emne vælges, vil jeg foreslå, at vi holder os inde for rimeligt
snævre rammer, så vi ikke skal vurdere alle mulige fortolkninger af et
tema/emne, der ligger milevidt fra hinanden. Formålet med den bundne opgave
er at opøve billedsyn og teknik, og ikke mindst få en masse inspiration fra
hinanden - ikke at afteste deltagernes evne til at abstrahere og fortolke.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-01-05 13:36

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Emnet er - Familierelationer -

Og jeg lægger ud med billedet:

Måske i familie?
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-309

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lars Månsson

Dato : 13-01-05 17:33

> "Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg lægger ud med billedet:
>
> Måske i familie?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-309

Det er et flot billede, men væk med grene i bunden
Hilsen
-Lars-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-01-05 13:20

"Lars Månsson" <lars.maansson@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et flot billede, men væk med grene i bunden

Jeg er helt enig i, at grenene burde væk, men der lå altså en pæn del af dem i
parken der 3 dage efter stormen.

Til gengæld er jeg næsten ved at diskvalificere mig selv på grund af den noget
tynde relation til emnet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 19:13

"Frodo Nifinger" skrev i news:41e66b2f$0$48325$14726298@news.sunsite.dk...
> Måske i familie?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-309

Rigtigt god idé og godt fanget. Jeg synes måske ikke at billedet ligger så
langt fra emnet som du selv synes. Jeg synes du skulle have været fræk og
kaldt det "Tre søskende". Med adoption i mente kunne de jo rent faktisk godt
være søskende selvom de rent genetisk kommer tre forkellige steder fra.

Som billede synes det mangler lidt.lidt mere smæk på farverne og en lidt
tættere beskæring ville måske hjælpe.

Mvh Erik

Fra : CS \(ô¿ô\)

Dato : 13-01-05 23:46

Min bud for denne uge : http://www.bluelemon.dk/stamtræet_s.jpg

Ligger også i en fuld version fra 16.7 megapix kamera her :
http://www.bluelemon.dk/stamtræet_F.jpg - check lige den opløsning ....
Den fulde fil fjernes i morgen.

Stensgaard

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-01-05 09:07

"CS (ô¿ô)" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> Min bud for denne uge : http://www.bluelemon.dk/stamtræet_s.jpg

Udemærket billede, jeg syntes bare det virker for "fladt" det er ikke så
meget perspektiv i billedet. Hvis du nu havde taget det lidt fra siden...,
Ideen er rigtig fedog et godt løsningsforslag.

> Ligger også i en fuld version fra 16.7 megapix kamera her :
> http://www.bluelemon.dk/stamtræet_F.jpg - check lige den opløsning ....
> Den fulde fil fjernes i morgen.

Hold da fast et stort billede jeg glæder mig også til at se hvad Nikons
D2x kan præstere godt nok kun med 12,4 MP men det syntes jeg nu også er nok.

Mon ikke kodak snart slår igennem 20 MP barrieren, de plejer i hvert fald
altid lige at skulle overgå Canons største model

Mvh
Simon

Fra : Langgaard

Dato : 14-01-05 12:29

"CS (ô¿ô)" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min bud for denne uge : http://www.bluelemon.dk/stamtræet_s.jpg
>
> Ligger også i en fuld version fra 16.7 megapix kamera her :
> [...]

Imponerende, hvad er det for en optik du har brugt ?

Jeg gætter på en fast brændvidde !

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : CS \(ô¿ô\)

Dato : 14-01-05 14:46

Langgard skrev :
> Imponerende, hvad er det for en optik du har brugt ?
>
> Jeg gætter på en fast brændvidde !

Hej Leif

Du gætter rigtigt - en 135/2.0L
1/50 sec F:3.5

En dejlig skarpttegnende fra Canon

CS

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-05 13:18

CS (ô¿ô) wrote:

> http://www.bluelemon.dk/stamtræet_F.jpg - check lige den opløsning
> .... Den fulde fil fjernes i morgen.

Er det mkII'eren, der er brugt?
Jeg synes at der er en del støj, når man ser den fulde opløsning.

vh
Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-01-05 13:25

> [...]
> Min bud for denne uge : http://www.bluelemon.dk/stamtræet_s.jpg
>
> Ligger også i en fuld version fra 16.7 megapix kamera her :

Imponerende opløsning.
Fine sager sådan et Canon 1Ds MkII.

Skæg tilgang til emnet. Man kan jo godt kalde det en slags flaskefamilie.
Billedet kunne dog blive endnu bedre, hvis der kom mere lyg gennem flaskerne,
så der kom mere spil i det.
Især i bunden mangler der lidt liv. - En kraftig lampe på bagsiden af væggen
ville gøre det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 19:18

"CS (ô¿ô)" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min bud for denne uge : http://www.bluelemon.dk/stamtræet_s.jpg

Flot mønster og god idé. hvis det er dig selv der har sat flskerne sammen
tager jeg hatten af, for så er det jo næsten kunst. Hvis flaskerne er en
anden persons værk, ser jeg det nok mere som en kamera/objektiv test.

mvh Erik

Fra : Food_life

Dato : 14-01-05 10:44

On Thu, 13 Jan 2005 10:47:00 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

>Emnet er - Familierelationer -

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=119348

Naboer?

MVH

Mogens

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-01-05 13:28

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=119348
>
> Naboer?

grafisk flot billede, der dog vælter noget bagover!
Har du overvejet at rette billedet op?
Ellers er det meget flot.
Dog mener jeg nok lige, at relationen til emnet er noget tynd. Det gælder
forresten osse mit eget billede

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-01-05 13:41

Food_life wrote:
> [...]

Der klart nogle grafiske kvaliteter, men billedet burde have været rettet
op, så vi slap for de styrtende linier, der heller ikke understøtter de
geometriske linier. Og så burde dybdeskarpheden været udbredt til hele
billedet - alts¨mindre blændeåbning.
Et billede af denne type glimrer ved total skarphed over hele den ensartede
flade.

vh
Jan

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 00:59

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse
> Emnet er - Familierelationer -
>
> Emenet spænder bredt, så der burde have været mulighed for at tage gode
> billeder, der harmonerer med emnet.

Denne familie hyggede sig godt på skøjtebanen i Århus idag.
http://www.wildau.dk/family_on_ice.jpg
De legede alle mulige lege sammen, og havde det idet hele taget rigtigt
sjovt. Jeg skød en hel serie af dem, men dette billede var det eneste
billede, hvor der var en fri baggrund. På grund af det gode vejr var banen
tæt befærdet i dag og det gav en rodet baggrund på mange af mine billeder.

Mvh Erik

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-01-05 09:34

On Sat, 15 Jan 2005 00:58:53 +0100, Erik W. wrote:

> [...]
> tæt befærdet i dag og det gav en rodet baggrund på mange af mine billeder.

Farverne er gode synes jeg, men jeg mangler at se noget mere at deres
ansigter. Baggrunden er fin, kun lige et ben af skøjteløber bag dem. Jeg
er helt sikker på at det må have været svært at få noget uden forstyrrende
baggrund. Håber på at vejret bliver ligeså godt i dag som i går.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Food_life

Dato : 15-01-05 10:52

On Sat, 15 Jan 2005 00:58:53 +0100, "Erik W." <erik.w@surfmail.dk>
wrote:

>"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse

>Denne familie hyggede sig godt på skøjtebanen i Århus idag.
>http://www.wildau.dk/family_on_ice.jpg

Fin historie fortalt gennem fotoet, selve fotoet siger fotografisk
måske ikke så meget; men en god situation som dækker opgaven fint.

MVH

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-01-05 13:43

Erik W. wrote:
> "Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse

> Denne familie hyggede sig godt på skøjtebanen i Århus idag.
> http://www.wildau.dk/family_on_ice.jpg

Nysseligt familliefoto - men det er synd at de to ansigter, der kan ses
ligger i skygge. Dernæst synes jeg at du burde have fjernet antydningen af
blåstik.

vh
jan
--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 20:12

"Jan Bøgh" skrev i news:41e90fea$0$51514$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Nysseligt familliefoto - men det er synd at de to ansigter, der kan ses
> ligger i skygge. Dernæst synes jeg at du burde have fjernet antydningen af
> blåstik.

Tak for kritikken Jan, men jeg kan simpelthen ikke se det blåstik. Isen er
blå men hele den øvre del af billedet er da dejligt varmt belyst . Det jeg
bedst kan lide ved billedet selv er kontrasten mellem den kolde is i
nederste del af billedet og det varme lys i håret og tøjet på personerne.

mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-01-05 16:33

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tæt befærdet i dag og det gav en rodet baggrund på mange af mine billeder.

Det er et rigtigt godt billede med dejlige farver, og faktisk det billede, der
ligger tættest op af ugens emne.
Dog er det lidt synd, at ansigterne ikke rigtigt er synlige. Til gengæld er
baggrunden god.
Lidt mere tålmodighed havde måske været forløsende her.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 20:09

"Frodo Nifinger" skrev i
> Det er et rigtigt godt billede med dejlige farver, og faktisk det billede,
der
> ligger tættest op af ugens emne.

Tak for det

> Dog er det lidt synd, at ansigterne ikke rigtigt er synlige. Til gengæld
er
> baggrunden god.

Mit problem var at får alle faktorer til at gå op i en helhed. Der var
billeder hvoransigter var tydelige men så var den bette feset lidt ud af
billedet, et andet var måske med nogen der var løbet imellem i forgrunden.

> Lidt mere tålmodighed havde måske været forløsende her.

Næppe! Jeg skød 10-15 billeder af dem og blev ved til de holdt op med legen
og begyndte at køre rundt hver for sig. Man skal også have lidt held for at
få et billede der rigtigt spiller. At der så er nogen forografer der er
bedre til at finde det held end andre det er så noge3t helt andet.

Mh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-01-05 21:30

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Emnet er - Familierelationer -

Hmmmm, idag står valget mellem tre billeder.

Claus Stensgaards http://www.bluelemon.dk/stamtræet_s.jpg
Erik Wildau's http://www.wildau.dk/family_on_ice.jpg
Og
Food_life's eller Mogens' http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=119348

Claus Steengaards billede tagr point på den alternative vinkel til emnet.
Til gengæld synes jeg, at det trækker lidt ned, at der er ikke gået de ekstra
skridt for at gøre billedet til noget særligt.
Noget lys bag væggen til at skabe spil i flaskebundene ville ha gjort billedet
unikt.

Mogens' bilede af en bestemt bygnings altaner er ganske godt, omend med et par
få svagheder i form af styrtende linier og en let mangel på dybdeskarphed over
hele billedet.
Tilknytningen til emnet er også lige tynd nok.
Men Mogens!
Du ved hvor bygningen står, så det er da bare ud gøre billedet om.
Der er bestemt kvaliteter i motivet, nok til en tur mere derud, med mindre,
det ligger i Madrid.

Erik Wildau's billede af familien, der hygger sig på isen, er varmt,
livgivende og rammer præcist emnet, som det er tænkt.
Billedet rummer en svaghed i form af skjulte eller havlgemte ansigter, men
stadig er billedet godt.

Nu tvangsudnævnte jeg Erik Wildau til dommer i sidste omgang, da Brian Lund
svigtede i at poste et emne til uge 3.
Det skal dog ikke ligge ham til last. - Det ville være træls at blive afvist
som vinder, bare fordi man frivilligt påtager sig en lidt sur tjans for at
holde stafetten kørende.

Så tillykke Erik!

Du er en vinder.
Du er nu udnævnt til at vælge emnet for stafetten i uge 4 og er dommer i
selvsamme runde.

Jeg er spændt på at høre, hvad du finder på til uge 4.

Til alle andre!

Husk stafetten i uge 3
Emnet er "Selvportræt"

Jesper Nielsen