Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Nikon D 70 - Hvilket standard objektiv~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-01-05 21:34

Hejsa NG,

Jeg er så heldig snart at fylde år og har heldigvis en dejlig mand med
spenderbukserne på.

Han har bestilt et Nikon D70 med AF-S DX-Nikkor 18-70 til. Yderliger kunne
jeg tænke mig et standard objektiv enten AF 50 mm f/1.8D eller AF 50 mm
f/1.4D. Hvilket af de to sidstnævnte er bedst til prisen? Jeg synes der er
megen forskel på prisen og har ladet mig fortælle, at der ikke er så stor
forskel, at det er merprisen værd, at investere i "1.4'eren" frem for
"1.8'eren" Hvad siger I?

Desuden vil jeg gerne høre, hvor mange batterier i andre har til jeres 70 D?
Mit gamle CP 5700 kører ikke en gang en hel dag (8 timer on/off) med 2 stk,
så jeg vil gerne være på forkant med "de små overaskelser".

Andre ting I kan forslå som man bare *må* ha' er også velkomne......

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : AS

Dato : 11-01-05 21:47

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message
> [...]
> megen forskel på prisen og har ladet mig fortælle, at der ikke er så stor
> forskel, at det er merprisen værd, at investere i "1.4'eren" frem for

Disse 2 er diskuteret flere gange tidligere, også i marked.foto.privat
fornyeligt.

> [...]
stk,
> så jeg vil gerne være på forkant med "de små overaskelser".

Jeg har haft 2 til min CoolPix, så købt en extra til min D70. Klart, D70 kan
overlever på en batteri op til få dage med intensiv skydning, men IMHO der
er altid bedre at have en extra batteri altid klar. Det kan hjælpe specielt
om vinteren, hvor kapacitet kan falde hurtigt fra "halv" til "helt tom".

> Andre ting I kan forslå som man bare *må* ha' er også velkomne......

Objektiver efter smag, konto og muskelstyrke A flash is a must. Oh, ja,
en eller anden custom curve hjælper også meget. Den sidste er gratis

Fra : Christer Holte

Dato : 11-01-05 22:05

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> megen forskel på prisen og har ladet mig fortælle, at der ikke er så stor
> forskel, at det er merprisen værd, at investere i "1.4'eren" frem for

Jeg ville klart spare og vælge 1,8. De to objektiver er ens rent
kvalitetsmæssig, blot er 1,4 jo i sagens natur hurtigere.

> Desuden vil jeg gerne høre, hvor mange batterier i andre har til jeres 70
> D?

Jeg har et ekstra, som en ja, sikkerhed :)
Du kan jo kigge efter uoriginalt hvis det er.

> Andre ting I kan forslå som man bare *må* ha' er også velkomne......

Et teleobjektiv måske ? Nikon 70-300 fås til 999,- hvilket må siges og være
en billig tele. Prisen taget i betragtning er det er glimrende objektiv
skriver man rundt omkring.

Hilsen Christer

Fra : AS

Dato : 11-01-05 23:55

"Christer Holte" <nospamFJERN@christerholte.dk> wrote in message

> Jeg ville klart spare og vælge 1,8. De to objektiver er ens rent
> kvalitetsmæssig, blot er 1,4 jo i sagens natur hurtigere.

Ikke helt. 1.4 er optimeret at være skarp ved mindre lys, dvs. blænde 2-4
(5.6), 1.8 er bedst ved 5.6-8, men den er også skarp nok helt åben, bare 1.4
er skarpere. Ellers 1.8 er skarpere, end 1.4 ved deres bedste blænde.
Desuden 1.4 har bedre byggekvalitet. Man skal beslutter hvad man vil. Jeg
selv har valgt 1.8, men nu tænker om 1.4. Heldigvis, der er vigtigere ting
på min liste

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-01-05 10:35

AS wrote:
> "Christer Holte" <nospamFJERN@christerholte.dk> wrote in message

> Ikke helt. 1.4 er optimeret at være skarp ved mindre lys, dvs. blænde
> 2-4 (5.6)

Dette er ikke i overensstemmelse med det faktisk målte på
http://www.photodo.com/prod/lens/nikkor.shtml#Nikkor

Allerede ved F2.8 er 1.8'eren skarpest.

vh
Jan

Fra : AS

Dato : 12-01-05 12:59

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Dette er ikke i overensstemmelse med det faktisk målte på
> http://www.photodo.com/prod/lens/nikkor.shtml#Nikkor
>
> Allerede ved F2.8 er 1.8'eren skarpest.

OK. OK, så er det ved 4 det begynder
Om 1.4 har jeg set denne konklusion med billeder noget andet sted.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-01-05 13:19

AS wrote:

> OK. OK, så er det ved 4 det begynder

Nej sgu! Ved 2,8!

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-05 23:35

Renate Jacobsen wrote:
> [...]
> megen forskel på prisen og har ladet mig fortælle, at der ikke er så stor
> forskel, at det er merprisen værd, at investere i "1.4'eren" frem for

Hvis du med standard-objektiv mener det ~50mm der næsten altid var
monteret på gamle SLR som standard så bør du nærmere finde noget
omkring de 28-35mm 1.5x cropfaktor taget i betragtning.

Selv har jeg anskaffet mig en EF 28 f1.8 til mit 300D, og det er
faktisk en ganske herlig kombination der i billedudsnit svarer til
ca. et 45mm objektiv på 35mm film.

50mm på D70/300D/10D osv. er nærmere til portræt-fotos og den slags.
Det er den til gengæld også ganske god til.

// Hans, vild med fast optik
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-01-05 10:37

Hans Joergensen wrote:

> // Hans, vild med fast optik

Hep, hep, hep!

Jeg talte med en gut fra en af de store amerikanske kæder (Ritz/Wolf), der
mente at fast brændvidde faktisk var på vej tilbage efter en årrække, hvor
der stod zoom over det hele. Komfort kontra kvalitet!

vh
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-01-05 12:17

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> mente at fast brændvidde faktisk var på vej tilbage efter en årrække, hvor
> der stod zoom over det hele. Komfort kontra kvalitet!

Kvalitet, og så er det jo svært at finde zooms hurtigere end f2.8 ;)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Lars Troels

Dato : 12-01-05 08:37

Hej Renate

> Jeg er så heldig snart at fylde år

Jamen det er da fint du ser sådan på det...

> Han har bestilt et Nikon D70 med AF-S DX-Nikkor 18-70 til. Yderliger kunne
> jeg tænke mig et standard objektiv enten AF 50 mm f/1.8D eller AF 50 mm
> f/1.4D. Hvilket af de to sidstnævnte er bedst til prisen? >

Jamen bedst til prisen er helt klart 1,8'eren. Den er billig.....billig.
Kvaliteten er super. Det er ikke tit at begge dele er opfyldt samtidig, men
i dette sjældne tilfælde er det altså rigtigt.

> [...]
> stk, så jeg vil gerne være på forkant med "de små overaskelser".
>
> Andre ting I kan forslå som man bare *må* ha' er også velkomne......

Prøv at kigge ind på www.larstroels.dk/dslrartikel.htm der har jeg en masse
om D70, også batterier. Men særligt flash skal du koncentrere dig lidt om.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : nyrup

Dato : 12-01-05 10:43

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
masse
> om D70, også batterier. Men særligt flash skal du koncentrere dig lidt om.

Interessant med en artikel fra én, som har prøvet kameraerne i praksis!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-01-05 18:02

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Prøv at kigge ind på www.larstroels.dk/dslrartikel.htm der har jeg en
> masse om D70, også batterier.

D70 og vertikal-greb:
http://www.hkjenis.com/English/Esbxl3.html (jeg har _ingen_ erfaring med
det)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Troels

Dato : 12-01-05 18:11

> D70 og vertikal-greb:
> http://www.hkjenis.com/English/Esbxl3.html (jeg har _ingen_ erfaring med
> det)

Hej Mogens

Jeg tvivler på det bliver rigtig godt. Der er godt nok udløser, via IR. Men
der mangler en masse funktionalitet, bl.a commando hjul o.s.v.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-01-05 18:16

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men der mangler en masse funktionalitet, bl.a commando hjul o.s.v.

Ja, det bemærkede jeg.
Jeg har som sagt ikke prøvet det (og har ikke nogen Nikon D70), men blot
bemærket at hjemmesiden findes, hvis nogen måtte finde det interessant.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Vibeke

Dato : 12-01-05 16:06

Hej og tillykke med dit nye camera.
Hvor har i bestilt det, og hvad skal i betale for det.
Med venlig hilsen Vibeke
---------

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-01-05 17:23

"Vibeke" <vibekevibe@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej og tillykke med dit nye camera.
> Hvor har i bestilt det, og hvad skal i betale for det.
> Med venlig hilsen Vibeke

Tak, desværre går der vist lige et par dage inden jeg har det i
hænderne....

Vi bestilte hos www.photoshop.dk Kittet kostede 9.689 kr. (med moms) 50 mm.
objektivet kostede 1.089 kr.
Om det er det billigste sted på nettet ved jeg ikke, men føler mig tryg ved
at købe hos dette firma. Jeg får således også dansk manual og 2 års garanti.
Jeg så det samme kit til 8.890 kr. Men så skal man leve med en fransk
manual. I øvrigt bryder jeg mig ikke om alt det bøvl der *kan* blive,
hvis kameraet skal til reperation...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : AS

Dato : 12-01-05 18:21

> [...]
> Jeg så det samme kit til 8.890 kr. Men så skal man leve med en fransk
> manual. I øvrigt bryder jeg mig ikke om alt det bøvl der *kan* blive,

Ingen bøvl, hvis dette ikke er grå import fra udenfor Europa. Manual kan
findes gratis på engelsk, medmindre man kan kun læse på dansk.

Fra : Vibeke

Dato : 12-01-05 19:36

Tak skal du have - så bliver jeg også snart den heldige ejer af et Nicon D
70

Mvh. Vibeke

ps. kiggede lige på din hjemmeside - mange rigtig gode billeder - og så er
det en dejlig stilren hjemmeside.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 16:32

Sikken dejlig gave. Jeg har selv måtte investere og har ude over D70 og
18-70, valgt at købe SB600 flash og et neutralt filter ´(UV) til at beskytte
min linse. Jeg har ikke haft det mere end 8 dage, så det er begrænset hvad
jeg kan sige. Jeg er meget tilfreds med at have flashen, har benytte stormen
og de mørke aftener til at afprøvningen.

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=15716424&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=21095
er der
EN-EL3 Batteri 1600 mAh til Nikon D70 / D100 til salg. Jeg har dog på 8 dage
kun ladet to gange. På blitzen har jeg dog måtte lade en hel del mere. 4 AA
på 1800mah er lige i underkanten.

Rigtig god fornøjelse med dit kamera.

..

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-01-05 17:16

Tak for den fine respons ogsådem på mail.....

Mvh. Renate

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-01-05 21:46

> [...]
> megen forskel på prisen og har ladet mig fortælle, at der ikke er så stor
> forskel, at det er merprisen værd, at investere i "1.4'eren" frem for

Du kan roligt vælge 1,8'eren der er ikke den store forskel det afhænger lidt
af hvilke blænder man bruger, det ene er skarpere det ene sted og den anden
det andet sted (se de andre indlæg)

> [...]
stk,
> så jeg vil gerne være på forkant med "de små overaskelser".

Jeg vil mene to er nok hvis ikke du bruger blitzen alt for meget.

> Andre ting I kan forslå som man bare *må* ha' er også velkomne......

En ekstern blitz, den der sidder i kameraet er alt for lille, kig evt. på
Sigma EF-500 Super NA i-TTL en ganske fin blitz meget billigere end Nikons
egen SB-800

Mvh
Simon