Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma EF 500 DG Super eller Sigma EF 500 D~
Fra : Preben Holm

Dato : 11-01-05 20:52

Hej alle

Jeg er på jagt (måske) efter en af ovenstående flashes.

Jeg ved bare ikke rigtig hvilken.

"Sigma EF 500 DG Super" er billigst, men "Sigma EF 500 DG Super II"
lyder af navnet nyere. Begge fås i NA-iTTL til Nikon iTTL flash, men
hvilken er faktisk nyest og hvilken er bedst, har flest features osv.?

Sigma's hjemmeside reklamerer selv med "EF 500 DG Super" som værende ny,
men Sigma er jo ikke ligefrem de bedste til at reklamere for deres
varer. F.eks. har de endnu ikke fået deres 150mm Makro på listen endnu
over Primes endnu!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-01-05 21:50

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> lyder af navnet nyere. Begge fås i NA-iTTL til Nikon iTTL flash, men
> hvilken er faktisk nyest og hvilken er bedst, har flest features osv.?

Den uden II er faktisk den nyeste, den største forskel er zoomen i blitzen,
II'er modellen er mere lydløs og hurtigere og har få andre
indstillingsmuligheder i manuel mode, men ikke noget du kommer til at savne
da man også sagtens kan indstille Den uden II som det passer en.

> [...]
> men Sigma er jo ikke ligefrem de bedste til at reklamere for deres
> varer. F.eks. har de endnu ikke fået deres 150mm Makro på listen endnu

Nej de er ikke altid for hurtige til det

Mvh
Simon

Fra : Preben Holm

Dato : 13-01-05 17:15

> [...]
> indstillingsmuligheder i manuel mode, men ikke noget du kommer til at savne
> da man også sagtens kan indstille Den uden II som det passer en.

Okay, forklaring må gerne uddybes.
Lydløs blitz? Mener du laderen? Eller er det zoom? Jeg aner ikke hvordan
zoom virker i blitze, da jeg tidligere kun har haft kendskab til gammel
analoge kameraer med gammeldags lysmåling og manuel blitz.

Har den uden "II" mere af noget andet i forhold til andre? Passer
"II"-modellen på Nikon D70? - De reklamerer jo med at "uden II" nu
virker med D70, men "II" fås jo også som NA-iTTL!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : TS

Dato : 13-01-05 18:45

> [...]

Pas lidt på med den her Sigma. På forumet på dpreview har flere brugere haft
problemer med at få den til at køre ordentligt med D70. Problemet er vist
nok overbelysning af billederne... noget som også flere Canon brugere har
brokket sig over.

Jeg har oprindeligt planlagt at går efter Sigma'en - men efter lidt søgning
på diverse grupper har jeg besluttet mig for at anskaffe mig en Nikon SB600
i stedet. Lidt mindre styrke og lidt færre funktionaliteter men langt bedre
kvalitet.

TS

Fra : Preben Holm

Dato : 13-01-05 18:54

Bah, Super II er billigst mente jeg i sin tid!!!

> [...]
> nok overbelysning af billederne... noget som også flere Canon brugere har

Super eller Super II?

> [...]
> i stedet. Lidt mindre styrke og lidt færre funktionaliteter men langt bedre

Okay, har ellers kun hørt den omtalt positivt!

Fra : TS

Dato : 13-01-05 19:08

> Super eller Super II?

Hvor har du det med Super II fra?
Jeg har lige været et hav af sider igennem, men har aldrig hørt om andet
Super (I).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-05 19:44

In article <iOyFd.82910$Vf.3726034@news000.worldonline.dk>, TS wrote:
> "Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> Hvor har du det med Super II fra?
> Jeg har lige været et hav af sider igennem, men har aldrig hørt om andet
> Super (I).

Super II er den der står Sigma ... på forsiden af. Den er forbedret
mekanisk, og er den eneste med iTTL på Nikon. Der er en del tyske
webbutikker der sælger den gamle.

Man kan ikke se andre steder end på blitzen (tekst foran på den) om
det er en ny eller gammel.

Fra : Preben Holm

Dato : 14-01-05 19:13

> [...]
> webbutikker der sælger den gamle.
>
> Man kan ikke se andre steder end på blitzen (tekst foran på den) om

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/haendlerlink.asp?pid=25825402&pnr=1&hid=4005&bst=&ppr=195,90

Men nu er der altså en der siger "ikke II" er den nyeste, mens du (Povl)
siger det omvendte (eller i hvert fald at II'eren er forbedret - dermed
nyest)

Hvor ser jeg det på tekst?

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 19:42

In article <41e80bac$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:

> [...]
>
> Men nu er der altså en der siger "ikke II" er den nyeste, mens du (Povl)
> siger det omvendte (eller i hvert fald at II'eren er forbedret - dermed

Det er ikke officielt, men her
http://newsde.preissuchmaschine.de/product_338866.html

kan du se at II'eren har NA-ITTL til Nikon.

Hvis du går tilbage hertil:
http://newsde.preissuchmaschine.de/kat3-469-382.html
og vælger den der ikke hedder II, så kommer du hertil:
http://newsde.preissuchmaschine.de/product_314838.html

Og du kan på billedet se den gamle model. Her står heller ikke noget om at den
klarer ITTL på Nikon. Spørg evt på dpreview forum.

Fra : Preben Holm

Dato : 14-01-05 20:19

> [...]
>
> Og du kan på billedet se den gamle model. Her står heller ikke noget om at den
> klarer ITTL på Nikon. Spørg evt på dpreview forum.

Okay, hvor har du i sin tid fået informationen fra?

Hvad er iøvrigt "EO-ETTL for Nikon"? (den fås åbenbart i to modeller til
Nikon)

Mvh / Preben Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 23:09

In article <41e81b13$0$48318$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:
> Okay, hvor har du i sin tid fået informationen fra?

dpreview's forum. Der var flere der til Canon anbefalede den ny II'er,
da den var ændret mekanisk, og det var uvist hvor meget den var ændret
i software.

> Hvad er iøvrigt "EO-ETTL for Nikon"? (den fås åbenbart i to modeller til
> Nikon)

Det må være den gamle TTL. E0-ETTL er normalt betegnelsen for Canons TTL.