Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Extern flash på digital Olympus kamera?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-01-05 19:37

Hej NG

Jeg overvejer at købe et Olympus C5000 kamera, medvirkende årsag til
modelvalget er muligheden for at hægte en flash på. Men kan jeg bruge en
alm. dedicated Olympus flash; Jeg har en Osram VS 300, med en sko
beregnet for Olympus?

Jeg vil jo gerne have en seriøs flash, på mit kamera, og også gerne
benytte flash automatikken, men jeg har svært ved at overbevise mig selv
om at en flash skal være næsten dobbelt så dyr, som selve kameraet..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : emj

Dato : 10-01-05 22:35

On Mon, 10 Jan 2005 19:36:40 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Jeg vil jo gerne have en seriøs flash, på mit kamera, og også gerne
>benytte flash automatikken, men jeg har svært ved at overbevise mig selv
>om at en flash skal være næsten dobbelt så dyr, som selve kameraet..

Olympus Fl-20 koster da kun en tusse og mon ikke den dækker dit behov,
Hilsen emj

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-01-05 17:56

In news:36t5u0hnt7rvre6uaicmppl91uo0lv3sm7@4ax.com,
emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:
> On Mon, 10 Jan 2005 19:36:40 +0100, "Petersen_Michael"
> <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> Olympus Fl-20 koster da kun en tusse og mon ikke den dækker dit behov,
> Hilsen emj

Jeg har ikke kigget på den, men formodder at de 20 i FL 20, henviser til
ledetallet ved 100 og , nej det er ikke nok.

Fra : Jack L.

Dato : 10-01-05 23:26

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> benytte flash automatikken, men jeg har svært ved at overbevise mig
> selv om at en flash skal være næsten dobbelt så dyr, som selve

Eventuelt kan du overveje en brugt Metz 32 MZ-2 eller 3 samt SCA-3202M
adapteren. Det har 100% TTL-understøttelse for Olympus-digicams. Besøgt evt.
www.myolympus.org.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-01-05 18:02

In news:XhDEd.82425$Vf.3703374@news000.worldonline.dk,
Jack L. <jack_nospam@nospam.dk> wrote:

> Eventuelt kan du overveje en brugt Metz 32 MZ-2 eller 3 samt SCA-3202M
> adapteren. Det har 100% TTL-understøttelse for Olympus-digicams.

OK, men hvad er forskellen på TTL, digital / analog? Lys er vel lys..

SCA-3202 adapteren kan vel hægtes på en hvilken som helst flash?

Fra : Jack L.

Dato : 12-01-05 19:48

Petersen_Michael wrote:
> In news:XhDEd.82425$Vf.3703374@news000.worldonline.dk,
> Jack L. <jack_nospam@nospam.dk> wrote:
>

> OK, men hvad er forskellen på TTL, digital / analog? Lys er vel lys..

Måske hvordan TTL-protokollen er implementeret i de respektive firmaers
digitale og analoge kameraer?

> SCA-3202 adapteren kan vel hægtes på en hvilken som helst flash?

Hm, adapteren kan hægtes på en hvilken-som-helst Metz-flash som er
kompatibel med denne SCA-3202-adapter.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-01-05 20:19

In news:mheFd.82730$Vf.3718052@news000.worldonline.dk,

> Måske hvordan TTL-protokollen er implementeret i de respektive
> firmaers digitale og analoge kameraer?

Tjae. Det er jo sådan set humlen i det hele. Er der ud over evt.
features, grundlæggende forskel på den måde et analog og et digital
kamera styrer en ekstern flash på?

> Hm, adapteren kan hægtes på en hvilken-som-helst Metz-flash som er
> kompatibel med denne SCA-3202-adapter.

Jo jo, men så er der jo nok en SCA adapter med et andet nummer, der
passer til et andet fabrikat.

Fx. bruger jeg en SCA-321 adapter for at få mit analoge Oly til at styre
min Osram Flash.