Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
zoom spørgsmål
Fra : ?KKJ?

Dato : 10-01-05 16:15

Hej.
Når man ser på objektiver står der feks 28-135mm - kan man regne det om til
, ææ , ligesom der står på andre kameraere feks 3x optisk zoom ?
Findes der en liste på nettet ?
Er der nogle der ved hvad jeg mener

På forhånd tak

Kim

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-01-05 16:55

"?KKJ?" <nofucking@mail.dk> wrote in message
> Hej.
> Når man ser på objektiver står der feks 28-135mm - kan man regne det om
> til , ææ , ligesom der står på andre kameraere feks 3x optisk zoom ?

Det at blot de to tal delt med hinanden:
135mm/28mm = 4.8 gange optisk zoom

Vær opmærksom på at 2 optikker med 3x optisk zoom ikke behøver at dække
samme billed vinkel.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-01-05 16:53

?KKJ? <nofucking@mail.dk> wrote:
> Hej.
> N?r man ser p? objektiver st?r der feks 28-135mm - kan man regne det om til
> , ?? , ligesom der st?r p? andre kameraere feks 3x optisk zoom ?
> Findes der en liste p? nettet ?
> Er der nogle der ved hvad jeg mener

Det sidste tal divideret med det første tal - altså 135/28 eller omkring
4,8 her.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-01-05 17:01

"?KKJ?" <nofucking@mail.dk> wrote:

>Når man ser på objektiver står der feks 28-135mm - kan man regne det om til
>, ææ , ligesom der står på andre kameraere feks 3x optisk zoom ?
>Findes der en liste på nettet ?

De zoomtal man opgiver er:
Max. brændvidde / Min. brændvidde

For 28-135mm objektivet svarer det så til:
135/28 svarende til 4,8 gange optisk zoom.

Grunden til at man ikke ser ret meget til zoomtal for spejlrefleks kameraer er
at objektiverne kan dække alt fra super vidvinkel til super tele. Og her siger
den absolutte brændvidde en hel del mere om det billedudsnit man får i kassen.

>Er der nogle der ved hvad jeg mener
Jeg tror nok - sådan rundt regnet tæt ved nær

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : ?KKJ?

Dato : 10-01-05 17:26

Takker for svarne - blev lidt klogere :-/ hehe.

Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-01-05 19:48

?KKJ? wrote:
> Takker for svarne - blev lidt klogere :-/ hehe.

Godt - som du kan se på de andre svar, så siger 3x zoom intet om
brændvidden - kun om hvor meget, du kan zoome ind.

10-30 mm er ren vidvinkel og vil være 3x zoom.

100-300 mm vil være ren tele - men vil også være 3x zoom.

Så en angivelse af 3x for et (d)SLR med flere forskellige objektivervil ikke
have den store mening uden at man også angiver brændvidden.

Med kompaktkameraer er det noget lidt andet, da zoomen her normalt dækker
området fra svag vidvinkel til svag tele - men igen siger 3x ikke præcist
noget om brændvidden, der kan starte ved 28-38 mm og gå op til det
tredobbelte.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-01-05 21:58

In article <41e2cdeb$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Jan Vestergaard wrote:
> [...]
> området fra svag vidvinkel til svag tele - men igen siger 3x ikke præcist
> noget om brændvidden, der kan starte ved 28-38 mm og gå op til det

3x zoom på kompakte er normal et sted mellem 2.8 og 3.2 gange.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-01-05 19:00

In article <41e29bfa$0$33614$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, ?KKJ? wrote:
> [...]
> Når man ser på objektiver står der feks 28-135mm - kan man regne det om til
> , ææ , ligesom der står på andre kameraere feks 3x optisk zoom ?

Et 50mm f/1.8 er 1x zoom. Men det svarer i billedvinkelt til at
man på et billigt digicam indstiller det på 50mm, hvilket er
50/38 = 1.32 større end et standard digicam med bredeste vidvinkel.

En 300mm f/4 er også en 1x zoom, men billedet er 6x større.

Du kan heller ikke sammenligne 3x zoom på kompakte digicams, nogle
har 28mm som det bredeste, andre har 38mm.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-01-05 15:20

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> 50/38 = 1.32 større end et standard digicam med bredeste vidvinkel.
>
> En 300mm f/4 er også en 1x zoom, men billedet er 6x større.

Billedet er 6 gange større på 50mm? det er i hvert fald sådan jeg opfatter
det. altså ved 300 mm tager men den midterste 6. del af billedet og
forstører optisk op så den passer på filmpanelet eller censor, var det det
du mente?

> Du kan heller ikke sammenligne 3x zoom på kompakte digicams, nogle
> har 28mm som det bredeste, andre har 38mm.

Ja og så skal man jo lige huske at når der står 3 x skal man gange tallet
med 3

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-05 18:31

In article <41e3e0ac$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> [...]
> det. altså ved 300 mm tager men den midterste 6. del af billedet og
> forstører optisk op så den passer på filmpanelet eller censor, var det det

Du kan læse som du vil. 300mm zoomer 6x længere ind end 50mm.

> Ja og så skal man jo lige huske at når der står 3 x skal man gange tallet
> med 3

Nej. Med et sted typisk mellem 2.8 og 3.2 gange.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-05 02:53

?KKJ? wrote:
> Når man ser på objektiver står der feks 28-135mm - kan man regne det om til
> , ææ , ligesom der står på andre kameraere feks 3x optisk zoom ?
> Findes der en liste på nettet ?
> Er der nogle der ved hvad jeg mener

135/28
4.82x zoom.

For at kunne sammenligne skal du vide hvad brændvidde de andre kameraer svarer til..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-01-05 15:15

> [...]
til
> , ææ , ligesom der står på andre kameraere feks 3x optisk zoom ?

Du tager en regnemaskine: 135 [divider] 28 = ca. 4,8 altså er zoomen 4,8,
når man tager udgangspunkt i at 28 er lig med 1X zoom.

Håber det er til at forstå. Du skal så huske hvis du smider det på et
Digital SLR så skal man huske en cropfaktor på eksempelvis (Nikon) 1,5
derfor skal objektivet der her er tale om opfattes som et 42-202,2 sådan
nogenlunde.

Mvh
Simon