Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skylight vs UV filter
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 10-01-05 13:07

Hej

Jeg har netop indkøbt et Nikon 50mm 1.8 AFD objektiv. Dertil fik jeg et
B+W UV filter med. Men da jeg opdagede det var sølvfarvet og at butikken
ikke havde et sort hjemme, så foreslog de mig et Nikon Skylight filter i
stedet.

Er her nogen der kan fortælle om dette har nogen praktisk betydning? Den
primære grund til at jeg ønsker et UV filter er alligevel, at jeg vil
beskytte objektivet.

Mvh
Gunnar

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-01-05 13:16

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> wrote in message
> [...]
> B+W UV filter med. Men da jeg opdagede det var sølvfarvet og at butikken
> ikke havde et sort hjemme, så foreslog de mig et Nikon Skylight filter i

Gør det så meget om det er sølv?

> Er her nogen der kan fortælle om dette har nogen praktisk betydning? Den
> primære grund til at jeg ønsker et UV filter er alligevel, at jeg vil
> beskytte objektivet.

Altså du vil ikke kunne se den helt store forskel. Et skylight filter gør
bare himlen mere blå og du får generelt en lille smule andre farver ud af
det, lidt mere velvia agtige, men ikke det helt vilde, det kan dog ses med
at man får en rigtig lækker blå himmel.

Det er ligesom lidt op til dig, vil du helst have de originale farver eller
vil du have noget lidt mere spil i farverne.

Mvh
Simon

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-01-05 13:37

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> farver ud af det, lidt mere velvia agtige, men ikke det helt vilde,
> det kan dog ses med at man får en rigtig lækker blå himmel.

Tværtimod - da det er gulligt, bliver den blå farve dæmpet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : AS

Dato : 10-01-05 14:38

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

> [...]
> det, lidt mere velvia agtige, men ikke det helt vilde, det kan dog ses med

Skylight er lyserød, så giver lyserød farve i himlen. Den er beregnet til
fotografi i skygge (under et træ eller under sky) for at kompensere noget
blåligt lys. Rigtig godt til slides, hvor alt kan kompenseres og justeres
kun før man prsser på knappen.

I digital verden kan man sgatens klare med skylight i stedet for UV, men
farverne skal justeres i postprocessing eller man skal altid indstille
custom WB. Faktisk behøver man ikke skylight til digital foto, fordi det
samme justeringer er via WB. Hvis man kan vælge UV, det er nemmere løsning.

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-01-05 13:15

Gunnar Kristiansen wrote:
> [...]
>
> Er her nogen der kan fortælle om dette har nogen praktisk betydning?
> Den primære grund til at jeg ønsker et UV filter er alligevel, at jeg

Et UV-filter er neutralt - det er et skylight filter ikke altid - som regel
lidt gulligt. Hold dig til UV.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-01-05 13:44

Morten Wartou <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
> Et UV-filter er neutralt - det er et skylight filter ikke altid - som regel
> lidt gulligt. Hold dig til UV.

Som jeg kan forstå det er det haze-filtre der er gullige, hvor
skylight-filtre er lyserøde?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-01-05 13:30

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:
> Er her nogen der kan fortælle om dette har nogen praktisk betydning?

Et skylight-filter er tonet let lyserødt. Hvis du skyder digitalt eller
farvenegativ har det meget lille betydning, om nogen overhovedet. Hvis
du bruger dias kan det have en betydning i visse situationer hvor du
enten kan få eller undgå et uheldigt farvestik med et skylight-filter -
men den store effekt, det har det ikke.

Fra : AS

Dato : 10-01-05 14:42

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> Et skylight-filter er tonet let lyserødt. Hvis du skyder digitalt eller
> farvenegativ har det meget lille betydning, om nogen overhovedet.

Der er betydning. Hvis der er negetiv, så bliver farverne korrigeret i lab,
som end user ser man ikke forskel.
På digital kan man godt se forskel.

Hvis
> du bruger dias kan det have en betydning i visse situationer hvor du
> enten kan få eller undgå et uheldigt farvestik med et skylight-filter -
> men den store effekt, det har det ikke.

Der findes Skylight med forskellige styrke af effekten.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-01-05 15:36

AS <ars@trash.net> wrote:

> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> Der er betydning. Hvis der er negetiv, så bliver farverne korrigeret i lab,
> som end user ser man ikke forskel.
> På digital kan man godt se forskel.

Ja, det ved jeg godt - også derfor jeg delte op i de tre kategorier..
hvis du indstiller hvidbalance på dit kamera vil der ikke være en
forskel, ligesom ved farvenegativ.

> Hvis
>
> Der findes Skylight med forskellige styrke af effekten.

Det ved jeg - og ingen af dem er oppe i at have en "større" effekt.

Fra : AS

Dato : 10-01-05 15:55

> Ja, det ved jeg godt - også derfor jeg delte op i de tre kategorier..
> hvis du indstiller hvidbalance på dit kamera vil der ikke være en
> forskel, ligesom ved farvenegativ.

Præcis. Man skal bruge custom WB hver gang. Præindstillet WB som Sunny,
Cloudy osv. bliver lidt anderledes med Skylight, så skal WB justeres
efterfølgende i PC.

> Det ved jeg - og ingen af dem er oppe i at have en "større" effekt.

Hm..mm., jo,,ja... Det ved jeg ikke. Jeg kan godt se forskel. Der er ikke
noget "eye popping" effekt, men der er.

Fra : ain

Dato : 10-01-05 13:53

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er her nogen der kan fortælle om dette har nogen praktisk betydning? Den
> primære grund til at jeg ønsker et UV filter er alligevel, at jeg vil

det er da også det primære ...at beskytte dit objektiv
visse fotografer mener at man bare kan passe på sit objektiv,
jeg foretrækker at rense et filter for regndråber, bilsprøjt og andet
kolort......!!!,
fremfor at gnide på det originale.
UV står for ultraviolet. et Skylitefilter er normalt svagt rosafarvet.
de vil dog begge give (ingen synlig effect),
cameraets hvidbalance skulle gerne korrigere for farverne..
//ain

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 10-01-05 14:03

Faktisk ser jeg lige, at Platan Foto som jeg har købt mit D70 hos har
givet mig et HOYA Skylight filter, og ikke et UV som jeg bad om. Jeg
troede bare at Skylight var en serie fra HOYA (kald mig bare dum :D).

Men...alt hvad jeg har taget er så igennem dette Skylight - og jeg er jo
glad nok for kvaliteten. Og så alligevel har jeg oplevet at når jeg
bruger mine graduate grey Cokin filtre, så kan de godt forekomme mere
violette end grå... kan det have en sammenhæng?

Mvh
Gunnar

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-01-05 18:15

Gunnar Kristiansen wrote:
> [...]
>
> Er her nogen der kan fortælle om dette har nogen praktisk betydning? Den
> primære grund til at jeg ønsker et UV filter er alligevel, at jeg vil

Hejsa

Iflg. diverse definitioner, så vil et skylight gøre billedet en smule
varmere (mindre blåt), imens et UV fjerner noget af det blå farvestik
der kan komme hvis man bevæger sig rundt over 3000 m. Hvorvidt UV virker
eller ej er en generel debat. UV filter på et digital kamera har kun en
effekt hvis sensoren er følsom for blåt/ultraviolet lys, som film typisk er.

Begge er gode til beskyttelse, men hvis gevindet (og hele filterringen)
er af alumenium, så kan et slag få filteret til at sætte sig lidt for
godt fast (læs: umuligt at få af ved håndkraft). B&W anvender typisk
messing, som er blødere, og derfor normalt ikke sætter sig lige så godt
fast. Det er den primære årsag til at jeg selv bruger B&W selvom de er
væsentligt dyrere.

Hvorvidt at AWB (hvis du anvender det) bliver lidt bedre eller dårligere
med et ene eller andet filter skal jeg lade være usagt, men kan sikkert
finde både praktiske og teoretiske beskrivelser for om man skal anvende
det ene, det andet, eller at det er hip som hap. Jeg bruger selv UV
fordi det har jeg altid gjort, altså af gammel vane.

De kan evt. læse meget mere om filtre her:
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/handbook/
og http://www.tiffen.com/Filter_&_Lens_Brochure/BFILT_cover2.htm

Husk at B&W betegner deres skylight filtre som KR.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : ab©

Dato : 10-01-05 19:58

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Iflg. diverse definitioner, så vil et skylight gøre billedet en smule
> varmere (mindre blåt), imens et UV fjerner noget af det blå farvestik ...

En anden, måske ikke helt uvæsentlig forskel er, at flere skylight-filtre
"spiser" noget af lyset. Står der en filterfaktor på 1,5 på filtret, svarer
det jo f.eks. til at have et objektiv med en største åbning på 3,5 i stedet
for 2,8.

ab

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-01-05 20:00

"ab?" <ab_ab@spamfilterc.dk> wrote:
> En anden, m?ske ikke helt uv?sentlig forskel er, at flere skylight-filtre
> "spiser" noget af lyset. St?r der en filterfaktor p? 1,5 p? filtret, svarer
> det jo f.eks. til at have et objektiv med en st?rste ?bning p? 3,5 i stedet
> for 2,8.

Det svarer vel nærmere til en ændret lysfølsomhed på filmen, da sådan
noget som DoF ikke bliver ændret af at man lukker mindre lys ind ved at
sætte et filter foran, hvis man altså bruger samme blænde.

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-01-05 20:36

Rune B. Broberg wrote:

> Det svarer vel nærmere til en ændret lysfølsomhed på filmen, da sådan
> noget som DoF ikke bliver ændret af at man lukker mindre lys ind ved at
> sætte et filter foran, hvis man altså bruger samme blænde.

Jeps, det vil give en lidt længere lukkertid da blænden forbliver
uændret men der slippes midnre lys ind.

Typisk vil et skylight (hos B&W KR 1.5) have en filterfaktor på 1.1,
hvilket er praksis er umærkeligt. Filterfaktoren er mindre en 1/3
blænde, hvilket normalt er det fineste interval man idag kan justere
lukkertid/blænde manuelt. Ved AE, så vil kameraet selv kompensere for
det mindre lys.

Filterfaktoren kan blive et problem ved andre filtre som tager mere lys
(f.eks. polfiltre, kraftige farvefiltre etc.), men i vurderingen mellem
UV og skylight, så er det i praksis ikke relevant at vurdere
filterfaktoren.