Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For mange år siden...
Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 10:42

Hej NG.

Det er snart 15 år siden, jeg fes rundt og legede fotograf med mit Minolta
SLR kamera, og har sidenhen haft adskillige P&S digitalkameraer.
Jeg rundede så de 30 her d. 27 dec, og fik et Nikon D70 med hele svineriet,
af min kæreste.
Men men, jeg har jo glemt det meste og sikkert også det jeg vil spørge om
nu.

Var i går ude og gå ved stranden, og tog en hulens masse fotos af fugle (en
lidenskab) med min 70 - 300 mm (1:4-5.6 G), og trods kameraet meldte ok for
et foto, er de fleste (98%) uskarpe.

Er det bare en dårlig lense, eller skal jeg når jeg kommer ud over en vis
mm, benytte stativet?

Er slet ikke på fod med kameraet endnu, skal lige læse mig igennem alle de
fotobøger og manualer der fulgte med gaven, men det har vel ikke noget at
sige med autofokusen...

Martin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-05 10:49

Happydane wrote:
> [...]
> et foto, er de fleste (98%) uskarpe.
> Er det bare en dårlig lense, eller skal jeg når jeg kommer ud over en vis

Det er ikke verdens hurtigste objektiv (jeg foretrækker klart
f2.8-zooms), om det er dårligt skal jeg dog ikke kunne sige
da jeg er Canon-mand

Hvad brændvidde og lukketid brugte du ? som udgangspunkt skal du nok
regne med mindst 1/300 når du skyder ved 300mm håndholdt, og sikkert
gerne noget hurtigere når det nu er fugle.

> Er slet ikke på fod med kameraet endnu, skal lige læse mig igennem alle de
> fotobøger og manualer der fulgte med gaven, men det har vel ikke noget at
> sige med autofokusen...

Måske? var det fugle i luften ?
AF kan være noget drilsk at bruge rigtigt indtil man lærer det, hvis det skal
fungere ordentligt er det rart at bruge kameraets fokuspunkter enkeltvis, og
fokusere på noget med skarpe kanter (fx. et øje).

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 11:33

> Hvad brændvidde og lukketid brugte du ? som udgangspunkt skal du nok
> regne med mindst 1/300 når du skyder ved 300mm håndholdt, og sikkert
> gerne noget hurtigere når det nu er fugle.

300 mm ved 1/500 sec F/5.6

> Måske? var det fugle i luften ?

Ja, det var en pip på vingerne.

Jeg smider lige et foto i dk.binaer

Martin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-05 11:41

Happydane wrote:
> 300 mm ved 1/500 sec F/5.6

Ja det lyder jo meget rimeligt.

> Ja, det var en pip på vingerne.

Den slags er heller ikke ret nemt :) jeg brugte på et tidspunkt en
hel dag på at skyde pipper, og fik ikke et eneste brugbart billed i
kassen

Kig her: http://www.pbase.com/cameras/nikon/70-300_4-56d_ed_af

Det er den tele du har ikke? den ser da okay skarp ud hvis der bare
er nok lys.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 11:51

> Kig her: http://www.pbase.com/cameras/nikon/70-300_4-56d_ed_af
>
> Det er den tele du har ikke? den ser da okay skarp ud hvis der bare
> er nok lys.

Det er ikke helt den samme, der er ikke nogen blændering i bunden af telen.
Men ellers ligner det godt nok.
Det her er den jeg har...

http://www.kenrockwell.com/nikon/70300g.htm

Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-01-05 16:08

Hans Joergensen wrote:

> Den slags er heller ikke ret nemt :) jeg brugte på et tidspunkt en
> hel dag på at skyde pipper, og fik ikke et eneste brugbart billed i
> kassen

Ja... det er jo amatørernes luxus, at de kan lade det være op til
tilfældighedder og lidt held, om de får noget brugbart i kassen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-01-05 16:48

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja... det er jo amatørernes luxus, at de kan lade det være op til
>tilfældighedder og lidt held, om de får noget brugbart i kassen...

Bruger mange pro' natur fotografer ikke tit flere dage på, at de vilde dyr
opfører sig som man ønsker, på det rigtige sted, i den rigtige belysning osv.?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-01-05 17:19

Ove Kjeldgaard wrote:

> Bruger mange pro' natur fotografer ikke tit flere dage på, at de vilde dyr
> opfører sig som man ønsker, på det rigtige sted, i den rigtige belysning osv.?

Det er ikke tilfældighedder som afgør om proff. naturfotografer får
taget nogle gode billeder, det er derimod seriøs planlægning
kombineret med viden og erfaring, der under alle forhold sikrer et
optimalt resultat.

En proff. naturfotograf kan li'som amatørfotografen komme ud for et
sjældent motiv, og her vil den proff. fotograf med sikkerhed få det
i kassen, det vil derimod være held som afgør, om amatøren får et
godt billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra :

Dato : 10-01-05 17:02

> Ja... det er jo amatørernes luxus, at de kan lade det være op til
> tilfældighedder og lidt held, om de får noget brugbart i kassen...

Øvelse gør mester
Hilsen henrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-05 09:58

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ja... det er jo amatørernes luxus, at de kan lade det være op til
> tilfældighedder og lidt held, om de får noget brugbart i kassen...

Hm, jeg må da vist have været stiv da jeg skrev det indlæg, jeg
brugte nu max et par timer..

Men det er nu alligevel dejligt at man kan gå omkring og knipse
sådan en søndag formiddag..

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Happydane

Dato : 11-01-05 12:14

> Hm, jeg må da vist have været stiv da jeg skrev det indlæg, jeg
> brugte nu max et par timer..

LOL

Fra : Casper

Dato : 11-01-05 14:46

On 11 Jan 2005 08:58:29 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Hm, jeg må da vist have været stiv da jeg skrev det indlæg, jeg
>brugte nu max et par timer..

Brugte du Max et par timer?? Så er det da underligt at der ikke blev
nogle gode billeder ud af det, han er da ellers dygtig til
fuglebilleder??

Casper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-01-05 18:32

In article <crtlht$5j7$1@news.net.uni-c.dk>, Happydane wrote:
> Jeg smider lige et foto i dk.binaer

Har set på den. De blå/røde kanter man ofte får ved høj kontrast er
et resultat af billigt glas. Du skal have fat i dyrere objektiver,
eksempelvis Sigma's EX serie.

Hvorfor billedet ikke er skarpt ved jeg ikke. Det er lidt mørkt
og der er noget støj på det, så måske har der været i underkanten
med lys.

Hvordan har din fokus været ? Kørte du med kontinuert fokusering ?

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-01-05 12:40

"Happydane" <harregaardREMOVE@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(en
> lidenskab) med min 70 - 300 mm (1:4-5.6 G), og trods kameraet meldte ok

Skal lige høre, havde du det samme problemer med uskarpheder, da du tog
billeder med dit Minolta SLRog ellers med samme værdier, altså iso, blænde
og lukke?

Brugte du også autofokus dengang?

Mvh Per

Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 13:01

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billeder med dit Minolta SLRog ellers med samme værdier, altså iso, blænde

Hej Per.

Blænde og lukkerhastighed kan jeg ikke huske, men jeg bruge primært 400 ISO
film den gang.
Det siger selvfølgelig noget om højere lukkerhastigheder.
Mere kan jeg ikke huske.

Og nej, jeg oplevede ikke det samme, når jeg kigger på mine gamler dias fra
den gang, er de alle (næsten) skarpe, og ja, jeg benyttede mig meget af AF.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 13:45

> [...]
fra
> den gang, er de alle (næsten) skarpe, og ja, jeg benyttede mig meget af

Det er godt nok synd, at billedet ikke er skarpt. Det er ellers godt fanget.
Når jeg kikker på dit billede, er der to ting, der falder mig ind.
Det er ikke rystet, men helt klart ude af focus, og der er meget kraftig CA
omkring vingerne, sikkert med lidt bevægelsesuskarphed.

Din optik er den billigste telezoom fra Nikon og skal nok blændes noget ned
for at undgå CA og få bedste skarphed.
Men problemet er nok AF hastigheden på optikken og at du ikke bruger AF-C.
Den bevæger sig jo!

Men prøv først nogle testskud (mod lys baggrund), så du ved hvad optikken
kan, og hvor meget den skal blændes ned.

Det sidste er at der har været bagfocus på nogle D70'ere. Min måtte til
justering, da det gik helt galt med macro og tele. (5cm ved 1 m)
Så test lige for det.
Gert

Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 13:56

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det sidste er at der har været bagfocus på nogle D70'ere. Min måtte til
> justering, da det gik helt galt med macro og tele. (5cm ved 1 m)

Hej Gert.

2 ting, hvad er CA og er det den "blå" kant rundt om falken, vi taler om?
Hvad er bagfocus og hvordan tester jeg den?

Martin

P.S. Bær over med mig, hvis det viser sig at mine spørgsmål er elementær
fotoviden...

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 14:11

> 2 ting, hvad er CA og er det den "blå" kant rundt om falken, vi taler om?
Ja. Farvefejl i objektivet, der viser sig ved store kontrastspring. Normalt
værst ved fult åbning og på billigere objektiver.
> Hvad er bagfocus og hvordan tester jeg den?
Jeg selv tegnede en sort streg på et stykke pap, og tapede en lineal under.
Tog så et billede i 45 grader, hvor jeg stillede skarpt på stregen.
Så er det let at se om AF virker. Brug telen på tætteste afstand fuldt åben
for minimum dybdeskarphed.

Gert

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 10-01-05 19:52

Gert Nielsen wrote:
> [...]
> Tog så et billede i 45 grader, hvor jeg stillede skarpt på stregen.
> Så er det let at se om AF virker. Brug telen på tætteste afstand fuldt åben

Der findes et gratis autofocus test skema på denne adresse:
http://md.co.za/d70/chart.html

/Mogens

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 10-01-05 19:53

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 10-01-05 14:03

Happydane wrote:
> [...]
> fotobøger og manualer der fulgte med gaven, men det har vel ikke noget at

Jeg har også dette objektiv -- og der er ikke særlig godt (men meget
billigt). Mine erfaringer med det er at det ikke er godt i objektivets
'randområder'. Dvs. billeder kun bliver acceptable ved blændetal 7,1 til
20. Og i brændvidderne mellem ca. 80mm til ca. 250mm. 300 mm er håbløst.
Billederne bliver uldne.

Og det betyder at objektivet kræver en hel del lys hvis man skal tage
pipfugle i flugt.

Derudover er objektivet heller ikke verdens hurtigste til autofokus. Da
jeg skulle tage et par fugle i flugt, måtte jeg manuelt stille skarpt og
vente på at en fugl dukkede op i denne afstand.

--Martin

Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 14:10

"Martin Agersted Jarl" <martin@sletmigjarl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg skulle tage et par fugle i flugt, måtte jeg manuelt stille skarpt og
> vente på at en fugl dukkede op i denne afstand.

Hej.

Nu er det fugle jeg vil fotografere, og hvis det objektiv ikke er godt, hvad
skal jeg så have kløerne i?

Var nu godt klar over det ikke var fandens hurtig i autofocus, det lærer man
lynhurtigt med det på huset.
Nå, det kan godt være Mutter herhjemme bliver knotten, både over hun har
købt noget bras, samt jeg skal bruge flere penge på objektiver... Blomster
kan vel gøre det!

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 10-01-05 14:36

Happydane wrote:
> [...]
> købt noget bras, samt jeg skal bruge flere penge på objektiver... Blomster

Den kan vel bruges. Jeg har set vellykkede eksempler med netop dette
objektiv.

Men ellers anbefaler mange AF-S VR 200-400 mm f/4G. Men jeg tror det
kræver mange blomster og mange opvaske.

--Martin

Fra : Happydane

Dato : 10-01-05 16:41

> [...]
> objektiv.
>
> Men ellers anbefaler mange AF-S VR 200-400 mm f/4G. Men jeg tror det

Hej Martin.

Det er en lækker tele, men til 60.000,-... ikke nok med at jeg skal købe en
halv blomsterforretning, så skal jeg også selv overtales, før jeg smider 60
K efter en Tele.

Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-01-05 15:25

> Nu er det fugle jeg vil fotografere, og hvis det objektiv ikke er godt,
hvad
> skal jeg så have kløerne i?

Jeg vil anbefale dig at lære både dit kamera og objektivets begrænsninger at
kende før du går ud og køber nyt. Måske er det konsekvenser alligevel, men
før du har lært at følge fuglen med AF-C (hedder det vel i Niko
terminologi), altså kontinuerlig autofokus, som følger fuglen og kan
beregne, hvor den vil være hvis den følge en lineær flugt. Desuden find ud
af, i hvilket zoom områder og blædeområde dit objektiv tegner skarpt.
Billige objektiver skal typisk blændes et par blænder ned til f.eks. f/8.
Burg Tidsstyret og skru op for ISO værdien så dine blændetal bliver omkring
de f/8 og sørg for godt lys Men hellere støj ved høj ISO værdi end
slørede billeder (med mindre det er hvad du er ude efter -- se her
http://www.pbase.com/hkruse/image/32611282). Se nogle eksempler her
http://www.pbase.com/hkruse/hornborga på fugle i flugt i rimeligt lys og
anvendelse af kontinuerlig AF. Optikken er Canons L-serie, så prof. niveau.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-01-05 20:11

> [...]
> fotobøger og manualer der fulgte med gaven, men det har vel ikke noget at

Hej Martin.

Jeg har selv et D70 og den ældre udgave af det objektiv du omtaler.
Autofokus er ganske vist langsom, men det er muligt at fange dem. Skarpheden
er, som nævnt før, hvis du blænder objektivet et enkelt blændetrin ned.
Fugle i flugt er tricky at fange, selv med superobjektiver, det kræver
øvelse og holde den indenfor fokus-feltet, og jeg vil tro det er der man
mister mange billeder. Men det kan lade sig gøre, jeg har selv fange svaler
i flugten med tilsvarende objektiv. Øvelse gør mester og jo mere du prøver,
jo bedre bli'r billederne også med tiden

MVH
Thomas