Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uoriginale objektiver til Nikon D70
Fra : Lars Hjortø

Dato : 06-01-05 20:34

Hej i ærede guru'er...

Jeg er ved at spare sammen til et Nikon D70, og er i den forbindelse ved at
undersøge hvad objektiver koster. Både Nikkor, Sigma og Tamron er med i
overvejelserne. Nu er jeg så imidlertid lidt i tvivl om hvorvidt jeg
"ødelægger" D70'eren ved at montere det med andre objektiver end de
originale. Hvis jeg vælger andet end Nikkor, hvad skal jeg så være opmærksom
på?
Jeg er lige ledes i tvivl om hvor langt op man kan gå i F-værdi. De fleste
der er til at betale ligger på 4.0 - 5.6. Er det ok til alm. brug?
Jeg regner med at købe 3 objektiver (ikke nødvendigvis med det samme) med
brændvidde på ca 18-70, 70-200 og 200-400. Er det fornuftige størrelser?
Pyyyhhhha, det var måske mange spørgsmål, men håber der nogen der vil svare
på dem.

--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-01-05 22:58

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Hilsen Lars Hjortø
>
> Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Jeg tror ikke du skal være bange for at købe uoriginale objektiver til dit
D70, jeg har endnu ikke oplevet problemer med dem jeg har anvendt på mit.
Sammensætningen på de objektiver du tænker på, lyder ganske fornuftig i mine
ører, men det afhænger helt af, hvad kameraet skal bruges til. Husk på, at
der er en crop-faktor på 1,5 på D70'eren.
Med hensyn til blænden på objektiverne, er min erfaring, at lysstærke
objektiver tit er de skarpeste, især hvis du blænder dem lidt ned.

MVH
Thomas

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-01-05 12:54

Hej Thomas

> [...]
> ører, men det afhænger helt af, hvad kameraet skal bruges til. Husk på, at
> der er en crop-faktor på 1,5 på D70'eren.

Ja, det er jeg klar over. Det er selvfølgelig en herlig ting på
tele-objektiverne, men knap så rart på vidvinkel, men det er der jo så ikke
rigtigt noget at gøre ved.
Kameraet skal primært anvendes til naturfotografering, derfor ville jeg
gerne spare lidt på objektiverne med lille brændvidde. Så kan jeg spare
sammen til en fornuftig 400 mm tele (eller måske mere hvis økonomien
tillader det).
Er det en skidt idé at købe en fast tele, altså uden zoom? Eller findes de
kun i meget dyre lysstærke udgaver?

> Med hensyn til blænden på objektiverne, er min erfaring, at lysstærke
> objektiver tit er de skarpeste, især hvis du blænder dem lidt ned.

Ja, men desværre også absolut de dyreste... og jeg kan desværre ikke
skrive Bill Gates på mit visitkort....

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-01-05 17:49

> [...]
> tillader det).
> Er det en skidt idé at købe en fast tele, altså uden zoom? Eller findes de

Jeg ville selv foretrække en fast tele, jeg er selv igang med at handle
forskellige ting ind og jeg køber kun faste brændvidder. Jeg synes man
undgår mange ulemperne som ses ved zoom, såsom chromatiske aborationer og
lignende. Men det er en fuldstændig subjektiv vurdering.

MVH
Thomas

Fra : nyrup

Dato : 06-01-05 23:05

Jeg synes det er rigtigt fornuftigt at vælge zoom som ikke dækker et for
stort område. Det er glimrende med den opdeling du har valgt. Problemet er
fortegning og vignetering og mangel på skarphed hvis en zoom skal dække et
stort område. Samtidigt bliver den let for klodset.
Du vil muligvis komme til at savne en mere lysstærk optik, men det afhænger
meget af hvad og hvor og hvordan du vil fotografere. Mirakkelkuren er ofte
stativ. Så kan du blænde ned og få det maksimale ud af de objektiver du har
(køber). Men problemet er at vi er mange der ved det med stativet og
alligevel ikke tager os sammen til at bruge det...
Måske finder du ud af at du senere vil købe en lysstærkt og skarpttegnende
og billigt 50mm... og måske en lysstærk vidvinkel...
God fornøjelse.

Jeg tvivler på at du kan beskadige din D70 med uoriginale objektiver. Så
længe de er med Nikon F-bajonet og ikke er et eller andet "mystisk"
specialobjektiv, så går det godt. Men jeg ved at der findes nogle gamle
Nikkro objektiver som muligtvis kan beskadige den, hvis de f.eks. rager for
langt ind i huset. Jeg er f.eks. ikke helt klar over hvordan det var med de
APS SLR kameraer de lavede; var det ikke Pronea de hed? Jeg mener de er
betegnet som Nikkor X eller noget i den stil i brugsanvisningen og de kan
ikke bruges!
- Et kuriosum. Da man opfandt APS tænkte jeg: hvad skal det nu gøre godt
for... Det går garanteret som alle de andre flop man har lavet, f.eks.
Kodaks Disc-kamera og lignende...
Det glæder mig oprigtigt at det aldrig slog an. Men var ude igen før det var
inde...

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-01-05 13:00

> [...]
> Måske finder du ud af at du senere vil købe en lysstærkt og skarpttegnende
> og billigt 50mm... og måske en lysstærk vidvinkel...

Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at købe et par rimeligt billige
objektiver der kan dække hele området og så senere købe de objektiver jeg så
kommer til at mangle i en bedre kvalitet.

> Jeg tvivler på at du kan beskadige din D70 med uoriginale objektiver. Så

Jeg mente nu heller ikke ødelægge det fysisk, men sætte kvaliteten over styr
ved at bruge et "dårligt og middelmådigt" objektiv.

> [...]
> de
> APS SLR kameraer de lavede; var det ikke Pronea de hed? Jeg mener de er

Hmmm... Hvad er det nu lige et APS kamera er?

> betegnet som Nikkor X eller noget i den stil i brugsanvisningen og de kan
> ikke bruges!

Tak, det skal jeg da lige huske.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 23:38

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> "ødelægger" D70'eren ved at montere det med andre objektiver end de
> originale. Hvis jeg vælger andet end Nikkor, hvad skal jeg så være

Det kan du roligt gøre, jeg har selv to nikkor objektiver og 4-5 Sigma
objektiver. Jeg har været glad for Sigma på grund af den lave pris kontra
den gode kvalitet man får. Det eneste du skal være opmærksom på er at alle
brændvidder bliver ganget op med 1,5 da censoren er 27 mm i stedet for 35
mm. Eks. så 24-70 bliver 36-105.

> [...]
> brændvidde på ca 18-70, 70-200 og 200-400. Er det fornuftige størrelser?
> Pyyyhhhha, det var måske mange spørgsmål, men håber der nogen der vil

Egentlig ja, men som du bliver bekendt med alle glæderne ved et DSLR, blandt
andet det at tage uden billeder indendørs og få gode billeder ud af det så
kommer du hurtigt til at savne de store blænder.

Hvad med en Sigma 24-70 f/2.8 (til indendørs uden blitz og for den sags
skyld også med blitz og en Sigma 50-500 en såkaldt bigma, så får du et
fremragende objektiv og så har du et zoom område du virkelig bliver glad
for. Og så købe en Nikkor 50mm f/1.8 til portrætter og "produkt" billeder.
så er der godt og vel for 10.000,- objektiver og det bliver du i sidste ende
glad for.

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-01-05 00:21

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

> ...Det eneste du skal være opmærksom på er at alle
> brændvidder bliver ganget op med 1,5 da censoren er 27 mm i stedet for 35
> mm. Eks. så 24-70 bliver 36-105.

Nej og atter nej. Brændvidden ondrer sig IKKE. Det er en fysisk egenskab ved
objektivet. Man får bare et mindre udsnit af billedet, end man ville gøre
med et kamera med film.

> Egentlig ja, men som du bliver bekendt med alle glæderne ved et DSLR,
> blandt
> andet det at tage uden billeder indendørs og få gode billeder ud af det.

Den forstår jeg helt enkelt ikke. "tage uden billeder indendørs og få gode
billeder ud af det". Den må du lige nærforklare.

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-01-05 08:21

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message
> [...]
ved
> objektivet. Man får bare et mindre udsnit af billedet, end man ville gøre

Ja men for at forklare det så let som muligt, jeg er skam godt klar over at
brændvidden er den samme. Men i det der sker et crop så kan man jo godt sige
at man laver en opgange af brændvidde.

uden blitz indendørs

Mvh
Simon

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-01-05 13:12

> [...]
> andet det at tage uden billeder indendørs og få gode billeder ud af det så
> kommer du hurtigt til at savne de store blænder.

Jeg regner med at mit kamera fortrinsvist vil blive brugt udendørs i solskin
(naturfotografering), så det med at tage indendørs billeder ligger ikke lige
nr 1 på prioriteringslisten.

> [...]
> så er der godt og vel for 10.000,- objektiver og det bliver du i sidste

Problemet er bare at jeg absolut ikke har 10.000,- til at købe objektiver
for, men der er selvfølgelig lotto-trækning hver onsdag og lørdag, så hvem
ved...