Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Find en fejl.
Fra : Erik W.

Dato : 04-01-05 12:35

Jeg har sakset dette stykke tekst fra Popular Photos hjemmeside, prøv at
finde en alvorlig fejl i teksten:

http://www.popularphotography.com/article.asp?section_id=2&article_id=1140

"Yes, the image bounced around. Then we threw on the Maxxum 7D's Anti-Shake
switch and pressed the shutter release. The image shake from the 500mm lens
(750mm with the 1.5X 35mm lens factor) visibly quieted. At the same time, an
increasing series of bright green LEDs at the left of the finder screen
indicated how much Anti-Shake correction was being applied-a very neat
feature."

Og hvad er så fejlen. Jo rigtigt gættet! På en Maxxum 7D kan man ikke se
rystelser dæmpes i søgeren som man kan med Canons, Nikons og Sigmas
systemer. Det skyldes at Minoltas system arbejder med chippen, og ikke med
optikken som de andre systemer gør. Det er jo også blandt andet derfor at
Minolta har en AS indikator i søgeren.

Enten betyder det at jounalisten har et usædvanligt dårligt syn, eller også
betyder det at artiklen er det rene opspind, skrevet uden at have haft
kameraet i hænderne.

Jeg abonnerer på Popular Photo og er ellers glad for bladet. Men det ertræls
med den slags fejl, for det gør at man kommer til at tage anmeldelser i
bladet med en større mængde salt end man ellers ville.

Mvh Erik.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-01-05 13:29

Erik W. <erik.w@surfmail.dk> wrote:
> Jeg abonnerer p? Popular Photo og er ellers glad for bladet. Men det ertr?ls
> med den slags fejl, for det g?r at man kommer til at tage anmeldelser i
> bladet med en st?rre m?ngde salt end man ellers ville.

Absolut. Ikke just betryggende. Men heldigvis behøver man ikke kunne se
det; AS virker godt alligevel ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-01-05 17:53

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Absolut. Ikke just betryggende. Men heldigvis behøver man ikke kunne se
> det; AS virker godt alligevel ;)

Det er vel ligegyldigt om AS virker på det pågældende kamera eller ej. Hvis
journalisten finder på kan man jo ikke bruge regne med noget som helst i
anmeldelsen eller for den sags skyld i bladet.

Mvh
Peter som ikke skal kunne sige om han finder på da jeg ikke ved om Erik
eller journalisten har ret.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-01-05 18:02

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med den slags fejl, for det gør at man kommer til at tage anmeldelser i
> bladet med en større mængde salt end man ellers ville.

Jeg ved ikke om de dioder findes, men i følge denne side:
http://www.central-camera.com/Digital/minolta-slr/maxxum7d-spx.htm
findes noget indikator i viewfinder. Jeg kan nu heller ikke se hvorfor det
ikke skulle kunne være der bare fordi AS er på chippen i stedet for på
objektivet.
Det ser for mig ud som om du har taget fejl og journalisten fra Popular
Photo højst sandsynligt har prøvet kameraet.

Mvh
Peter

P.S. Undskyld for mailen jeg fik sendt direkte til dig Erik.

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-01-05 18:07

Peter Anskjær wrote:
> [...]
> Det ser for mig ud som om du har taget fejl og journalisten fra
> Popular Photo højst sandsynligt har prøvet kameraet.

Maxxum'en har optisk søger - derfor ses effekten af AS ikke.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-01-05 18:10

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Maxxum'en har optisk søger - derfor ses effekten af AS ikke.

Mit gamle SLR med optisk søger kunne altså godt vise digitalt i søgeren,
f.eks lukketid og andet, så hvorfor skulle der ikke kunne laves en række
dioder eller lign. ude i siden, altså ved siden af glasset?
Sakset fra linket:
CCD-Shift Anti-shake system with LED indicator in viewfinder
Anti-shake effect: Equivalent to 2 ¨C 3 steps in shutter speed (Actual
effect varies depending on shooting conditions and the lens used.)

Mvh

Peter

Fra : HKJ

Dato : 04-01-05 18:21

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote in message
> [...]
> Anti-shake effect: Equivalent to 2 ¨C 3 steps in shutter speed (Actual
> effect varies depending on shooting conditions and the lens used.)

Og hvad med følgende bemærkning:

"The image shake from the 500mm lens (750mm with the 1.5X 35mm lens factor)
visibly quieted"

Det er godt klaret at dæmpe det, ved at ryste med en sensor, som ikke har
noget med billedet at gøre, men måske er sensoren så tung at den kan
modvirke kamera'ets rystelser.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-05 18:22

In article <creikl$1ugr$1@news.cybercity.dk>, Peter Anskjær wrote:
> [...]
> Anti-shake effect: Equivalent to 2 ¨C 3 steps in shutter speed (Actual
> effect varies depending on shooting conditions and the lens used.)

Det er ikke LED'erne der er problemet. Problemet er, at han siger
han kan se hvor meget mindre billedet ryster når AS slås til. Men
det er altså umuligt, da billedet til søgeren er det billede der
reflekteres af spejlet, og ikke det stabiliserede billede fra
sensoren.

Med Canon og IS, så er billedstabiliseringen i optikken, altså
foran spejlet, og derfor kan man her se effekten i søgeren.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-01-05 18:29

meddelelse news:slrnctlk6f.s7.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
>
> Med Canon og IS, så er billedstabiliseringen i optikken, altså
> foran spejlet, og derfor kan man her se effekten i søgeren.

Ahh, ok, så er jeg med på hvad problemet er. Jeg opfattede problemet lidt
anderledes som i nok har forstået.
Jeg undskylder.

Mvh
Peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-01-05 18:17

Peter Anskjær wrote:
> [...]
> Anti-shake effect: Equivalent to 2 ¨C 3 steps in shutter speed (Actual
> effect varies depending on shooting conditions and the lens used.)

Jamen, der ER dioder ude i siden - ved siden af glasset - men det er stadig
en optisk søger, og når det er CCD'en der sørger for billedstabiliseringen,
kræver det ikke meget at regne ud at det ikke kan ses gennem søgeren. :)
Hvis du forestiller dig, at dit gamle SLR havde billedstabilisering ved at
filmen flyttede sig, tror du så du kunne se effekten gennem søgeren? :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders Lund

Dato : 04-01-05 18:59

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Maxxum'en har optisk søger - derfor ses effekten af AS ikke.

I artiklen står der:
>"and pressed the shutter release"

Betyder det ikke bare at han taget et billede og kikker på det?
Der står jo ikke, at det er i søgeren at han ser effekten!

Mvh
Anders Lund

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-01-05 20:07

Anders Lund wrote:
> [...]
> Betyder det ikke bare at han taget et billede og kikker på det?
> Der står jo ikke, at det er i søgeren at han ser effekten!

Det ser ikke sådan ud - læs grundigt: "The image shake from the 500mm lens
[...]
feature." - "at the same time" er ret vigtigt hér. :)

Jeg tror blot skribenten har oplevet en placeboeffekt. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Erik W.

Dato : 04-01-05 21:09

> Jeg tror blot skribenten har oplevet en placeboeffekt. :)

Ved nærmere eftertanke tror jeg også det er det der er sket. Journalisten
har tilsyneladende tidligere anmeldt Minoltas store EVF model. Der er der
elektronisk søger som får sit billede fra chippen og der kan man
selvfølgelig se effekten. Måske har journalisten taget som en selvfølge at
det også var sådan på SLR modellen og derefter troet at han så det der også.
Men derfor er det jo lidt pinligt alligevel når han skriver "visibly
quieted".
Eller også har han blandet sine oplevelser fra EVF modellerne sammen med SLR
modellen.
Jeg tror ikke længere at historien er det pure opspind, for så ville han vel
have fundet på et part mere spændende objektiver

Mvh Erik