SyQuest 270 MB drev vil ikke mounte
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-05-01 07:53

Hej

Jeg har et SyQuest 270 MB eksternt drev, som ikke vil mounte på en
9600/200. Jeg kan heller se drevet med hverken:

Silverlining 2.2.1 eller 5.8.2 samt SCSIProbe 4.3

Der sidder en disk i drevet, som jeg heller ikke kan få ud. Lampen lyser
orange (aktiv), men den har også været grøn (ikke aktiv og burde kunne
tages ud).

Normalt kan man jo trykke på knappen på drevet og så spinner den ned og
kan tages ud, men det virker som om at den er i koma. (Måske fordi
9600/200 ikke kan se den ?)

ID'en står på 2 og jeg har checket om CD-ROM drevet står på ID 3 i
Mac'en.

Der står ikke noget firmanavn på drevet, så hvordan finder jeg ud af
hvilket type drev det er, bortset fra at det bruger 270 MB SyQuest 3.5"
diske ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-01 14:05

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har et SyQuest 270 MB eksternt drev, som ikke vil mounte på en
> 9600/200. Jeg kan heller se drevet med hverken:
>
> Silverlining 2.2.1 eller 5.8.2 samt SCSIProbe 4.3

Har du husket at terminere den? Hvis det er i d2 design, sidder der ved det
nederste SCSI stik en lille skydeknap til at aktivere terminstoren med.

Er drevet i d2 designet? - så har jeg en universaldriver til alle typer af
d2 diske, som du gerne må få. Det er blot en udvidelse, der skal smides i
udvidelsesmappen, så send en mail off-list, hvis du vil have den tilsendt.

Såvidt jeg husker skal du have fat i Silverlining 2.2.2 for at du kan
mounte et SQ drev med SL. Så prøv at søge den på www.lacie.com, den skulle
stadig være dér. - æh.. Det er ikke nødvendig. Den var lettere at finde end
jeg umiddelbart troede, så her er linket til den specialversion af
SilverLining LiteSQ 2.2.2, som med garanti kan mounte den.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=2384/UpSLSQ222.hqx>

Silverlining Pro kan også mounte den, men den er jo en temmelig dyr
købevare.

> [...]
>
> Normalt kan man jo trykke på knappen på drevet og så spinner den ned og
> kan tages ud, men det virker som om at den er i koma. (Måske fordi

Luk computeren ned og sluk for SyQuest drevet på afbryderen, og hvis det er
en model uden netafbryder, så tag netstikket ud.

Lad computeren være slukket og tænd for SQ drevet. Straks efter trykker du
på eject kanppen, det skulle gerne udløse disken.

Hvis det ikke virker, skulle der meget gerne sidde et lille hul et eller
andet sted ved slidsen, hvor diskene sættes ind, hvor du kan stikke en
udrettet papirklips ind og udløse mekanikken manuelt, ligesom du kan med
diskettedrevet og også med zip og jaz.

> ID'en står på 2 og jeg har checket om CD-ROM drevet står på ID 3 i
> Mac'en.

Ok, så er der ingen ID konflikt.

> Der står ikke noget firmanavn på drevet, så hvordan finder jeg ud af
> hvilket type drev det er, bortset fra at det bruger 270 MB SyQuest 3.5"
> diske ?

Kig under bunden på den. Det er tit, der sidder en lille seddel eller
noget, der er direkte ingraveret i kabinettets bundplade.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-05-01 15:04

> Hej Jesper

Nu har dælme fået den til at virke. Jeg pillede alt af i kæden og fandt
en SCSI afslutnings gizmo frem fra gemmerne og satte ID til 1 og
monterede kun 270 MB drevet.

Disken fik jeg ud med en udrettet clips.

Jeg smider lige et billede af den på mit site om lidt.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-05-01 15:36

In article <1etvb7v.1xe8ljk1kupogkN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg smider lige et billede af den på mit site om lidt.

Vi ved altså godt hvordan en clips ser ud.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-05-01 15:55

> Vi ved altså godt hvordan en clips ser ud.

Jamen det her er en helt speciel clips........ )

--
Cordiali saluti Jesper