Moms og gulpladebiler
Fra : Lars Gosvig

Dato : 23-05-01 07:13

Nu lige med hensyn til biler med afløftet moms, er der ikke specielle regler
for "frikørsel" ?

Både-og!
Hvis en gulpladebil købes i en momsregistreret virksomhed OG momsen afløftes
ved købet, skal der lægges moms på ved salget.

Men: Hvis bilen er mere end 5 regnskabsafslutninger gammel, kan den
"Udtages" til ikke momspligtig anvendelse uden, at der skal betales moms.
Der skal være tale om en reel udtagning til f.eks. indehavers private
anvendelse og altså ikke bare en pro-forma udtagning med henblik på salg
udmiddelbart efter.

Begerebet "frikørsel" kendes ikke på den måde når det gælder
gul-pladebiler.

/Lars

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-05-01 19:07

Lars Gosvig wrote:

> [...]
> Der skal være tale om en reel udtagning til f.eks. indehavers private
> anvendelse og altså ikke bare en pro-forma udtagning med henblik på salg

Det var den jeg mulighed, jeg tænkte på, takker

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 25-07-01 01:05

Bedre sent en aldrig - der gælder vel fortsat regulering for erhvervsgoder -
altså at en bil nedskrives over 5 år, så man efter 1. år ved overførsel til
privat kun skal betale 90% af momsen tilbage - næste år 80 osv.. så man
behøver ikke at vente i 5 år.

Mvh. Jørgen Madsen