Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digi-camera!
Fra : U. Pedersen

Dato : 22-05-01 23:51

Hej.

Jeg er i syv sind om jeg skal vælge
Olympus C-990, HP Photosmart 618 eller Kodak DC4800

HP Photosmart 618, bruger CompactFlash, 2,11 megapixel

Kodak har den største opløsning, CompactFlash 3,3 megapixel

Olympus bruger SmartMedia, (hvad er forskellen på CompactFlash) 2,1
megapixel.

Hvad er Jeres erafring eller hvad ville I vælge ??

På forhånd tak

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 23-05-01 20:19

"U. Pedersen" <dsl23348@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> megapixel.
>
> Hvad er Jeres erafring eller hvad ville I vælge ??

Hej Pedersen

Jeg kigger også på digi-cam i øjeblikket men har ingen erfaring med dem. Til
gengæld læser jeg en hel del af de forskellige tests her på nettet, og
sammenligner ud fra hvad jeg læser.

Olympus 990 har jeg ikke kigget på, men derimod på Oly. 2040, men har
fravalgt Oly. p.g.a SM-kortet (se tidligere tråd).

HP 618 stod øverst på min liste i starten, men nu kigger jeg udelukkende
efter 3MP.

Kodak 4800 står på min liste. Det har fået gode anmeldelser, og så vidt jeg
kan forstå så er amerikanerne helt vilde med det.

Øverst på min liste lige nu står Nikon 880 som er faldet med 400,-. i denne
uge.

Dernæst kommer Canon S-20.

Men beslutningen er ikke taget endnu.

Med venlig hilsen
Niels
=/\ . . /\=

Fra : Lyrik

Dato : 23-05-01 22:15

"U. Pedersen" <dsl23348@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hej.
>
> Jeg er i syv sind om jeg skal vælge
> Olympus C-990, HP Photosmart 618 eller Kodak DC4800
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg har lige selv stået og skulle vælge et kamera i samme prisklasse. Jeg
var også varm på Kodak DC4800, men efter at have læst, at dens automatiske
instillinger ikke fungerede ret godt, fik jeg kolde fødder.
Jeg købte i stedet et Sony Cybershot DSC S50 og det er jeg glad for.
Fordelene er at det indeholder et specielt Lithium Ionbatteri der giver over
2 -en halv times skærmtid!! Selve batteriet er opladt på knap et par timer i
selve kameraet! Det indeholder en computer der giver besked til displayet
om, hvor mange minutter der er tilbage af skærmtid/kameratid.
Det koster også 685 kroner, men det sidder jo i!
Det kan indstilles til spot-måling og blænde- eller lukkerforvalg. Endvidere
er der 2 natindstillinger hvor lysfølsomheden hæves. Nærlinse ned til 3 cm!
Knivskarpt!
Problemet ved de små AA-batterier, er at de brænder ud på et øjeblik. Det
ved jeg fra mit tidligere digicamera.
Endvidere har Sonyen den geniale "Ramstick", som overfører billederne
lynhurtigt og ikke fylder noget. Den er lidt dyrere, men!))
Og så kan selve kameraet holdes på utallige måder idet displayet kan drejes
helt rundt.
Du kan stå og kigge ned i det lige som i et gammeldages Rolleiflex, eller
over hovedet, eller imod digselv.
Indbygget er også muligheden for MPEG film i 5-10 og 15 sekunders klip,med
lyd, der kan sammenklippes i Windows Moviemaker til WMV film .
Det er faktisk temmelig illustrerende at krydre billeder af familiefesten
med et par videoindslag.
Billederne er usædvanlig skarpe, hvis du holder kameraet stille!

Hilsen Jens og god jagt!

Fra : Karsten Olesen

Dato : 24-05-01 08:00

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> med et par videoindslag.
> Billederne er usædvanlig skarpe, hvis du holder kameraet stille!
______________________________________

Jeg synes 6300,- er ret dyrt for et 2.1 megapixel kamera er i den dyre ende.
De 'film' man kan lave er på max 20 sekunder tror jeg, alt afh. af
hukommelse.
Kvaliteten er ikke at råbe hurra for. Vil man overføre video fra festen til
sin PC i illustrationsøjemed, jamen så kunne man købe et tv-kort som
kan optage fra ens normale videobånd...chancen for at nogle har et
Video8 kamera med til festen er nok større end et digitalcamera...men
OK, ideen er da meget sjov.
STAMINA(R) teknikken med de MEGET små batterier med den
MEGET lange brugstid er genial...har selv oplevet det i et D8-camera,
og det er utrolig så meget strøm der kan være på et lille batteri, som er på
størrelse med en tordensskjolds-tændstiksæske..
MEMORY-STICK(R) kunne være smart, dog er det KUN
SONY som bruger det..Smart-media/Compact-Flash kort
er standarderne idag, må man sige.og væsentlig billigere...
Kan ivørigt bruges uden PC i visse HP-printere...

Kan man undvære alle de 'gimmicks' som video, memorystick o.a.,
så kan man få camera'er til den pris med højere opløsning, som
må siges at være en vigtig detalje i 6000'-klassen.

Blot min mening..

MVH
(Olympus Camedia C-830L ejer med 1.3 MegaPixels. Kr. 3495,-...
for 1.5 år siden..idag er det storebror C-860L til 2495 som kan dække
de flestes behov, vil jeg tro).

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-01 11:45

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message
> Kan man undvære alle de 'gimmicks' som video, memorystick o.a.,
> så kan man få camera'er til den pris med højere opløsning, som
> må siges at være en vigtig detalje i 6000'-klassen.
>
> Blot min mening..
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
OK! Et billede taler mere end tusinde ord. Jeg lægger et par billeder ud på
Under overskriften Sony Cybershot DSC S50 billeder.

Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-05-01 12:08

On Thu, 24 May 2001 12:44:43 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Under overskriften Sony Cybershot DSC S50 billeder.
de ser da fine ud, men hvorfor har du send de samme 4 gange ?

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-01 12:12

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message

> de ser da fine ud, men hvorfor har du send de samme 4 gange ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det koksede lidt for mig. Den nægtede at sende.) Så fjernede jeg
skiftevis nogen af dem, og pludselig var de der alle sammen??!!))
Undskyld!

Jens

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 24-05-01 13:12

> De 'film' man kan lave er på max 20 sekunder tror jeg, alt afh. af
> hukommelse.

Jeg mener at man istedet for at slippe udløseren når man begynder at optage
kan man holde den nede og optage video i mange minutter indtil Memorysticket
løber ud. Det gælder også for Sonys Mavica'er. Her kan man optage i et minut
hvis man holder udløseren nede og ikke 5-10-15 sekunder som ellers er
valgmuligheden.

MVH
Kasper

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-01 14:24

"Kasper Simonsen" <cft1788@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
minut
> hvis man holder udløseren nede og ikke 5-10-15 sekunder som ellers er
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du kan ikke med Sony DSC S50 lave scener af længere varighed end 15
sekunder, hvis du holder knappen nede stopper den og optager efter 15
sekunder. Men du kan sammenklippe en film med den gratis Windows Movie Maker
som kan downloades fra Microsoft.

På efterfølgeren til dette kamera,DSC P50, som har samme udformning som DSC
P1, har man sparet det dyre Lithium-Ionbatteri til fordel for to små AA
batterier, til gengæld kan film spilles i hele stikkens længde. Men uden
lyd! Jeg ved ikke om en mikrofon kan tilsluttes.15 sekunder med lyd, fylder
i MPEG ca. 1 megabyte. Jeg har en 32 megabyte stik i. Det vil sige 4
minutters uafbrudt filmsekvens.

Men i betragtning af, at mange sammenklippede film, typisk kun har scener
af få sekunders varighed(tænk på en video), så kan man lave hele film, af
timers varighed, på denne måde.
Windows Movie Maker kan umiddelbart bruges. Jeg har klippet film sammen
allerede. Det var let i dette program. Derimod har jeg endnu ikke fundet ud
af at gøre det i det medfølgende MGI Video Wave SE+. Jeg fik klippet det
sammen, men uden lyd?

Sony DSC P50 er lige udkommet og kan beskues på: http://www.cyberphoto.se/
Prisen her ved en praktisk "købekortkurs" på 83 øre for en svensk krone
4974,19 danske kroner, dertil skal man beregne ekstra Memorystik til
billigst ca. 750,-kr for 32 MB, samt eventuel mikrofon. Altså ca. 6000 kr.

mvh
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-05-01 12:03

On Wed, 23 May 2001 00:50:51 +0200, U. Pedersen
> [...]

>Kodak har den største opløsning, CompactFlash 3,3 megapixel
>
>Olympus bruger SmartMedia, (hvad er forskellen på CompactFlash) 2,1

Tak for svarerne, men nu er jeg jo endnu merer på bar bund, for nu er
der kommet endnu et valg, nemlig Olympus 2040, som giver endnu merer
af det jeg kender fra SLR .

Men endnu et spørgsmål ?
Ja jeg kender nok selv svaret da jeg ikke gidder at slæbe rund på en
hel kuffert fyldt med objektiver og div. grej til SLR.

Skaffer man sig af med sit gamle grej eller får det bare lov at samle
støv ?

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-01 12:27

> Tak for svarerne, men nu er jeg jo endnu merer på bar bund, for nu er
> der kommet endnu et valg, nemlig Olympus 2040, som giver endnu merer
> af det jeg kender fra SLR .
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg har sendt endnu et eksempel ind på news:dk.binaer
Under overskriften:
Sony DSC S50 Mpeg.

Hilsen
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-05-01 13:11

On Thu, 24 May 2001 13:26:56 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jeg har sendt endnu et eksempel ind på news:dk.binaer
>Under overskriften:
>Sony DSC S50 Mpeg.
>
>Hilsen
>Jens

ha ha, mon ikke du har en fremtid hos Sony som sælger

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-01 14:31

> ha ha, mon ikke du har en fremtid hos Sony som sælger
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det havde jeg somend ikke noget imod, jeg har det med at blive SÅ
begejstret, når jeg ser noget spændende legetøj.)
Lige i øjeblikket fotograferer jeg på fuld drøn. Nu tager mig og konen lige
en tur på Bakken.(Kom med lidt sol Vorherre) kameraet skal selvfølgelig med.

Fortsat god jagt!

Hilsen
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-05-01 16:23

On Thu, 24 May 2001 15:30:48 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Lige i øjeblikket fotograferer jeg på fuld drøn. Nu tager mig og konen lige
>en tur på Bakken.(Kom med lidt sol Vorherre) kameraet skal selvfølgelig med.
god tur, men solen skinner fint her i det nordjyske

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 00:27

wrote:

> [...]
>en tur på Bakken.(Kom med lidt sol Vorherre) kameraet skal selvfølgelig med.

Ja valget blev et Olympus C-2040 med mindrer dem i Phototeam kan
prakke mig noget andet og bedrer på

Hvordan gik turen i bakken ?

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-01 12:54

> Ja valget blev et Olympus C-2040 med mindrer dem i Phototeam kan
> prakke mig noget andet og bedrer på
>
> Hvordan gik turen i bakken ?

Tillykke med valget! (Husk batteriopladeren)

Med hensyn til Bakketuren(tak for solskin Vorherre) så SE FILMEN! på
Den er dog stærkt komprimeret, kun en tiendedel af normal størrelse.

Hilsen
Jens

Fra : Pia

Dato : 25-05-01 16:25

ja, hvis man ellers kendte en server, der ville servere den... :(

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-01 16:51

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> ja, hvis man ellers kendte en server, der ville servere den... :(
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det er klaret Pia! Newsserver:
test.news.tele.dk

Gruppe:
dk.binaer.film

Fil:
I Gyngen hårdt komprimeret WMV film fra Bakken.

Hilsen
Jens

Fra : Pia

Dato : 25-05-01 17:39

ok, så må jeg bare vente, til den svarer igen :)

:P

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 18:03

On Fri, 25 May 2001 13:53:47 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>
>Med hensyn til Bakketuren(tak for solskin Vorherre) så SE FILMEN! på
>Den er dog stærkt komprimeret, kun en tiendedel af normal størrelse.

ja sådan gik det ikke, nu er vi 2 der har en sony

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-01 20:20

> ja sådan gik det ikke, nu er vi 2 der har en sony
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hallelu-ja! U.P.!

Er det en S50? Efterfølgeren P50 kan ikke lave lyd på filmen! Sony vil
åbenbart ikke konkurrere med sig selv på videoområdet.
Tillykke med den!
Du har fået et apparat der kan lave skarpe billeder.

Hilsen
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 20:44

On Fri, 25 May 2001 21:20:28 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Er det en S50? Efterfølgeren P50 kan ikke lave lyd på filmen! Sony vil
>åbenbart ikke konkurrere med sig selv på videoområdet.
>Tillykke med den!
>Du har fået et apparat der kan lave skarpe billeder.

Hej Jens.

Ja det er S50, og skarpe billeder Ja, du kan se min hund i dk.binaer
Chica.

Men et spørgsmål ?
Er der ikke en TWAIN driveren på cd'en så jeg kan hente billederne ind
i evt. Paintshop eller kan jeg kun overfører billederne ved hjælp af
det nye drev der kommer på pc'en ?

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-01 22:04

> Ja det er S50, og skarpe billeder Ja, du kan se min hund i dk.binaer
> Chica.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Flot billede!
Har du lagt mærke til de informationer som man kan læse i
egenskaber-additional info?
Blændeforvalg 1/60 sekund klokken 15:47:31 med blitz.

> [...]
> det nye drev der kommer på pc'en ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du smider hele mappen med billeder ned på skrivebordet. Så åbner du filerne
fra paint Shop Pro. Åben! og klik dig frem til mappen.

TWAIN (Thing-Without-Any-Interesting-Name) er kun til at kalde en scanner
op med. Her skal du jo ikke kalde noget, du tager bare billederne og flytter
dem ned på drevet. Du skal ikke åbne billederne i selve kameraet, det
fraråder brugsanvisningen.

Hilsen
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 22:25

On Fri, 25 May 2001 23:03:37 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>dem ned på drevet. Du skal ikke åbne billederne i selve kameraet, det
Ja, det har jeg fundet ud af på denne side
http://home13.inet.tele.dk/bjargum/sony.htm

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 22:28

wrote:

>Flot billede!
>Har du lagt mærke til de informationer som man kan læse i
>egenskaber-additional info?
>Blændeforvalg 1/60 sekund klokken 15:47:31 med blitz.
Nej, det havde jeg ikke set, men det er skisme smart

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 18:09

wrote:

>Med hensyn til Bakketuren(tak for solskin Vorherre) så SE FILMEN! på
>Den er dog stærkt komprimeret, kun en tiendedel af normal størrelse.

flot film
Hvordan har du så lavet den ?

Husk næstegang at man skal altid værer på de baggerste sædder i en
luftgynge, så kan man ikke få noget uventet i nakken

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-01 20:36

> flot film
> Hvordan har du så lavet den ?
>
> Husk næstegang at man skal altid værer på de baggerste sædder i en
> luftgynge, så kan man ikke få noget uventet i nakken
OK det skal jeg prøve at huske!

Med hensyn til filmen, så var det pærelet. Jeg sad med kameraet i skødet og
havde drejet skærmen, så jeg kunne se ned, i den.
Så trykkede jeg et antal 15 sekunders sekvenser. Gyngens bevægelser sørgede
for den vilde fokusering.
Dogmefilm! You know!)
Så skal du have fat i Windows Millenium med dens fantastiske
tilbehør....Windows Movie Maker.(Fanfare)
I Movie Maker trækker du mpegsekvenserne ned i bunden hvor du laver
storyboard, med alle de sekvenser du vil have med, efter hinanden.
Pas på, for den har en "option", hvor den deler dine 15 sekunders sekvenser
i stykker med for eksempel 5 sekunder i hver, når du tager filmene ind i
den.
Så kan du gennemspille storyboardet, med alle klippene som et langt stykke.
Derefter markerer du alle stykkerne i Rediger<marker alt>, går ind i filer
og vælger Gem film.
Nu får du forskellige muligheder med forskellige filstørrelser. Der går du
ned i <andet> og vælger den bedste kvalitet som er : Video til bredbånds
NTSC (768 Kbps). Den er meget lig den oprindelige Mpeg (husk at stille
Sonyen til bedste Mpeg kvalitet.)
Jeg lavede versionen som hed: Video til ISDN med én kanal (64 Kbps), for at
den ikke skulle fylde noget på newsgruppen. Originalen i 768Kbps var meget
flottere.
God fornøjelse!

Hilsen Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 20:45

On Fri, 25 May 2001 21:36:25 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>God fornøjelse!
jo tak.

Øh hvormeget ram har du i dit camera ?

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-01 21:43

> jo tak.
>
> Øh hvormeget ram har du i dit camera ?
32 mB som jeg gav 750.- for, ved at "prutte" lidt med Japan Foto.

Jens

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-05-01 17:37

> Men endnu et spørgsmål ?
> Ja jeg kender nok selv svaret da jeg ikke gidder at slæbe rund på en
> hel kuffert fyldt med objektiver og div. grej til SLR.

Hvis de billeder du ønsker at tage, kan klares med et lille kamera, så er
der ingen grund til at slæbe noget større udstyr med.

> Skaffer man sig af med sit gamle grej eller får det bare lov at samle
> støv ?

Jeg ville gemme det i al fald nogle måneder.

> mvh
> U.P.
> Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Herningvej?