Hobby eller Knaus køjevogn
Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 14:34

Hej NG,

Vi overvejer 2 forskellige køje/db. seng vogne.

Hobby 500 KFME
Knaus Südwind 500 FSK

Begge vogne opfylder vores behov for 2 køjer og "fransk" dobbelt seng og
hvis Knaus hentes i Tyskland
ligger priserne meget ens.

Det er min oplevelse at Hobby har en ringere finish/samle kvalitet inde
i vognen, hvor Knaus'en
virker mere "gennemført". Er der nogen der kan informere om Knaus'es
kvalitet på lang sigt. Bliver
lågerne løse, hylder der falder af osv. ?

Min famile er inkarneret Hobby fans og jeg kan godt følge deres
kommentarer at "i en Hobby er alt inkl."
og jeg skal derfor tilkøbe faste tæpper - tv stik i forteltet etc. etc.

Dog virker Knaus stadig som en bedre kvalitet på mig, er der nogen af
jer erfarne campister der kan bekræfte dette ?

Torben R

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 01-02-05 15:52

"Torben R" <ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dog virker Knaus stadig som en bedre kvalitet på mig, er der nogen af
> jer erfarne campister der kan bekræfte dette ?

Uha Torben - du er en modig mand. Det er jo stof til en mindre religionskrig
:)

Der var vist noget med, at der var en årgang eller to, hvor der var mange
campister, der blev irriterede på Hobby, fordi der var låder der faldt af,
skuffegrb, der knækkede o.s.v. Men så vidt jeg ved, er det et helt overstået
stadie.

Og kvaliteten generelt, synes jeg bestemt ikke er dårligere end hos
Knaus -men det er jo som man vælger at se tingene.

Vi købte vores første Hobby-vogn for ca. 1 år siden - og det er vi voldsomt
tilfredse med. Der har ikke været én eneste ting at klage på. Alt fungerer,
og alt hænger fast. Og finish og kvalitet har vi intet at udsætte på.

Inden vi købte, tror jeg vi så på alle vognmærker - det er vores 4 vogn. Og
jo - Knaus er bestemt en god vogn, som vi godt kunne være faldet for.

Men vi faldt for "alt inkl." og til en samlet lavere pris hos Hobby. Og det
fortryder vi kke.

/Flemming U

Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 16:20

Flemming Udbjørg wrote:

> Uha Torben - du er en modig mand. Det er jo stof til en mindre religionskrig
> :)

Det var bestemt ikke meningen, de 2 mærker ligger jo nogenlunde ens
prismæssigt.

> [...]
>
> Og kvaliteten generelt, synes jeg bestemt ikke er dårligere end hos
> Knaus -men det er jo som man vælger at se tingene.

Hej Flemming - tak for dine kommentarer.

Jeg er især irriteret over de små plastik "låse stifter" til skuffer og
låger i Hobby'en.
Vi har lånt en 2 år gammel Hobby og har præsteret at knække mindst een
stift på hver tur
vi har haft. Når man trækker køkken skuffen ud, virker det som om at
fronten sidder løs
og vil falde af hvert øjeblik. Foldedøren skraber imod osv. osv. Det
virker på mig som om de
har forbasket travlt hos Hobby og springer over hvor gærdet er lavest.

Hmm, der er bestemt også mange rigtige dejlige detaljer - fx. alle skabe
har låger - også
ved håndvasken udenfor toilettet. Mange andre vogne har åbne hylder så
man ikke kan have
noget stående der under kørsel.

En anden rar detalje er bredden på dobbeltsengen , hvor Hobby giver 115
cm. ved fødderne, og faktisk
samtlige andre vogne i 230 cm. bredden kun giver 95-100 cm. Selv en
Bürstner 540TK som er en væsentlig
større vogn har kun 95 cm. bredde ved fødderne.

Et minus ved Hobbyen er længden på deres køjer - 188 cm. Hvornår dælen
lærer de forskellige producenter
at sløjfe det lille skab i enden og lave køjer i fuld bredde ? Jeg har
kun set TEC Travel King og Hymer Living
der har denne mulighed. Men så mangler der noget andet i disse mærker
------- det er sgu ikke nemt.

> [...]
>
> Inden vi købte, tror jeg vi så på alle vognmærker - det er vores 4 vogn. Og
> jo - Knaus er bestemt en god vogn, som vi godt kunne være faldet for.

Den Knaus vi kigger på er jo 247 cm. i bredden så her får vi køjer der
er 205 cm. lange samt 77 cm. i dybden.
Hobby's modstykke er 560KMFE som bliver for tung til vores bil.

> Men vi faldt for "alt inkl." og til en samlet lavere pris hos Hobby. Og det
> fortryder vi kke.

Du har ret - min formodning siger at Knaus'en bliver kr. 5-10.000 dyrere
end Hobby'en når alt er indregnet, så
det er vel en smagssag (om herligheds værdi).

Det kunne være rart om andre i gruppen har erfaringer med de nye Knaus
Südwind modeller (2005) som de vil øse af ?

Igen tak Flemming for dine kommentarer.

--
Torben R

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 01-02-05 16:34

> [...]
> låger i Hobby'en.
> Vi har lånt en 2 år gammel Hobby og har præsteret at knække mindst een

Den med låsetøjet havde vi kam hørt rigtigt meget om, før vi købte - og et
underhodt vi så sælgeren med. Han grinede og sagde, at det problem kendte
han godt, men at han mente det var løst ved, at de nye plastikdimser, var
lidt mere smidige, så de ikke knækkede.

Og så gav han mig en pos med 10 stk. løse dimser, som jeg kunne skifte til,
hvis der skulle ske knæk. Vi har brugt vognen nu i ca. 95 døgn - og der er
ikke knækket noget hos os. Og vi tør godt bruge vognen :)

> Når man trækker køkken skuffen ud, virker det som om at
> fronten sidder løs og vil falde af hvert øjeblik.

Øh.......ret skal være ret. Sådan havde jeg det også. Så den gav jeg en
lille strimmel med en limpistol, og så faldt mine nerver til ro. Men jeg har
nu aldrig hørt om, at den falder af. (Har flere Hobby-fanatikere i kredsen).

> Foldedøren skraber imod osv. osv.

Ikke hos os. Den glider fint og slæber ikke på. Vi har ingen som helst
slidmærker, hverken på gulv, døre, skabslåger el. lign.

> Det virker på mig som om de har forbasket travlt hos Hobby og springer
over hvor gærdet er lavest.

Hm........jeg tror de kom bagud, da de producerede vores vogn, så alt var
ok - og så kan der jo ikke blive så meget tid til, at få jeres vogn i orden,
vel :))

Held og lykke i jagten.

/Flemming U

Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 16:48

Flemming Udbjørg wrote:

> [...]
> hvis der skulle ske knæk. Vi har brugt vognen nu i ca. 95 døgn - og der er
> ikke knækket noget hos os. Og vi tør godt bruge vognen :)

Du har sikkert ret - virker dog stadig lidt "pindebrænde" agtigt.

> [...]
> nu aldrig hørt om, at den falder af. (Har flere Hobby-fanatikere i kredsen).

Har heller ikke hørt om nogle der er faldet af - det er bare følesen.
God ide iøvrigt med limpistolen

> [...]
alt var
> ok - og så kan der jo ikke blive så meget tid til, at få jeres vogn i orden,

Tak for det - du har sikkert ret i at kvaliteten er forbedret - Hobby
har jo haft enorm success
med deres Excelent Easy modeller og kunne sikkert ikke følge med leveringen.

--
Torben R

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-02-05 16:46

Torben R wrote:

> Dog virker Knaus stadig som en bedre kvalitet på mig, er der nogen af
> jer erfarne campister der kan bekræfte dette ?

Hej Torben

Jeg ville nok også vælge Knausen det giver jo også en helt anderledes
rummelig vogn da den er 247 cm bred har selv en Cabby 58f3 som er 250 cm
bred. Vi havde før en Hobby 460ufe som vi var meget uheldige med jeg
havde godtnok lagt mærke til at gulvet gav sig når man gik på men
regnede med at det bare var fordi at understøtningen midt under vognen
sluttede midt under køkkengulvet. Men men men da jeg kom ud for at
aflavere den i bytte viste det sig at indmaden i gulvet var kolapset så
det skulle skæres op og have ny indmad det ville koste mindst 10000 kr.
i arbejdsløn + matrialer men fik dog en aftale om en fast pris på 7000
kr. men det var da godtnok en streg i regningen.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 16:56

Steen Larsen wrote:

> [...]
> i arbejdsløn + matrialer men fik dog en aftale om en fast pris på 7000
> kr. men det var da godtnok en streg i regningen.

Hej Steen,

Tak for dit input. Det er absolut en stor fordel med den ekstra bredde,
så det
er vel heller ikke helt fair at sammenlige de 2 modeller direkte,
Hobby'en kun 230 i bredde.

Surt show med jeres gulv - lyder som en fabrikationsfejl ? Var der ikke
noget at komme efter hos forhandleren
der solgte jer Hobby'en ?

Er der iøvrigt mærkbar forskel på brændstof økonomien ved at gå fra 230
-> 247 i bredde. Egen/tjeneste vægten
er næsten den samme og frontprofilen også.

Kan man sige noget generelt om gensalgs værdi for hhv. Hobby og Knaus ?

Igen tak for input.

--
Torben R

Fra : J S L

Dato : 01-02-05 18:05

Hej Steen & Torben

Jeg ville også vælge en Knaus frem for en Hobby.

Men, men, men..... hvis Torben ikke kører i en bil der er bred nok til en
247/250 cm vogn. Så start med at sortere disse vogne fra.

Når jeg vil vælge en anden vogn frem for Hobby er det udelukkende pga.
Hobby's extreme høje egenvægt og hvad angår "alt incl." så holder den ikke
efter min mening.....

Kører selv med en Hobby.....

JSL

Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 19:58

"J S L" <jaime.s.lauritsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men, men, men..... hvis Torben ikke kører i en bil der er bred nok til en
> 247/250 cm vogn. Så start med at sortere disse vogne fra.

Kan info at jeg kører Mazda6 som er 178 cm. bred, så det går lige med en
247cm. bred cv.

> Når jeg vil vælge en anden vogn frem for Hobby er det udelukkende pga.
> Hobby's extreme høje egenvægt og hvad angår "alt incl." så holder den ikke
> efter min mening.....

Knaus skriver 1250kg tjenestevægt og Hobby'en siger 1244kg, så det er et
fedt.
Hobby'en er jo så egentligt tungere, da den jo ikke er 247 cm i bredden.
Iøvrigt skal
begge mærker vejes op til total 1500kg, ellers er der ikke meget plads til
baggage.

Så det koster jo lige et B/E kørekort også, men det klares for den nette sum
af 3700,00.

> Kører selv med en Hobby.....

Må man spørge hvilken model ?

--
Torben R

Fra : J S L

Dato : 02-02-05 10:13

"Torben R" <torben.r@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 247cm. bred cv.
>
> Så det koster jo lige et B/E kørekort også, men det klares for den nette

Hej T

Det må du da. Kører i en Volvo 245 GLI stc. 92, den er kun 171cm bred. CV er
en Hobby 520TQM 92. med totalvægt på 1200kg.

Det er vores første CV og en vogn vi faldt for med det samme vi så den. Når
vi kikker på de nye vogne fra Hobby idag, syntes jeg den røde tråd er meget
høj egenvægt/totalvægt.

Hvis vi idag skulle købe en ny Hobby med totalvægt på 1200-1300kg, er der
faktisk ingen vogne på samme størrelse. Alle nye vogne er "mindre og mere
kompakte" her ser jeg på det pladsmæssige. Og det tiltaler mig ikke.

Her i Århus området koster et B/E-kort ca. 2500-3000kr.

Mvh
JSL

Fra : Torben R

Dato : 02-02-05 10:54

> [...]
> vi kikker på de nye vogne fra Hobby idag, syntes jeg den røde tråd er meget

Det kan du have ret i. En Hobby 500KFME vejer 1244kg i tjenestevægt og
Knausen er 1250 kgs.
Det var ellers mit indtryk at cv er blevet meget lettere de seneste år,
men det passer vist ikke
når jeg kigger på din vægt.

> Her i Århus området koster et B/E-kort ca. 2500-3000kr.

Jeg bor i Billund, så der er ikke nogen konkurrence - at betale ved kasse 1.

Torben R

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-02-05 18:38

Torben R wrote:

> [...]
> Hobby'en kun 230 i bredde.
>
> Surt show med jeres gulv - lyder som en fabrikationsfejl ? Var der
> ikke noget at komme efter hos forhandleren

Nej desvere.

> Er der iøvrigt mærkbar forskel på brændstof økonomien ved at gå fra
> 230 -> 247 i bredde. Egen/tjeneste vægten
> er næsten den samme og frontprofilen også.

Det tør jeg ikke helt sige for vores er både 20 cm bredere og 450 kg
tungerer.
Men den kører ca. 1 km mindre på en liter så mit bud vil nok ligge på ca
½ km mindre pr. liter.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 19:36

"Steen Larsen" <dsl175340@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej Steen,

Sorry, sådan går det når man er for hurtig på tasterne

Det jeg mente var, om Knaus har en mindre værdi forringelse end Hobby'er når
der skal handles næste gang. Min ide er at Hobby hurtigere
taber værdien end fx. en Knaus ? Det er blot min fornemmelse, jeg har intet
at hænge hatten på i den forbindelse.

--
Torben R

Fra : Roy Øyan

Dato : 01-02-05 22:15

On Tue, 01 Feb 2005 14:33:57 +0100, Torben R
<ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk> wrote:

> [...]
>
>Dog virker Knaus stadig som en bedre kvalitet på mig, er der nogen af
>jer erfarne campister der kan bekræfte dette ?

Heisann

Kan gi litt input på min opplevelse av KMFe 500 da jeg kjøpte en slik
en i juni 04.

Vi brukte vår vogn ca 35 dager i fjor, ca 350 mil kjøring. Det som er
negativt er:
-Låsen på overskapet (dobbelt-døren) på kjøkkenet er litt svakt, døren
spratt opp under kjøring og div. glass etc. falt ut og knustes. Her er
det bare en lås på dobbelt-døren, jeg planlegger å montere en
ekstralås her.
-Den stroppen som skal holde skyvedøren inn til dobbelt-sengen ble
slitt av i festet på døren, ser ut som en for dårlig løsning her.
-Batterilader/strømfordeler er det noget feil med, den lader ikke
batteriet, samt at det sitter litt løst. Men dette er montert i Norge,
og feilen ligger nok hos forhandleren. Dette er allerede avklart som
en garantisak!

Eller må jeg si at vi er svært fornøyd med vognen. Den kjører nydelig,
virker ikke så tung som vekten skulle tilsi! Jeg kjører en Subaru
Forester. Løsingen innvendig passer oss ypperlig, vi har ett barn, men
av og til ett xtrabarn med på tur. Alt ellers fungerer.

Hadde tidligere en 460 T de Lux fra 1978, så varigheten/holdbarheten
på Hobby er jeg ikke i tvil om, og Hobby selger fortsatt stort i her
Norge.

Jeg kjenner ikke Knaus noe spesielt, men vi så på flere merker før vi
kjøpte denne, og prisforskjellen (i Norge) er så stor at jeg at vi
ikke kunne tro at det kun er kvalitetsforskjeller, tror det er mye
markedsgimmic. Tilsvarende modell i Knaus (5 meter, og samme type
innredning) kostet i 2003 ca 35000 mere enn det vi ga for vår Hobby i
2004... Og da har Hobby "alt" inkludert...

--
Roy Øyan

Fra : T. Hartung

Dato : 01-02-05 22:14

"Torben R" <ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk> skrev i en meddelelse

"klip"

> [...]

"klip"

> Dog virker Knaus stadig som en bedre kvalitet på mig, er der nogen af

Ud fra ovenstående har du allerede valgt Knaus-vognen, så hold dig til
den - herved vil du ikke mere tænke på om du valgte rigtig!

Til orientering kører min CV på 11. år uden problemer - alt virker og er
originalt, foruden dæk, bremser og stabilisatorklodser er kun el-pæren i
rundsiddegruppen skiftet samt 2 glimtænder i køkkenarmaturet - og kan
desuden oplyse at den må have ca. 60-70.000 km. og vi har ca. 45-50
overnatninger i den hver år - ja lågerne hænger der endnu )))
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Torben R

Dato : 01-02-05 22:37

T. Hartung wrote:

> Ud fra ovenstående har du allerede valgt Knaus-vognen, så hold dig til
> den - herved vil du ikke mere tænke på om du valgte rigtig!

Der ramte du hovedet på sømmet - på et tidspunkt må man tage en
beslutning, vælge og holde fast.

Det er dog pokkers svært når vi kun har haft vore egne erfaringer fra en
låne Hobby de sidste par år. Derfor søgte jeg lidt info om Knausen og
fra folk der måske kunne bekræfte mig i mit foretrukne valg. Det er jo
rimeligt taknemmeligt at se spritnye vogne i udstillingen, og så høre
fra folk som har vogne med et par år på bagen.

> [...]
> desuden oplyse at den må have ca. 60-70.000 km. og vi har ca. 45-50
> overnatninger i den hver år - ja lågerne hænger der endnu )))

Sorry, den med lågerne var min egen opfindelse, jeg har heller ikke hørt
om nogle vogne hvor lågerne er faldet af ,-) Det er rart at høre du ikke
har haft problemer med din Hobby.

--
Torben R