Der skal også være plads til...
Fra : Henrik Bøgh \(væk hj~

Dato : 13-02-05 21:17

.... lidt ros herinde.

I det aktuelle tilfælde vil jeg gerne fremhæve vognmand Lars Pedersen (eller
mandens chauffør) for at have vist ualmindeligt go' opførsel i traffikken,
ved først at have trukket ud i yderste vognbane og dermed gøre plads til en
personbil der skulle ud på motorvejen fra tilkørselsrampen og kort tid efter
igen at have trukket ud i yderste vognbane, og vise et passende hensyn til
manden fra Falck, der var ved at trække en bil op på sit fejeblad.

--
MVH Boegh

Fra : phk

Dato : 13-02-05 23:21

"Henrik Bøgh (væk hjemmefra)" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i
en meddelelse news:420fb5c7$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]

> igen at have trukket ud i yderste vognbane, og vise et passende hensyn til
> manden fra Falck, der var ved at trække en bil op på sit fejeblad.

Det skal han ikke slippe godt fra! Hvor trak han ud henne - der var vel ikke
overhalingsforbud for lastbiler?

Og hvis der var - må lastbilchaufførerne så trække ud i 2. vognbane for at
give plads til biler på tilkørselsvejen til motorvejen?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 13-02-05 23:41

"phk" skrev

> [...]
> Og hvis der var - må lastbilchaufførerne så trække ud i 2. vognbane for at
> give plads til biler på tilkørselsvejen til motorvejen?

Tja, hvad mon overhaling forbudt betyder?

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-02-05 23:47

alexbo wrote:
> "phk" skrev

> ikke

> Tja, hvad mon overhaling forbudt betyder?

Det er vel en sammenfletning og ikke en overhaling?
(Kan ikke helt tolke hvad alexbo mener med hans indlæg, om han mener at
det er en overhaling, eller at det er sammenfletning, som jeg mener det er)

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-02-05 23:51

Anders Christensen wrote:

> Det er vel en sammenfletning og ikke en overhaling?
> (Kan ikke helt tolke hvad alexbo mener med hans indlæg, om han mener at
> det er en overhaling, eller at det er sammenfletning, som jeg mener det er)

Ifølge færselslovens §18
Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin
hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den
fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare
eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i
tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

Den nævner jo sådan set ikke noget om at man skal skifte bane for at
lette udkørslen, så det må jo næsten betragtes som værende en
overhaling, jeg har bare ikke lige tænkt sådan på det før jeg læste det
med "om nødvendigt ved at nedsætte hastigheden"

--
Mvh Anders Christensen

Fra : alexbo

Dato : 14-02-05 00:29

"Anders Christensen" skrev i

> (Kan ikke helt tolke hvad alexbo mener med hans indlæg, om han mener at
> det er en overhaling, eller at det er sammenfletning, som jeg mener det
er)

Jeg mener at en overhaling betyder at man overhaler en anden bil, altså
kører uden om den, ikke bare at man kører ud i et andet spor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 14-02-05 11:24

alexbo wrote:
> "Anders Christensen" skrev i

> er)
>
> Jeg mener at en overhaling betyder at man overhaler en anden bil, altså
> kører uden om den, ikke bare at man kører ud i et andet spor.

Enig, men sådan som jeg læser lovteksten ser det faktisk ud til at en
lastbil skal bremse ned i stedet for at køre udenom, hvis der er
overhalingsforbud for dem på stedet.
Det er jo ret svært ikke at sige at det er for at komme udenom bilen..

Hvis det var mig der kom i en lastbil, og havde mulighed for at give
plads ved at køre udenom, i stedet for at sætte farten ned, ville jeg
også vælge at køre udenom.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : anders majland

Dato : 14-02-05 17:19

> [...]
> overhalingsforbud for dem på stedet.
> Det er jo ret svært ikke at sige at det er for at komme udenom bilen..

Det skal en personbil i princippet også (uafængigt af overhalingsforbud) -
Til en køreprøve risikerer man at dumpe hvis man laver et vognbaneskift
istedet for et tilpasse hastigheden.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-02-05 00:47

Anders Christensen skrev:

> Det er vel en sammenfletning og ikke en overhaling?
> (Kan ikke helt tolke hvad alexbo mener med hans indlæg, om han mener at
> det er en overhaling, eller at det er sammenfletning, som jeg mener det er)

Skal man tage det helt bogstaveligt er der jo ikke noget til hinder for
at trække ud i 2. spor for at give plads til at andre kan komme ind på
motorvejen. Man må blot ikke overhale.

Trods det at tilkørselsbanerne er lavet så lange som de er, med henblik
på at biler kan nå at komme på de 110/130 km/t der køres ude på
motorvejen, er det utroligt så mange der end ikke kan nå op på 90 km/t.

At lastbiler trækker ud foran personbiler når der på går et eller andet
i nødsporet mener jeg tillader en lidt højere grad af gene for de bagfra
kommende.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 23:58

Henrik Bøgh (væk hjemmefra) skrev:

> [...]
> igen at have trukket ud i yderste vognbane, og vise et passende hensyn til
> manden fra Falck, der var ved at trække en bil op på sit fejeblad.

Det er sådan bilister med overblik kører.

Det med at give plads til folk der befinder sig på vejen i en eller
anden uheldig situation er også en god ting at gøre hvis man er i
personbil.

Desværre er det ikke altid de for lov til af dem der mener de har eneret
på venstresporet.

Desværre observerer jeg alt for ofte at mine kolleger kommer tonsende
med deres 40 tons forbi, under en meter fra en bil der holder i
nødsporet. Uden at tænke på at de bander fjolset, der gør det samme,
langt væk hvis det er dem selv der holder der og er ved at skifte
venstre baghjul.

Det er ikke spor sjovt at stå der med det der rager op når man plukker
jordbær få cm fra den forbipasserende trafik.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 12:07

Det skal der også være plads til.

| Det er sådan bilister med overblik kører.
|
| Det med at give plads til folk der befinder sig på vejen i en eller
| anden uheldig situation er også en god ting at gøre hvis man er i
| personbil.

Enig,enig og enig

Uden at tænke på at de bander fjolset, der gør det samme,
| langt væk hvis det er dem selv der holder der og er ved at skifte
| venstre baghjul.

Så langt tænker folk sjældent, at det fx.kunne være dem selv der fik "plads"
til at rode&regere ved et utidigt stop, el. bliver "sluppet ud" fra
tilkørselsrampen. Men de skal nok hyle op når det ikke sker :(.
BTW. Så koster påkørsel af bilister som står m. nød-standset bil, hvert år
flere liv i DK.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-05 19:09

Finn Guldmann wrote:

> Det er sådan bilister med overblik kører.

Naturligvis - Ja..

> [...]
> personbil.
>
> Desværre er det ikke altid de for lov til af dem der mener de har

For mit eget vedkommende, hvis jeg ser f.eks. at der arbejdes med en
uheldsramt bilist i nødsporet, tænder jeg haveriblinket og trækker minimum
ud til den hvide banemarkeringstribe i midten.

> [...]
> nødsporet. Uden at tænke på at de bander fjolset, der gør det samme,
> langt væk hvis det er dem selv der holder der og er ved at skifte

Det gør langt de fleste da heldigvis Finn, men - der er jo brådne kar i alle
lejre.

> Det er ikke spor sjovt at stå der med det der rager op når man plukker
> jordbær få cm fra den forbipasserende trafik.

Enig - og farligt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-02-05 19:37

Hans L. Jørgensen skrev:
> For mit eget vedkommende, hvis jeg ser f.eks. at der arbejdes med en
> uheldsramt bilist i nødsporet, tænder jeg haveriblinket og trækker minimum
> ud til den hvide banemarkeringstribe i midten.

Medmindre du også sætter farten væsentlig ned tror jeg ikke den med
havariblinket er så god. Mange vil nok opfatte det forkert.

Derimod mener jeg bruge af venstreblink vil være bedre. Også selv om du
kun kommer ud til stregen. Du kunne jo være heldig at den i 2. spor også
havde set hvad der er galt og giver dig pladsen.

> Det gør langt de fleste da heldigvis Finn, men - der er jo brådne kar i alle
> lejre.

Andelen af dem, i mit eget erhverv, der ikke trækker ud er størrere end
jeg bryder mig om.