30 000 Km på et olie skift !!
Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-02-05 18:41

Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt at den skal køre 30 000 Km mellem
hvert olieskift ?!?
Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-05 19:44

Eg Egemarke telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller

Ja...
Hvis motoren er bygget til det, og olien er rigtig, så skulle der ikke være
et problem...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Propellen

Dato : 13-02-05 20:20

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev
<420f9128$0$29280$14726298@news.sunsite.dk> i dk.fritid.bil:

>Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
>Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt at den skal køre 30 000 Km mellem
>hvert olieskift ?!?

Vores lastvogne triller 50.000 mellem olieskift, og de er ikke
ligefrem nye.. 1995 og frem.
Min gamle Escort mk IV 1,6 D triller 20.000 mellem olieskift.

Så 30.000km på en ny bil tror jeg ikke er noget problem.

--
"if you´re a lame brain, then you´re a lame brain. I can't help that"
- Tori Amos

/Prop

Fra : Tue

Dato : 13-02-05 21:09

On Sun, 13 Feb 2005 18:40:50 +0100, Eg Egemarke wrote:

> [...]
> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?

Det er også intervallet på en Golf IV.

--
Tue Jensen

Fra : Tue

Dato : 13-02-05 21:12

On Sun, 13 Feb 2005 21:09:29 +0100, Tue wrote:

> Det er også intervallet på en Golf IV.

Benzin 2.0.

--
Tue Jensen

Fra : Henrik Bøgh \(væk hj~

Dato : 13-02-05 21:19

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
> Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt at den skal køre 30 000 Km
mellem
> hvert olieskift ?!?

Tjaeh - Sharan'en skal have skiftet olie v. de intervaller så jo - måske :)

> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!

Selv min gamle Mazda fra 1989 skulle først have v. 15 kkm.

> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej
?!?

Både olie og motorer er i dag væsentligt bedre end for bare 15 år siden.

--
MVH Boegh

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-05 08:49

Eg Egemarke wrote:
> [...]
> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?

Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.
Sådan en smart er ikke lavet til at kunne køre 300000km så det er vel
ligemeget.
Lastvogne der kører langt imellem skift har dels noget mere olie, dels
olierenseanlæg dvs ikke bare et papirfilter.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 10:24

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
| Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.

Forhindre det er nok ikke den primære opgave, det må være at smørre :). Men
den optager vand,syre,sod&skidt, så smørre, flydeevnen forringes. Det ses
bedst her om vinteren, hvor kulden gør at gl. olie er stift som grød ift. ny
olie, og derfor har svære ved at blive pumpet rundt ved start.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 14-02-05 10:25

Jamen det er osse det jeg tænker (har set eksemplarer i tyskland med 300 000
Km på tælleren dog og den uofficielle rekord er 520 000 km iflg den britiske
side)
Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt
sodet/kondenset til !!
Tror bare jeg holder mig til mine 10 000 Km så er jeg sikker.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 18:31

> [...]
> sodet/kondenset til !!
> Tror bare jeg holder mig til mine 10 000 Km så er jeg sikker.

Motoren er jo heller ikke så stor, så 3 liter er sikker rigeligt.
Hvis du sover bedre om natten - så skift bare ved 10.000.

Men jeg er nu ret overbevist om at den fint kan klare distancen - på den
rigtige olie.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-05 18:52

Eg Egemarke wrote:

> Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt
> sodet/kondenset til !!

Tror næppe der er mange 0/00 vand i 75-85 grader varm olie, så den med
kondens i olien - nope. Kan naturligvis godt være der er kondens i motoren
ved koldstart, men den fordamper lige så hurtigt som motoren er varm,
ellers kan det tydeligt ses på olien, grå og mayonaise agtig.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : anders majland

Dato : 14-02-05 17:23

> Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt
> sodet/kondenset til !!

VW gruppen har også 30000km intervaller på mange af deres motorer - incl den
1,2 liter der ligger i vores fabia. Jeg overvejede også selv at skifte den
halvvejs men har droppet det igen.

Men skifter du selv - så brug alligevel den anbefalede olie ahs til evt.
reklamationer.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 18:27

> Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.

Kondens skulle meget gerne blive udluftet ved længere køreture. Og lur mig
om ikke der er et forbehold for biler med abnormt kørselsmønster = mange
koldstarter og ingen lange ture. Men de når jo så også næppe at køre 30.000
på to år som er levetiden på longlife olierne.

Det er da utroligt så vidende du er på området. :)
Tro du ikke bare det bunder i dine egne fordomme.

Prøv at give mig én grund til at du skulle være mere troværdig på området en
de ingeniører som udvikler olie og motorer.
Ingen af dem vinder vel noget som helst på at postulere at det kan
holde/kører længere end det faktisk kan.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 08:06

Claus Petersen wrote:

> [...]
>
> Prøv at give mig én grund til at du skulle være mere troværdig på området en
> de ingeniører som udvikler olie og motorer.

Jeg skal ikke sælge noget.

> Ingen af dem vinder vel noget som helst på at postulere at det kan
> holde/kører længere end det faktisk kan.

Deres lønposer?

Jeg forstår godt at folk køber 30000km skifteintervallet når de ser hvad service koster på
den folkepotte de lige har blødt 400000kr for. Den olie der skal holde 30.000km koster så
også forholdsvis meget mere at i den sidste ende er det nok det samme - bortset fra at den
dyre olie er noget 2 år gammelt slam.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 09:10

> [...]
service koster på
| den folkepotte de lige har blødt 400000kr for.

Enig, de lange skifteintervaller er bla. dikteret af marketingafd., de ved
godt det "sælger" med lange intervaller. Men det betyder ikke det er et
teknisk "hit" :(. VW har reduceret længde på deres, på US. og CAN. markeder,
fordi de fik nogle sager ang. sammenbrudte motorer på halsen.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 09:42

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> teknisk "hit" :(. VW har reduceret længde på deres, på US. og CAN. markeder,
> fordi de fik nogle sager ang. sammenbrudte motorer på halsen.

Det er netop min pointe.

Det er netop som med gearkasseolien der 'aldrig skal skiftes', dvs i den projicerede
levetid på 99999km/5år.
Desværre er den gennemsnitlige danske bil over 15år og mange 100000km.

Det har aldrig skadet nogen at skifte olien flittigt.

Mvh
Roberto (den der smør' godt kør' godt)

Fra : Soren Pedersen

Dato : 15-02-05 10:47

Eg Egemarke wrote:

> [...]
> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?

Jeg vil mene det komme an på dit kørselsmønster. Ved mange småture, og
ikke så mange km ville jeg skifte en gang om året uanset kilometer. Ved
lange ture og mange kilometre ville jeg holde mig til de 30.000km
skifteinterval - Dog stadigvæk mindst en gang årligt.

Fruens 309'er kører kun 4.000 på et olieskift - Men det skyldes at den
kun kører 4.000 km årligt....

Efter min bedste overbevisning er dem der kører ex. 30.000 km årligt, og
alligevel skifter for hver 10.000 km nogle svin ! ( DEN sætning skal nok
give mig en masse nye venner herinde

Mvh
Søren