Golf på 3 cylindre
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 13-02-05 16:41

Hej

Jeg har en 1999 1,8t (AGU) med knap 135kkm, som meget af tiden kun vil
køre på 3 cylindre.
Den er blevet "fixet" på et uautoriseret værksted et par gange, hvor de
har renset dyserne og skiftet tændrør. Det hjælper kun i en periode, så
går det galt igen.
Det kan godt hænde at den kortvarigt kører på alle cylindre.
Jeg frygter at køre den til det lokale VW da jeg har dårlig erfaring med
dem, samt at jeg nok bliver lettet for 5-10kkr. Så jeg overvejer at se
om den kan slæbe sig til Flensburg.
Men, er der nogle typiske fejl?
Noget man selv kan ordne hvis man allierer sig med en med olie på fingrene?

--
Tonny

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-02-05 17:11

> Men, er der nogle typiske fejl?

Efter sigende dårlige tændspoler.. Der har vist været produktionsfejl på
nogle af dem. Da der er fire af dem såhh.

> Noget man selv kan ordne hvis man allierer sig med en med olie på
fingrene?

Man kan vel efterhånden ikke forvente at SMC har ekspertisen til så
avancerede fejl :-/

En mand som Per Mai i Galten, burde kunne finde en sådan fejl.

MVH
Kent Glerup

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 13-02-05 17:27

Kent Glerup wrote:

> Efter sigende dårlige tændspoler.. Der har vist været produktionsfejl på
> nogle af dem. Da der er fire af dem såhh.

Er det de store flade der sidder under dækslet, fastgjort med 2 store
umbrakoskruer? Eller måske dem der sidder fortil, sådan nogle runde
nogen der går skråt ned?
Har sådan en bil overhovedet tændrør i traditionel forstand?
(Der er dømt newbie-hån:)

> fingrene?
>
> Man kan vel efterhånden ikke forvente at SMC har ekspertisen til så
> avancerede fejl :-/
>
> En mand som Per Mai i Galten, burde kunne finde en sådan fejl.

Ja der er godt nok ikke så langt som til Flensburg fra Vejle.
Er det ham her? http://www.scantune.dk/

Jeg frygter selvfølgelig også at bilen ikke vil fejle når den kommer til
værkstedet.

--
Tonny

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-02-05 18:19

> Er det de store flade der sidder under dækslet, fastgjort med 2 store
> umbrakoskruer?

Jeg har ikke set hvordan de ser ud på en 20V'er, men de er fastgjort med to
skruer, og sidder over tændrørene.

> Eller måske dem der sidder fortil, sådan nogle runde
> nogen der går skråt ned?
> Har sådan en bil overhovedet tændrør i traditionel forstand?
> (Der er dømt newbie-hån:)

Det har den! Det bli'r vist ikke ændret på benzinbiler foreløbig :)

> Ja der er godt nok ikke så langt som til Flensburg fra Vejle.
> Er det ham her? http://www.scantune.dk/

Jeps. Gi' ham et kald, han kender nok de mulige fejl.

> Jeg frygter selvfølgelig også at bilen ikke vil fejle når den kommer til
> værkstedet.

Det er jo så bare Murphys Lov !

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 22:56

Det var 2001 modeller og AGU motoren var ikke omfattet, den har en ældre
type som var mere stabil.

Såhhh :)

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 14-02-05 16:39

> Det var 2001 modeller og AGU motoren var ikke omfattet, den har en ældre
> type som var mere stabil.
>
> Såhhh :)

Hmm.. damn. Troede lige jeg var champ på det område :-/

Godt at få opdateret sin viden!

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 18:16

> Hmm.. damn. Troede lige jeg var champ på det område :-/
>
> Godt at få opdateret sin viden!

Hehe... måtte også lige dobbelt tjekke :)
Havde selv en nedsmeltning på min 2001 Bora.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 22:55

> [...]
> den kan slæbe sig til Flensburg.
> Men, er der nogle typiske fejl?
> Noget man selv kan ordne hvis man allierer sig med en med olie på

Har hørt om problemet før, mener at det er styringsmodulet til tændspolerner
der går til.
Svj husker er der ikke nogen fejlkode i fejllageret når denne fejl optræder.
Har du lokaliseret hvilken cylinder der sætter ud?

Du kan evt. prøve at bytte tændspolen fra en af de cylindre der kører ok og
se om problemet flytter med, så har du fundet en defekt tændspole.
Hvis ikke fejlen flytter sig med ombytning af tændspoler, ja så er det nok
styringsmodulet.

Det burdre være nemt at skifte, evt prøv at låne et fra en "rask" hvis du
kender en med en 1,8T.
Bare lige for at være på den sikre side.

NB! VW havde på et tidspunkt en ombytningskampagne på tændspoler på motorer
med enkelttændspole, men det var vist på 2001 modeller.