momsfri bil
Fra : T.K

Dato : 12-02-05 11:38

Hvad betyder det at købe en momsfri bil? Der står eksempelvis momsfri
varebil på guleplader i nogle annoncer. Kan man være momsregistreret for at
eje en sådan bil?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-05 11:47

T.K telepaterede følgende til sin PC:
> Hvad betyder det at købe en momsfri bil? Der står eksempelvis momsfri
> varebil på guleplader i nogle annoncer.

Det betyder at prisen er inkl. moms. Dvs. prisen er prisen, og der skal ikke
tillægges 25% moms...

> Kan man være momsregistreret
> for at eje en sådan bil?

Ja, men man _skal_ ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 12-02-05 11:49

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder det at købe en momsfri bil? Der står eksempelvis momsfri
> varebil på guleplader i nogle annoncer. Kan man være momsregistreret for
> at
> eje en sådan bil?

Du SKAL være momsregistreret.
Bilen må KUN anvendes erhvervsmæssigt

--
Bo
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-05 11:52

Bo Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:

> Du SKAL være momsregistreret.
> Bilen må KUN anvendes erhvervsmæssigt

Mere forkert kan det vist ikke blive... :-?

Private kan da uden problemer både købe og eje momsfri biler - det er 99 %
af 4x4'ere, som private ejere...
Når momsen er betalt, er det ikke forbudt at køre privat i den...

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 12-02-05 12:02

meddelelse news:420ddfc6$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Du har ret, jeg fik byttet om

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-05 12:12

Bo Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> Du har ret, jeg fik byttet om

Og du har du ret...

Fra : lasse

Dato : 12-02-05 12:02

"Bo Rasmussen" <Bo@FJERNDETTEChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse

> "T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Du SKAL være momsregistreret.
> Bilen må KUN anvendes erhvervsmæssigt
>
> --
> Bo
> www.ChipsAway-Roskilde.dk
>Fuldstændig forkert momsfri betyder der er betalt moms af bilen og derfor
>kan bruges af alle til alt slags kørsel og absolut ikke ikke kræver hverken
>moms regeristrering eller erhvervs mæssig kørsel har selv en momsfri til
>salg så de regler kender jeg dog til

mvh lasse

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 12-02-05 11:57

> [...]
> Hvad betyder det at købe en momsfri bil? Der står eksempelvis momsfri
> varebil på guleplader i nogle annoncer. Kan man være momsregistreret for

Kan se at Morten & jeg fik modsagt hinanden.

Hvis du er momsregistreret kan du købe en varebil uden at skulle betale
moms.
Hvis du som momsregistreret alligevel betaler momsen, må du også anvende
bilen privat
(s'føli mod betaling af passende takst til skattefar)

Bo

Fra : Mogens

Dato : 12-02-05 12:26

> Kan se at Morten & jeg fik modsagt hinanden.

Ja, du var forkert på den!

> Hvis du er momsregistreret kan du købe en varebil uden at skulle betale
> moms.
> Hvis du som momsregistreret alligevel betaler momsen, må du også anvende
> bilen privat

Men er bilen først momsfri, kan ovenstående ikke lade sig gøre
(at uddrage momsen af bilen igen)

Fra : phk

Dato : 12-02-05 13:41

> [...]

> bilen privat
> (s'føli mod betaling af passende takst til skattefar)

Det var kun en halvredning, Bo.

Bedre held næste gang ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-02-05 16:51

"Bo Rasmussen" <Bo@FJERNDETTEChipsAway-Roskilde.dk> skrev :

>Hvis du er momsregistreret kan du købe en varebil uden at skulle betale
>moms.

mjoehh.....

Det er lidt forkert udlagt at sige du ikke skal betale momsen

- du får skam lov at betale hele regningen inclusive de 25% moms, men
kan så trække momsen fra i regnskabet.

(I første omgang, lægges jo hele betalingen)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 12-02-05 17:31

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
>
> Only baby engines need artificial aspiration ;)

Ja, det har du naturligvis ret i
Da jeg købte min kassevogn var fakturadatoen vigtig - 1 dag senere,
og jeg skulle have ventet 1/2 år på at få momsen retur!

Bo

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 12:37

"T.K" skrev

> Hvad betyder det at købe en momsfri bil?

Ja, det er et godt spørgsmål,
sagen er den at der findes ikke momsfri biler, der findes ikke biler der
ikke betales eller er betalt moms af, men udtrykket bliver brugt i flæng.

Men normalt ville det betyde at bilen har kørt i et firma der har fratrukket
momsen, hvis denne bil bliver købt af et andet firma kan de også fratrække
den moms de betaler når de køber bilen.
Så en "momsfri" bil der står til 100.000 koster 125.000 incl. moms som kan
fratrækkes af et firma,
bliver den købt privat kan man selvfølgelig ikke fratrække momsen.

Men der er også nogen der kalder en varevogn der har kørt privat for
"momsfri" ud fra den betragtning at bilen pris er incl. moms.
Sådan en bil er ikke interessant for erhvervsdrivende, for momsen kan ikke
fratrækkes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-02-05 16:09

alexbo wrote:
> [...]
> sagen er den at der findes ikke momsfri biler, der findes ikke biler
> der ikke betales eller er betalt moms af, men udtrykket bliver brugt

Ja

> [...]
> de også fratrække den moms de betaler når de køber bilen.
> Så en "momsfri" bil der står til 100.000 koster 125.000 incl. moms

Hvis du som momsregistreret skal kunne modregne moms på en brugt nykøbt bil,
skal bilen være indkøbt af sælger med moms betalt. Hvis derimod sælger ikke
har været momsregistreret og derfor ikke kan uddrage momsen. kan man heller
ikke som køber senere modregne momsen over for Told & Skat.

> bliver den købt privat kan man selvfølgelig ikke fratrække momsen.

Nej.

> [...]
> "momsfri" ud fra den betragtning at bilen pris er incl. moms.
> Sådan en bil er ikke interessant for erhvervsdrivende, for momsen kan

En momsfri gulpladebil kan også være udtryk for at bilen er fuldt afskrevet
af sælger/firma. Og derfor kan momsen ikke mere beregnes p.g.a. afskrivning.

Bilen kan derfor sælges uden moms, altså herefter "momsfri".

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 16:33

"Hans L. Jørgensen" skrev

> [...]
afskrivning.
> Bilen kan derfor sælges uden moms, altså herefter "momsfri".

Nej, afskrivning har ikke noget med moms at gøre, at firma der har trukket
momsen ud af firmabilen, skal beregne og afregne moms ved salget.

Jeg kan ikke gennemskue om dine ja og nej og øvrige kommentarer betyder du
er enige eller uenig i hvad jeg skriver.

mvh
Alex Christensen