En antanne mere
Fra : phk

Dato : 11-02-05 11:42

Jeg har besluttet mig - og indkøbt et styk tagantenne i et nogenlunde Golf
tagantenne-look.

Antennen skal monteres på min Golf III som supplement til bestående 16V
antenne - som de vist bliver kaldt :)

Spørgsmålet er hvor det er smukkest at anbringe den. Jeg havde egentlig
besluttet mig for at anbringe den forrest på taget, men blev overhalet af en
Passat, som havde en ekstra antenne placeret lige bag den originale "16V
antenne" - så det er jo også en mulighed :)

Forstyrrer de 2 antenner hinanden når de sidder så tæt? Afstanden var ca. 10
cm. For at betjene radioen så godt som muligt er begge antenner FM-antenner,
og den ekstra har så GPS og telefonantenne indbygget foruden.

Altså - forstyrrer de hinanden - og hvor skal den nye antenne sidde for at
klæde bilen bedst?

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-02-05 12:44

> [...]
> og den ekstra har så GPS og telefonantenne indbygget foruden.
>
> Altså - forstyrrer de hinanden - og hvor skal den nye antenne sidde for at

Hej Per

Hvad er årsagen til at du skal have 2 FM-antenner ? (2 tunere i radio,
eller?)

Efter min mening, så skal der slet bores huller til antenner - helst slet
ingen
antenner, men en rude-antenne kan dog gå an

Men jeg tror det vil se mindre pænt ud hvis du har en både forrest og
bagerst
på taget - så hellere begge 2 lige efter hinanden bagerst på taget -
umiddelbart
vil de ikke forstyrre hinanden

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : phk

Dato : 11-02-05 15:13

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er årsagen til at du skal have 2 FM-antenner ? (2 tunere i radio,
> eller?)

2 tunnere i radio, twinceivere, Blaupunkt-opfindelse, se f.eks.
http://www.blaupunkt.de/technology_1.asp

> Efter min mening, så skal der slet bores huller til antenner - helst slet
> ingen
> antenner, men en rude-antenne kan dog gå an

Beslutningen er som skrevet taget, rette antenne er indkøbt (krav var
forstærker i fm-del og gps-del) samt både 900/1800MHz på telefondel.

> [...]
> bagerst
> på taget - så hellere begge 2 lige efter hinanden bagerst på taget -

Har du baggrund til at udtale dig om det - eller kun baggrund for at gætte?
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-05 17:05

phk skrev:

> [...]

> forstærker i fm-del og gps-del) samt både 900/1800MHz på telefondel.
> Har du baggrund til at udtale dig om det - eller kun baggrund for at gætte?

Hvis dit mål er at forbedre modtagelsen vil det bedste sted at anbringe
antennen være midt på taget. Det vil give dig det bedste jordplan.

Jeg ved godt at antennefabrikanter snakker om "indbygget jordplan" men
det vil aldrig kunne blive så godt som et rigtigt.

Så længe du kun skal modtage over antennerne forstyrrer de ikke
hinnanden hvis de sidder tæt.

Skal du derimod også sende på dem kan du godt komme ud for at de
forstyrrer hinnanden. Der kan være mange grunde til at forstyrrelsen
opstår. F.eks. forskellig standbølgeforhold.

Jeg går her ud fra at det er det samme du vil sende på begge antennerne.

Skal du derimod bruge de to antenner til to forskellige mobiltelefoner
skal du have afstand mellem dem. Da de ellers vil forstyrre hinnanden.

Hvis du _alene_ går efter at forbedre modtagelsen på FM kan du opnå en
kraftig forbedring ved at "montere" en dipol-antenne.

Det kan, i al sin enkelthed, foregå ved at du finder det fladeste og
mest vandrette sted på din bil, der er stor nok. Og som ikke er metal.

Hvis det er muligt monterer du en tre meter lang ledning i en cirkel.
Den ene ende af ledningen forbinder du til antennekablets midterleder.
Den anden ende forbindes til skærmdelen af kablet.

Hvis du ikke har plads til at forme cirklen (de færreste biler har det)
kan du forme ledningen til andet end en cirkel. Du skal blot huske at
ledningen skal være ubrudt fra ende til ende og den må ikke krydse.

Jeg brugte det selv engang på taget af en lastbil. Taget var af
glasfiber, men jeg fandt ud af at en taglem i midten af cirklen ødelagde
det hele.

Derfor blev den ført op på den ene side af taglemmen, rundt, og tilbage
i en afstand af ca. 10 cm. Tilbage næsten til udgangspunktet, og så
tilsvarende på den anden side af taglemmen. Så jeg endte op med et, let
bøjet, dobbelt V. Og det fungerede.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : phk

Dato : 11-02-05 17:35

> phk skrev:

> Hvis dit mål er at forbedre modtagelsen vil det bedste sted at anbringe
> antennen være midt på taget. Det vil give dig det bedste jordplan.

Måske ;)

Hvad den ene antenne ikke kan fange, fanger den anden (måske) på FM. Det er
det radioen kan udnytte. Så jeg bliver nok nødt til at montere dem med
afstand.

> Jeg ved godt at antennefabrikanter snakker om "indbygget jordplan" men det
> vil aldrig kunne blive så godt som et rigtigt.

Hvordan er det nu - hvis antennen er anbragt bagerst på bilen modtager den
bedst .... forfra eller bagfra?

> Så længe du kun skal modtage over antennerne forstyrrer de ikke hinnanden
> hvis de sidder tæt.

Det skal jeg. Den ene antenne er kun(s) FM-antenne.

> Hvis du _alene_ går efter at forbedre modtagelsen på FM kan du opnå en
> kraftig forbedring ved at "montere" en dipol-antenne.

Det er kun(s) en lille Golf, ikke en stor laddyt ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-02-05 17:40

> Hvordan er det nu - hvis antennen er anbragt bagerst på bilen modtager den
> bedst .... forfra eller bagfra?

Forfra, den bliver retnings bestemt i den retning hvor du har det bedste
groundplane.

Hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-05 20:18

phk skrev:

> Hvordan er det nu - hvis antennen er anbragt bagerst på bilen modtager den
> bedst .... forfra eller bagfra?

Den modtager bedst i den retning den har mest jordplan.

Det betyder at det bedste sted at montere en almindelig pisk er midt i
taget.

> Det skal jeg. Den ene antenne er kun(s) FM-antenne.

Betyder det at du vil modtage på to antenner og sende (mobil) på en?

Det kan jeg godt få øje på vil give nogle problemer.

> Det er kun(s) en lille Golf, ikke en stor laddyt ;)

Hvis du nu starter foroven på bagruden, og begynder midt i. Og fører
ledningen ude til den ene side ca. 10 cm fra kanten. Er du smart finder
du midten af ledningen (1,5 m) og fæstner den 10 cm under hvor du begynder.

Så fører du blot de "to" ledninger ud til siden, og ned langs med siden,
så du hele tiden holder afstanden til kanten af ruden og afstanden
mellem dem.

Et eller andet sted ned af siden løber du tør for ledning. Der laver du
så blot en pæn runding.

Og så gør du det samme til den anden side.

Vil du så være helt sikker laver du det samme på forruden. Men der skal
du nok bruge noget ganske tynd ledning.

Kobler du så det hele sammen vil du have en dipol der er delvis
retningsbestemt bagud (bagruden) og en der er delvis retningsbestemt
forud (forruden).

Hvor meget de bliver retningsbestemt afhænger af hvor skrå ruderne er.

Fra : phk

Dato : 11-02-05 22:10

> [...]

> (forruden).
>
> Hvor meget de bliver retningsbestemt afhænger af hvor skrå ruderne er.

Du er ude i noget jeg slet ikke vil smykke min bil med :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 11-02-05 13:08

Kan du ikke få en original VW antenne til både GPS telefon og
radiomodtagelse , det mener jeg man kan

Mvh. Kim

Fra : Kim

Dato : 11-02-05 13:58

Har du prøvet at kigge på EBAY der er mange antenner til VW f.eks
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38757&item=4525748462&rd=1

Mvh. Kim

Fra : phk

Dato : 11-02-05 15:17

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at kigge på EBAY der er mange antenner til VW f.eks
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38757&item=4525748462&rd=1

Har du set de 2 første linjer i min oprindelige mail? De gik noget i retning
af "Jeg har besluttet mig - og indkøbt et styk tagantenne i et nogenlunde
Golf tagantenne-look."

;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 11-02-05 16:23

> Har du set de 2 første linjer i min oprindelige mail? De gik noget i
> retning af "Jeg har besluttet mig - og indkøbt et styk tagantenne i et
> nogenlunde Golf tagantenne-look."

Næ det havde jeg overset

Fra : phk

Dato : 11-02-05 15:15

> Kan du ikke få en original VW antenne til både GPS telefon og
> radiomodtagelse , det mener jeg man kan

Jo tak - jeg har skam også været forbi VW Risskov for at få at vide hvad den
kostede. Det var et godt stykke over 2.000 kr....

Bosch var næste på min liste jeg besøgte, de havde ikke begge bånd på
telefonen (husker ikke om det var 900 eller 1800 der manglede, men når
telefonen nu kan begge dele (Nokia 910) kan man jo lige så godt benytte sig
af det).

--
Per, Esbjerg