Lad svinet brænde langsomt op i Helvede
Fra : EjS

Dato : 10-02-05 11:49

Taget fra JP idag 10/02-05:

******

21-årig tiltalt for drab efter dødskørsel i Brønshøj

En 21-årig mand er blevet tiltalt for drab efter sin vilde bilkørsel i oktober i
Brønshøj, hvor to voksne og et ufødt barn mistede livet.

Manden er samtidig tiltalt for uagtsomt manddrab, og statsadvokaten for København
vil dermed have et nævningeting til at afgøre, hvad bilisten skal straffes for i
den usædvanlige sag.
"Vi mener, at det skal være op til domstolen at afgøre, om vi her har at gøre med
den laveste grad af forsæt til drab eller den groveste form for uagtsomt
manddrab," siger Anne-Birgitte Stürup.

Anklageren tilføjer, at sagen kommer for et nævningeting, så det står retten mere
frit, hvad manden skal idømmes af straf, hvis han findes skyldige i den ene af de
to tiltalepunkter.

Strafferammen for uagtsomt manddrab går op til otte års fængsel, men den 21-årige
ville kun kunne blive idømt maksimalt fire års fængsel, hvis anklagemyndigheden
havde ført straffesagen ved byretten. Nu kommer sagen i stedet for ved Østre
Landsret.

En kvinde på 24 år og en mand på 25 år blev dræbt ved ulykken, mens en kvinde blev
invalid og mistede sit ufødte barn.

Selvmord efter dødsulykke

Ulykken skete, da en 21-årig mand med stor fart overhalede to biler, kørte uden om
en helle og over i den forkerte vejside.

Her var fire venner, to kærestepar, netop ved at krydse Frederikssundsvej. Bilen
ramte tre af de fire med fatale konsekvenser til følge.

Kort tid efter ulykken kostede den endnu et offer, da moderen til den dræbte
kvinde tog sit eget liv.

/ritzau/

****

Var det min familie ville jeg dedikere resten af mit liv til at ødelægge den 21-
åriges liv...

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.249.119.48)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-02-05 12:07

EjS wrote:

> Var det min familie ville jeg dedikere resten af mit liv til at ødelægge
den 21-
> åriges liv...

Hvad skulle det gøre godt for?

/Jakob

Fra : Steen Suder

Dato : 10-02-05 12:38

Jakob Jeppesen wrote:

> den 21-
>>

> Hvad skulle det gøre godt for?

Det står hen i det uvisse, men udtalelsen kan være en kombination af
empati - som ellers er god egenskab - og en af de dybestsiddende
karakterbrister i mennesket, nemlig ønsket om hævn.

--
Steen Suder

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-02-05 12:42

> Det står hen i det uvisse, men udtalelsen kan være en kombination af
> empati - som ellers er god egenskab - og en af de dybestsiddende
> karakterbrister i mennesket, nemlig ønsket om hævn.

Helt enig..

Det ville i øvrigt være synd for det menneske, som ikke i tilstrækkeligt
omfang kunne komme over den begivenhed og dermed komme videre.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 13:09

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

|Helt enig..
|
| Det ville i øvrigt være synd for det menneske, som ikke i tilstrækkeligt
| omfang kunne komme over den begivenhed og dermed komme videre.

Nu er du et fjols at læse!!!. At miste sine kære under de omstændigheder
kommer man ikke over, man er psykisk invalid resten af livet. Man kan
overleve at de "selv" tager deres liv i en ulykke ved fx. at handle
"uagtsomt", el. andet taler for det var en "sum af uheldige omstændigheder".
Alvoren understreges af at han tiltales for DRAB, det er ret unikt i
trafik-sager.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 10-02-05 13:45

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
omstændigheder".
> Alvoren understreges af at han tiltales for DRAB, det er ret unikt i

Ja, han har tydeligvis aldrig oplevet det (det har jeg heldigvis heller
ikke),
men det virker som om han har svært ved at sætte sig ind i hvordan det
må føles

Umiddelbart ville jeg være klar til at tage straffe for at nakke sådan
en fyr som ham den 21-årige !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-02-05 16:33

> Ja, han har tydeligvis aldrig oplevet det (det har jeg heldigvis heller
> ikke), men det virker som om han har svært ved at sætte sig ind i hvordan
det
> må føles

Jo, jeg har oplevet at miste en meget nær - men ikke på denne måde. Samtidig
mener jeg selv, at jeg ikke er helt uvidende om, hvad en sådan oplevelse vil
medføre.

Jeg forstår imidlertid godt, at det for dig kan lyde uforklareligt, når jeg
skriver, som jeg gør.

Jeg mener ikke, at man ikke til evig tid vil have sorg over tabet af en
person, som har en stor betydning for en.

> Umiddelbart ville jeg være klar til at tage straffe for at nakke sådan
> en fyr som ham den 21-årige !

Det kan jeg godt forstå, du siger. Det er imidlertid de færreste, der
faktisk udlever den fantasi. Heldigvis.

Jeg synes i øvrigt, at manden skulle aflives......... . . . men jeg ville
formentlig ikke gøre det.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 20:33

> Jeg mener ikke, at man ikke til evig tid vil have sorg over tabet af en
> person, som har en stor betydning for en.

Så er vi nok ikke ens, eller også har den person ikke stået nær nok. Man
kommer ALDRIG over det, men man kan lære at leve med det.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 16:59

> Så er vi nok ikke ens, eller også har den person ikke stået nær nok. Man
> kommer ALDRIG over det, men man kan lære at leve med det.

Læs lige min posting igen..

Jeg mener IKKE, at man IKKE til evig tid vil have sorg - med andre ord - man
vil ALTID have sorg..

Jeg er glad for, at du skriver, at man lærer at leve med det -. det skulle
man da gerne...

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-02-05 18:00

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Jeg er glad for, at du skriver, at man lærer at leve med det -. det skulle
> man da gerne...

Jeg er glad for du skriver "det skulle man gerne", hvordan?- for jeg kender
en 3-4 stk. hvor livet ingen mening har- det vil være spild af tid, hvis jeg
mister dem pga. en hjernedød maniac, jeg vil være en bombe at have gående
rundt. Desværre er jeg kryster nok til at nøjes med at tage mit eget liv.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 19:59

> [...]
> rundt. Desværre er jeg kryster nok til at nøjes med at tage mit eget liv.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.

Jeg kan heller ikke hitte ud af, om du har læst mine øvrige svar i denne
tråd - blandt andet til dig..?

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 13-02-05 19:57

Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg mener IKKE, at man IKKE til evig tid vil have sorg - med andre ord - man
> vil ALTID have sorg..

Det må komme an på definitionen af ordet sorg. Normalt betragtes sorg
som en proces der gennemløber nogle karakteristiske faser den sørgende
skal igennem. Men man kommer netop igennem.
Den skal gerne ende som et vemod eller en nostalgi. Personen, som man
har mistet, skal til sidst optræde som et dejligt minde.

Det forekommer mig at sorg i jeres diskussion bruges synonymt med savn.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 21:46

> Det må komme an på definitionen af ordet sorg.

Sådan er det med de fleste debatter - det er uhyre vigtigt lige at få styr
på begreberne..

> Normalt betragtes sorg
> som en proces der gennemløber nogle karakteristiske faser den sørgende
> skal igennem. Men man kommer netop igennem.

Det har du også ret i - men sorgen kan i en eller anden skikkelse også følge
en livet igennem, tror jeg.

Sorgen skal naturligvis helst ikke blive ved med at være altdominerende,
ødelæggende og i øvrigt forhindre personen i af frigøre sig fra hændelsen og
finde en ny hverdag. Men man kan godt have savnet - og måske dermed også
sorgen - med sig forevigt, tror jeg. Dermed ikke være sagt, at man ikke godt
kan "komme over den".

Med andre ord - man kommer på et tidspunkt op til overfladen igen - men
måske med sorgen som noget, man kan leve med..?.

> Den skal gerne ende som et vemod eller en nostalgi. Personen, som man
> har mistet, skal til sidst optræde som et dejligt minde.

Det sker forhåbentlig også for de fleste med tiden...

> Det forekommer mig at sorg i jeres diskussion bruges synonymt med savn.

Spørgsmålet er, om ordene ikke godt kan være delvist synonyme...?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-02-05 16:29

> Nu er du et fjols at læse!!!.

Det mener jeg nu ikke - og i alle tilfælde synes jeg, at det er lidt
kraftige ord.

> At miste sine kære under de omstændigheder
> kommer man ikke over, man er psykisk invalid resten af livet.

Hvis man er psykisk invalid resten af livet, er det - jævnfør mit tidligere
indlæg - meget synd for vedkommende. Invalid er et meget kraftigt ord i
denne sammenhæng.

Jeg mener samtidig ikke, at det er nødvendigt at være "psykisk invalid"
resten af livet. Med kvalificeret hjælp er det for langt de fleste muligt at
"komme over" sådan et tab.

Når jeg skriver "komme over" betyder det ikke, at man dermed ikke længere
vil have sorg over hændelsen, eller at man ikke længere vil savne den
afdøde.

I stedet betyder det i denne sammenhæng, at man får bearbejdet oplevelsen,
og at man kommer over den mulige hævnfølelse, der ret beset ikke gør tingene
ret meget bedre. Samtidig skal man gerne være istand til fremover at leve et
normalt liv - med det tab, man har lidt.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at hævn-fantasier er helt alimindelige, og at det
oven i købet er dokumenteret, at de har en lindrende virkning på den
traumatiseredes psykiske tilstand. Sagen er bare, at det helst ikke skal
udleves, og at disse hævnfantasier gerne skulle aftage i takt med at man
tabet bearbejdes og overkommes. (jvf tidligere definition af "komme over".

Jeg håber ikke, du længere synes, jeg er et fjols.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 10-02-05 16:39

Hejsa!

Jan W Nielsen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Jeg håber ikke, du længere synes, jeg er et fjols.

Var selv ved at fare på tastaturet... du fik udtrykt dig lidt uheldigt.

Når man selv har mistet en i familien på dén måde, skal der ikke
meget til at sætte sindet i kog.... jeg kender det fra mig selv.

Min lillebror døde i et uheld, hvor han bare var det forkerte sted
på det forkerte tidspunkt.... nemlig tæt på en spritbilist der ville
køre offroad. Uheldigvis bor spritbilisten i samme by som mine
forældre, og ser ham derfor ofte. Det er hårdt at se ham gå rundt
i byen som om ingenting er sket - selv om han selvfølgelig også er
mærket psykisk resten af livet.

Første gang jeg så klovnen gå på fortovet, overvejede jeg også at
pløje bilen ind i ham.... hævnfølelse er helt naturligt og meget
forståeligt!

Og nej - man kommer aldrig over det, men lærer at leve med det.

Rart at se du lige ville ofre 5 minutter på at forklare dig yderligere

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 20:41

> Min lillebror døde i et uheld, hvor han bare var det forkerte sted
> på det forkerte tidspunkt....

Tillad mig at kondolere.

> Første gang jeg så klovnen gå på fortovet, overvejede jeg også at
> pløje bilen ind i ham.... hævnfølelse er helt naturligt og meget
> forståeligt!

Absolut.

> Og nej - man kommer aldrig over det, men lærer at leve med det.

Forhåbentlig - det SKAL man sgu - selvom det er hårdt.

> Rart at se du lige ville ofre 5 minutter på at forklare dig yderligere

Naturligvis.

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-02-05 17:07

> [...]

> Jeg mener samtidig ikke, at det er nødvendigt at være "psykisk invalid"
> resten af livet. Med kvalificeret hjælp er det for langt de fleste muligt

Man kan sikkert bearbejde tabet af forældre, svære m. søskende, men et
barn/ung som man har passet under hele opvæksten, og som står for at tage
"hul på livet"- umulig, man føler både at man har svigtet og er blevet
bestjålet meningen med livet. Og værre er det med en ægtefælde hvor man
sidder tilbage m. barn og en ødelagt tilværelse, her har du flere smerter at
bearbejde, plus du skal skabe en ny tilværelse. Endnu værre her, hvor en
sidder tilbage invalideret og har tabt ægtefælde, barn og omgangskreds.
Hvordan !"#%§ kan du mene det "bare" kan bearbejdes?, og det vil svinde med
tiden, når de bliver mindet om hændelsen hvert sek.?. Så har man et
oprigtigt ønske om at påføre gerningsmanden lige så store smerter, jeg
forstår godt de "ofre" som i desperation over den reelle straf, tager deres
liv- for så bliver man i det mindste fri for tanker og smerte. Jeg vil på
pænt dansk nøjes med at konstatere, at din indlevningsevne kan være et lille
sted.

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 20:50

> Man kan sikkert bearbejde tabet af forældre, svære m. søskende, men et
> barn/ung som man har passet under hele opvæksten, og som står for at tage
> "hul på livet"

Jo - alt kan bearbejdes - men sorgen vil formentlig vare ved livet ud.

> Endnu værre her, hvor en
> sidder tilbage invalideret og har tabt ægtefælde, barn og omgangskreds.
> Hvordan !"#%§ kan du mene det "bare" kan bearbejdes?

Det er ikke noget med "bare".

Når noget bearbejdes, betyder det, at man - evt sammen med andre - gør en
målrettet indsats for på den ene eller den anden måde at komme til at
fungere som menneske igen. At "bearbejde" er ikke det samme som at skulle
"glemme". Det har INTET md hinanden at gøre.

Hvis du tror, jeg mener det, tror da pokker, at du protesterer mod, at sorg
som den ovenfor beskrevne .

> Jeg vil på
> pænt dansk nøjes med at konstatere, at din indlevningsevne kan være et
lille
> sted.

Jamen, Jørgen - så vil jeg da på pænt dansk konstatere, at du rammer helt
ved siden af i din vurdering her.

Har du selv mistet en nær..?

/Jan W Nielsen

Fra : Chr

Dato : 10-02-05 18:10

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> den 21-

jeg ville vente,-og så ramme ham når han selv fik børn....

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 10-02-05 21:12

> jeg ville vente,-og så ramme ham når han selv fik børn....

NEJ, hans børn skal ikke straffes for noget som han har gjort!?

Emil

Fra : Christian

Dato : 10-02-05 21:29

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> NEJ, hans børn skal ikke straffes for noget som han har gjort!?

sjovt nok vil en hævner jo få større straf for bevidst at tromle hans børn
over,-end hvis man 'ubevidst' køre 100 km/t forbi en børnehave hver dag og
tromler flere ned den dag det går galt....

Fra : Leonard

Dato : 10-02-05 21:37

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote:

>sjovt nok vil en hævner jo få større straf for bevidst at tromle hans børn
>over,-end hvis man 'ubevidst' køre 100 km/t forbi en børnehave hver dag og
>tromler flere ned den dag det går galt...

Du har en underlig form for humor.

--
Leonard

Fra : Snothas

Dato : 10-02-05 17:01

> Var det min familie ville jeg dedikere resten af mit liv til at ødelægge
> den 21-
> åriges liv...

"Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to
hate. Hate leads to suffering."

http://adsg.syix.com/articles/fear_leads_to_anger.htm

Fra : Per O.

Dato : 10-02-05 17:28

"EjS" <neger@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /ritzau/
>
> ****
>
> Var det min familie ville jeg dedikere resten af mit liv til at ødelægge

Det behøver man ikke bruge resten af livet på, hans liv kan ødelægges på
ganske få øjeblikke på samme måde som han selv har gjort. En bil i god fart,
og så er han lirekassemand. Hævn .. ja .. nemlig. Det er nemt at sige at det
må man ikke, men hvis det var min familie ville jeg blæse på hvad alle de
kloge og bedrevidende siger! Det får man ikke sine døde familie tilbage af,
men han kan heller ikke nyde resten af livet i fuld funktionsdygtig
tilstand. Jeg forstår godt dem som finder på at hævne sig.

Fra : Olesen

Dato : 10-02-05 18:00

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> må man ikke, men hvis det var min familie ville jeg blæse på hvad alle de

Jeg håber, du løber ind i lign. tilfælde en dag,
så dine truser blir' til virkelighed.
DOG er det synd, for hvem, hvis omgangskreds
det kommer til at gå ud over.
Pludselig har vi så 2 fjolser bag lås og slå.

> Det får man ikke sine døde familie tilbage af,
> men han kan heller ikke nyde resten af livet i fuld funktionsdygtig
> tilstand. Jeg forstår godt dem som finder på at hævne sig.

Så kan de sidde og være lettet for deres hævntørst
resten af livet bag tremmer, og det er vi alle sikkert
bedst tjent med, hvis det kommer dêrtil, ja.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-02-05 18:47

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
> DOG er det synd, for hvem, hvis omgangskreds
> det kommer til at gå ud over.
> Pludselig har vi så 2 fjolser bag lås og slå.

Har du tænkt over hvad du lige har sagt til manden???
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Leonard

Dato : 10-02-05 20:58

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote:

>Har du tænkt over hvad du lige har sagt til manden?

Der er vidst ikke mange i denne tråd der har tænkt særligt meget.

Hævn er en naturlig følelse, som civiliserede mennesker overlader til
retsvæsenet at udøve.

Sorg er også en naturlig følelse, som kan bearbejdes og med tiden
bliver til en naturlig fortsættelse af den relation man har til
afdøde.

Hævn kan afhjælpes ved at udøve havnagt, det kan give en fornemmelse
af retfærdighed. Det hjælper dog ikke på ens sorg, da afdøde jo stadig
vil være afdød.

--
Leonard

Fra : Olesen

Dato : 11-02-05 18:40

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Har du tænkt over hvad du lige har sagt til manden???

Hvem ?
Det er vel begrænset hvor megen opmærksomhed
sådan en n** kan gøre krav på..

Fra : Per O.

Dato : 10-02-05 20:40

KLIP
> Jeg håber, du løber ind i lign. tilfælde en dag,
> så dine truser blir' til virkelighed.

Jeg er rørt over dine ønsker .. jeg håber nu det modsatte

Per O.

Fra : Per O.

Dato : 10-02-05 20:39

> [...]
> DOG er det synd, for hvem, hvis omgangskreds
> det kommer til at gå ud over.
> Pludselig har vi så 2 fjolser bag lås og slå.

Det er jeg enig med dig i. Det er dumt, men jeg forstår godt en eventuel
handling alligevel. Jeg har på intet tidspubkt sagt at det var intelligensen
eller logikken eller fornuften som rådede i sådan et tilfælde.

Per O.

Fra : anders majland

Dato : 10-02-05 20:19

> Det behøver man ikke bruge resten af livet på, hans liv kan ødelægges på
> ganske få øjeblikke på samme måde som han selv har gjort.

Kan i huske sagen med den danske flycontroller i schweiz. I masse russere
døde i et flystyrt og "mange" var hurtigt ude til give flycontrolleren
skylden. Inden det blev til en retssag mod ham blev han dræbt af en af de
efterladte der var sikker på at det var hans skyld....

Lad nu domstolene om at dømme folk og nøjes med at tænke på hævn ......

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-02-05 20:44

"anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:420bb7f6$0$29285$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> en retssag mod ham blev han dræbt af en af de efterladte
> der var sikker på at det var hans skyld....

Det er nu heller ikke det samme som f.eks. en eller anden fuld stodder, der
har kørt ens familie ned i en kæmpe brandert. Nogle sager er mere klare end
andre.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Leonard

Dato : 10-02-05 20:52

> [...]

>har kørt ens familie ned i en kæmpe brandert. Nogle sager er mere klare end

For den russer der dræbte flyvelederen var sagen helt klar.

Det er nu engang det vi har retsvæsen til i vores land, det er defor
vi tillader os at kalde det en retsstat.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 20:40

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> For den russer der dræbte flyvelederen var sagen helt klar.
>
> Det er nu engang det vi har retsvæsen til i vores land, det er defor
> vi tillader os at kalde det en retsstat.

Men ikke alle accepterer retsstatens straf (lov eller ej)

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 10-02-05 17:57

"EjS" <neger@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Var det min familie ville jeg dedikere resten af mit liv til at ødelægge
den 21-
> åriges liv...

Kan du ikke gi' nogle eksempler
istedet for at sidde og spille dum-smart.