Forsinkelse til kabinelys
Fra : Michael Jensen

Dato : 09-02-05 18:29

Hejsa!

Jeg syntes engang at have set nogle pærer med indbygget "forsinkelse" til
brug i biler? Altså sådan så kabinelyset lige forbliver tændt i nogle
sekunder inden det går ud. Nogen der ved om man kan købe sådanne pærer,
eller er det bare noget jeg har drømt??

Andre alternativer? Har kigget ved brinck.dk, men synytes ikke lige jeg
kunne finde noget?

\Michael

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-02-05 18:52

Hej

Det er endnu nemmere endnu.
Du kan i Biltema eller Harald Nyborg købe en dims til at indskyde ved en af
dørkontakterne.
Den koster max kr. 50,- og de virker fint.

Kim Olsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 19:11

Kim Olsen skrev:

> Det er endnu nemmere endnu.
> Du kan i Biltema eller Harald Nyborg købe en dims til at indskyde ved
> en af dørkontakterne.
> Den koster max kr. 50,- og de virker fint.

Du anbringer blot en tilpas stor kondensator så den bliver opladet når
lyset er tændt. Den vil så aflade langsomt.

(Den 'dims' fra HN er sikkert det samme, blot med en vejledning i
hvordan den skal monteres)

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Brian

Dato : 09-02-05 19:18

Hejsa!

Finn Guldmann tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Du anbringer blot en tilpas stor kondensator så den bliver opladet når
> lyset er tændt. Den vil så aflade langsomt.

Den kondensator skal vist være pæn stor, hvis det ikke bare skal ende
ud i et glimt

> (Den 'dims' fra HN er sikkert det samme, blot med en vejledning i
> hvordan den skal monteres)

Der ligger nok lidt mere i, ellers er kondensatoren vist afladt for hurtigt.

/Brian - med en bil hvor den slags er medfødt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 23:11

Brian skrev:

> Den kondensator skal vist være pæn stor, hvis det ikke bare skal ende
> ud i et glimt

Aner det ikke. Den slags overlader jeg som regel til min bror. Det er
ham der er radioamatør.

Men jeg ved blot at det også er noget man kan bruge en kondensator til.

> Der ligger nok lidt mere i, ellers er kondensatoren vist afladt for hurtigt.

Det gør der sikkert, jeg ved blot ikke hvad.

> /Brian - med en bil hvor den slags er medfødt

Ja, min har det ikke. Og da man knap kan få øje på loftslyset er det
heller ikke noget jeg vil gøre noget for at få sat i.

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-02-05 21:20

> [...]
> lyset er tændt. Den vil så aflade langsomt.
>
> (Den 'dims' fra HN er sikkert det samme, blot med en vejledning i

Hej Finn

Nej det kan ikke lade sig gøre. Den kondasator skal være usansynlig stor.
Jeg tror mere på at det er en lille elektrolytkondensator der aflades som
styretrøm til en transistor, der kan bære strømstyrken.

Hilsen

Kim

P.S. havde det været sommer, havde jeg nok skilt den ad, for at se om jeg
har ret, men det er vist for koldt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-02-05 01:54

Kim Olsen skrev:

> Nej det kan ikke lade sig gøre. Den kondasator skal være usansynlig stor.
> Jeg tror mere på at det er en lille elektrolytkondensator der aflades som
> styretrøm til en transistor, der kan bære strømstyrken.

Det er en oplagt mulighed. Den sparer også lidt på pladsen.

> P.S. havde det været sommer, havde jeg nok skilt den ad, for at se om jeg
> har ret, men det er vist for koldt.

Har selv et par ting der afventer bedre vejr.

Fra : Michael Jensen

Dato : 10-02-05 16:52

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote in message
> [...]
> af
> dørkontakterne.
> Den koster max kr. 50,- og de virker fint.

Hej!

Indskyde? Skal man have meget skilt ad?? Er ikke den HELT store
handyman.......

Michael

Fra : ///M

Dato : 10-02-05 19:37

"Michael Jensen" <ikke_gyldig@hotmail.com> wrote in message

> "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote in message

> Hej!
>
> Indskyde? Skal man have meget skilt ad?? Er ikke den HELT store
> handyman.......

Alle kan vel finde ud af at skrue sin ene dørkontakt ud og sætte dimsen ind
via de monterede kabelsko?

--
///M

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-02-05 10:21

///M skrev:

> Alle kan vel finde ud af at skrue sin ene dørkontakt ud og sætte
> dimsen ind via de monterede kabelsko?

Jeg plejer altid at tage batteriet fra i dén situation på min gamle Opel for
ikke at trække gnister - nogen der ved hvad der sker hvis jeg afmonterer
stel på fruens Carina E i samme situation?
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-02-05 10:24

Hans Paulin wrote:

> Jeg plejer altid at tage batteriet fra i dén situation på min gamle Opel for
> ikke at trække gnister - nogen der ved hvad der sker hvis jeg afmonterer
> stel på fruens Carina E i samme situation?

Ikke en harefis.

Jeg har pillet både stel og batteri af indtil flere gange og bilen har
ikke bemærket noget.

Men jeg har ikke monteret en lysforsinker pga åben-dør-kontrol-lampen i
instrumentbordet.

Mvh
Roberto (Carina-E 2L)

Fra : Sidse

Dato : 11-02-05 18:21

> Men jeg har ikke monteret en lysforsinker pga åben-dør-kontrol-lampen i
> instrumentbordet.
>
> Mvh
> Roberto (Carina-E 2L)

hvilken betydning har det at der er en kontrollampe i instrument
bordet,virker det så ikke?

Henrik
(på lånt pc)

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-02-05 07:05

Roberto Saldo skrev:

> Ikke en harefis.

Nå, fint nok.

> Jeg har pillet både stel og batteri af indtil flere gange og bilen har
> ikke bemærket noget.

Nå, dét var da dejligt.

> Men jeg har ikke monteret en lysforsinker pga åben-dør-kontrol-lampen
> i instrumentbordet.

Hvad er resultatet af de 2 i forening?
Hans

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-02-05 19:27

> Hej!
>
> Indskyde? Skal man have meget skilt ad?? Er ikke den HELT store
> handyman.......
>
> Michael

Hej Michael

Dette kan selv en fireårigt barn klare.:

Du åbner bildøren - finder dørkontakten - skruer den ud. (den har kun een
ledning og stel)
Den købte "dims" indsættes i forlægelse af dørkontaktens ledning, og gemmes
derefter ved at putte den ind i hullet hvor du skruede kontakten ud.
Herefter skruer du bare dørkontakten i igen, og det var det.

Hilsen
Kim

Fra : Leonard

Dato : 10-02-05 19:56

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:

>Dette kan selv en fireårigt barn klare.

De der 4-årige kan faktisk alt med biler

--
Leonard

Fra : ///M

Dato : 10-02-05 21:49

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> De der 4-årige kan faktisk alt med biler

Bogstaveligt talt:
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=279328

--
///M