"Ny" bil
Fra : Kaj

Dato : 08-02-05 19:58

Idag blev jeg den stolte ejer af endnu en Saab, en 900i fra 1987 til
yderst rimelige penge.

Den havde et Webasto oliefyr ombord som jeg er lidt loren ved. Når det
starter går der først lidt tid hvor den brummer lystigt, herefter
starter den omme fra benzintanken (benzin ! gys!!) med en række klik
(sikkert en pumpe). Efter lidt tid med dette stopper klikkene
midlertidigt og brummelyden tager lidt af. Efter ca 30 sek. lyder en
række halv til helhøje knald og så kan man høre og mærke at fyret
kører.

1) Er det en normal procedure ? Jeg blev lidt bekymret for de høje
knald. Jeg syntes også der lugter lidt af benzin...

2) spørgsmål 2) svarer måske inddirekte på spg 1): Udstødningsslangen
fra fyret er hullet og når ikke helt ned til en lille "kasse" som
sidder 30 cm fra fyret. Hvad er det ? Er det vigtigt ? Er det en
lydpotte ? filter eller hva?

3) hvordan står jeg forsikringsmæssigt hvis mit fede "nye" fyr futter
hele gaden af ?

Vh Kaj

Fra : Leonard

Dato : 08-02-05 20:15

Kaj <kajjunk@hotmail.com> wrote:

>1) Er det en normal procedure ? Jeg blev lidt bekymret for de høje
>knald. Jeg syntes også der lugter lidt af benzin...

Det lyder faktisk ligesom de fyr jeg har haft, først et benzinfyr og
nu et diesel. Jeg tror det er meget normalt.

--
Leonard

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-02-05 20:29

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Idag blev jeg den stolte ejer af endnu en Saab, en 900i fra 1987 til
> yderst rimelige penge.
>
> Den havde et Webasto oliefyr ombord som jeg er lidt loren ved.

Havde? Du har vel ikke smidt det ud?

> Når det
> starter går der først lidt tid hvor den brummer lystigt, herefter
> starter den omme fra benzintanken (benzin ! gys!!) med en række klik
> (sikkert en pumpe).

Korrekt den klikkende lyd er fyrets benzinpumpe. Sådan skal den lyde!

> [...]
>
> 1) Er det en normal procedure ? Jeg blev lidt bekymret for de høje
> knald. Jeg syntes også der lugter lidt af benzin...

De der knald kan jeg ikke genkende, men bortset fra det så virker det som en
normal opstartsprocedure for et benzinfyr.

> [...]
> fra fyret er hullet og når ikke helt ned til en lille "kasse" som
> sidder 30 cm fra fyret. Hvad er det ? Er det vigtigt ? Er det en

Det er en lyddæmper. Og akkurat som der ikke skal være huller i motorens
udstødningssystem så skal det heller ikke være huller i fyrets
udstødningssystem. Du skal bare skifte den rustfri fleksslange som forbinder
fyret med lyddæmperen.

I øvrigt virker det en smule underligt at der skulle være huller i den
slange. Den er lavet af rustfri stål som normalt ikke tærer eller brænder
igennem.
Måske det er monteret forkert så det under kørsel vrider for meget og
slangen derved er blevet træt.

> 3) hvordan står jeg forsikringsmæssigt hvis mit fede "nye" fyr futter
> hele gaden af ?

Ingen anelse, men det sker næppe hvis du får checket udstyret!

Hvis du er nervøs så kør forbi et af de firmaer, der monterer og reparerer
Webastofyr og få en tekniker til at stille en korrekt diagnose og sikkert
også sælge dig en ny fleksslange.

Mvh
Claus

Fra : Kaj

Dato : 09-02-05 19:40

On Tue, 8 Feb 2005 20:29:05 +0100, "Claus Nygaard-Pedersen"
<nomail@nomail.dk> wrote:

>Havde? Du har vel ikke smidt det ud?

Næhnæ dete er skam en drøm der er gået i opfyldelse !!

>Hvis du er nervøs så kør forbi et af de firmaer, der monterer og reparerer
>Webastofyr og få en tekniker til at stille en korrekt diagnose og sikkert
>også sælge dig en ny fleksslange.

God ide ! Mon der er et i Århus ?

Imorges stod jeg så og nød ikke at skulle sbrabe is af ruderne, og
grinte lidt af dem der skulle. De grinte så tilgengæld af mig da fyret
havde brugt det gamle batteri op og bilen ikke kunne starte

Kaj

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-02-05 23:26

> God ide ! Mon der er et i Århus ?

http://www.webasto.dk/ kan du under "Produkter" vælge "Service". Yderst
til højre kan du så vælge "Forhandler-søgning" og hvis du søger på Århus
dukker der 10 stk. op. Så er det bare at vælge.

> Imorges stod jeg så og nød ikke at skulle sbrabe is af ruderne, og
> grinte lidt af dem der skulle. De grinte så tilgengæld af mig da fyret
> havde brugt det gamle batteri op og bilen ikke kunne starte

Pyt næste gang har du sikkert et nyt batteri og så er det dig der har hele
fornøjelsen.

Husk i øvrigt at tommelfingerreglen er at du skal køre lige så længe i bilen
som fyret har kørt inden start for at være sikker på at du får ladet
batteriet helt op igen. Det værste man kan gøre ved sådan en blyakumulator
er nemlig at lade den være halvflad. Det slår den ret hurtigt ihjel.

Mvh
Claus