Indvendig rensning
Fra : Anders Teglgaard Kjæ~

Dato : 07-02-05 20:59

Hej
Hvordan renses sæder, vinyl og især loft bedst?
Vores nye brugte Astra bærer stærkt præg af at tidligere ejer var ryger.
Især loftet er gulligt, ligesom vinylen mellem for- og bagdøre og på
vinduesrammerne. (eller hvad de nu hedder). Er almindelig tekstilrens bedst,
eller Vanish Oxi Action el. lign?
Vh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 21:11

> [...]
> Især loftet er gulligt, ligesom vinylen mellem for- og bagdøre og på
> vinduesrammerne. (eller hvad de nu hedder). Er almindelig tekstilrens

Jeg købte en bil i sommers som tydeligt bar præg af svær rygning.
Jeg skrev senere følgende i en tråd. (men ved ikke lige hvordan man linker
til en tidliger tråd):

=========================KLIP=========================

Jeg har selv haft problemet da jeg i sommers købte en Goller 3 cigarbil, som
var virkelig skummel.
Jeg fik følgende råd af en klargøringsmand i en bilforretning (Og jeg
fulgte dem med succes):

Askebægeret må ud hvis det er brugt - det holder aldrig helt op med at
stinke.
Og tro mig jeg prøvede alt - eddike, rodalon, grundrens, vinylrens,
opvaskemiddel sågar Vanish.
Jeg købte et ikke ryger ved huggeren, samt plastik stykket som askebægeret
sidder i.

Brug grundrens (fra malerforretningen) til nedenstående.
Afmonter luftdyser så du kan komme til at tørre af helt, ind i
luftkanalerne, stop kluden så langt ind du kan og tør af..
Lig luftdyserne i blød og vask dem rigtigt grundig med en opvaskebørste.
Afvask alle plast overflader med grundrens, brug evt. en forstøver flaske
til at sprøjte på med, så det kan trække et par minutter.
Gentag flere gange indtil vandet ikke længere bliver gulbrunt. Aflsut med
vinyl make up. Sonax er god, da den ikke er alt for skinnende.

Afmonter (hvis muligt) himmel, dørsider og sæder og rengør dem enten med en
højtryksrenser eller vådtæpperenser.
Jeg brugte en kombination af ovenstående
Rens tæpper og andre stofdele med tæpperensen
Dørsiderne og hattehylden rensede jeg med højtryksrenseren, først sprøjtede
jeg noget textilrens på med en forstøver flaske, jeg brugte det som skulle i
tæpperensen, de kom til at se ud som nye.
Sæder og himmel fik en tur med tæpperenseren, kraftige skjolder på himmelen
fik en tur med forstøverflasken først.
De kom også til at se ud som nye, alle gul/brune skjolder er væk nu,
Solskærmen var dog ikke til at rede - nogle fine ikke ryger er fundet ved
huggeren.

Og det hele kom til at se ud som nyt, og lugtfri - lige med undtagelse af
parfumeduften fra textilrensen, den er dog helt fortaget nu.

Til sidst kommer der så meget udluftning som overhovedet muligt, har du
garage så lad den stå med vinduerne åbne.

- Og så lige til sidst, der var noget der blev ved med at lugte når der blev
varmt i bilen. min kones næse fandt ud af at det var højtaler gitrene, eller
retter stoffet på bagsiden. Af med dem, i blød, skylle skylle skylle. Nu
lugter de ikke mere.

Det kan altså lade sig gøre. Den samme fremgangsmåde kan bruges hvis der
lugter af stor fed våd skt. Bernhards hund :)

=========================KLIP=========================

Jeg er nu ved at sælge ovennævnte vogn og ingen har bemærket at det er en
rygervogn.
Heller ikke selvom jeg selvfølgelig efterfølgende har oplyst om det.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 08-02-05 13:48

> [...]

[.. laaaang tidskrævende række af opgaver slettet ..]

Ville det ikke bare have været nemmere at sætte et glas eddike ind i bilen
og lade den gøre arbejdet?

Gennemført her i huset i en rygerbil med stor succes ;)

> Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Forræder!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 16:29

> Ville det ikke bare have været nemmere at sætte et glas eddike ind i bilen
> og lade den gøre arbejdet?
>
> Gennemført her i huset i en rygerbil med stor succes ;)

Tager det også skumle dørsider skjolder i loftet, samt gule solskygger og
fedtede luftdyser? :)

> Forræder!

Bare rolig - jeg bli'r i famillien.

Fra : phk

Dato : 08-02-05 19:20

> Tager det også skumle dørsider skjolder i loftet, samt gule solskygger og
> fedtede luftdyser? :)

Øhhh .. JA!

:)

> Bare rolig - jeg bli'r i famillien.

Njahh .. jeg synes bare det er lidt langt ude i familien ;)

--
Per, Esbjerg